.
captur_01.jpg
captur_02.jpg
captur_03.jpg
captur_04.jpg
captur_05.jpg
captur_06.jpg
captur_07.jpg
captur_08.jpg
captur_09.jpg
captur_10.jpg
captur_11.jpg
captur_12.jpg

Francouzsko japonská úderná síla - kreativita
Renault - Nissan !!  Umět opustit zaběhnuté koleje
ostro-lámaných ploch a linií, které ´kopíruje´
automobilový svět, k tomu je potřeba umění a vůle.

http://www.youtube.com/watch?v=3-i2IgEdhoA

V galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek  

Renault našel opět na delší dobu nový výraz. 
Nejen ´face´, ale celkový tvaroslovný projev
po dlouhém údobí hran, řezů a ploch 
přináší něco domáckého, chcete-li buchtového,
měkkého, milého a svérázného. 
Osobně jsem nadšen z elektrického 
Renault ZOE.

http://www.youtube.com/watch?v=Lpor6Hsmoxg&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=cWsNOQaV9og

http://www.youtube.com/watch?v=jluvbaLry8w&NR=1

V galerii  ELEKTRO-AUTA  Pavel Hušek   

zoe prewiew_01.jpg
zoe prewiew_02.jpg
zoe prewiew_03.jpg
zoe prewiew_04.jpg
zoe prewiew_05.jpg

Bylo by neodpustitelné, přejít tuto půvabnou koncepční kreaci ZOE 2010 od pařížského výrobce automobilů Renault právě u příležitosti autosalonu v Paříži.  Tato designová studie má být předzvěstí budoucího modelu CLIO.  Bude-li opravdu příští CLIO takto vypadat - alespoň přibližně, stane se Renault oživením obrazu silničního provozu tak výrazně, jako tomu bývalo za někdejšího šéfdesignera, Patricka le Quémenta. 

Pro galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek

01_zoe.jpg
02_zoe.jpg
03_zoe.jpg
04_zoe.jpg
05_zoe.jpg

Pro tento týden jsem počítal s článkem, který by rozvinul předchozí téma (design a otázku jeho osobitosti v době globalizace a stále častějších poněkud neoriginálních řešení).  Ovšem představení snímků nového sportovního Renaultu pod názvem DeZir mě přimělo k menšímu zamyšlení nad vozem největší francouzské automobilky, který je po delší době poněkud nekonzumní – tudíž by teoreticky mohl uspokojit tužby lidí, kteří od automobilky odešli po ukončení výroby luxusněji pojatých vozidel Avantime a Vel Satis.

 Na chvíli ponechme stranou technické údaje a mechanická specifika automobilu a věnujme se jeho designu.  Autorem díla je Laurens van den Acker, šéfdesignér firmy Renault a nástupce Patricka le Quémenta.  DeZir je prvním zhmotněným návrhem z pera zmíněného stylisty pro francouzského výrobce a zároveň průkopníkem nových prvků a řešení, kterými se mají řídit budoucí Renaulty. Co nového tedy DeZir přiváží a na co bychom se mohly v budoucnu těšit?

 Kevlarová karosérie je vyvedena v ladných a oblých tvarech, tedy v poněkud jiném duchu, než u vizí japonské Mazdy, kde Laurens van den Acker působil před svým místem u Renaultu.  Ty se sice řídily organickou filosofií, ale linky stylistického jazyka Zoom-zoom byly zpravidla ostré a rafinované.

 Projekt DeZir v mnohém navazuje na práce Patricka le Quémenta, a to hned v mnoha řešeních.  Nahlédneme-li do interiéru vozu, spatříme ladné a, nebojím se říci, až organické tvary.  Přístrojová deska je řešena velmi originálně s krásným tvarovým uspořádáním.  Obsahuje i prvky z již produkovaných Renaultů, byť se jedná o zdánlivé detaily – kupříkladu v podobě napojení kapličky s přístroji (v její horní části) na středovou konzolu.  Působivý kontrast bílého interiéru s červenými doplňky tvoří jedinečnou, v sériové produkci žel neuskutečnitelnou, atmosféru.

 Z automobilu sálá živočišnost, lidské teplo, což krom temperamentní červené barvy exteriéru umocňuje červené podsvícení povrchu sedadel, které bliká v pravidelném intervalu – podobně jako tlukot lidského srdce.

 Zpět k prvkům, které jakoby odkazovaly na tvorbu Patricka le Quémenta, a tím zároveň ucelovaly koncepční linii automobilky.  Je to zejména mohutný zadní díl, který je tvořen velkým počtem linek, připomínající čelní masku Renaultu Ondelios – poslední práce Patricka le Quémenta pro Renault.  Koneckonců majoritní podíl na karosérii sportovního kupé DeZir mají oblé tvary, které prezentoval i Ondelios.  Znamená to snad inklinaci koncepčních vozidel k organickým tvarům?  V provedeních, které předvádějí oba zmíněné prototypy, bych osobně nebyl proti.  A co vy?

 

Jakub Sochor

Renault_DeZir.jpg
Renault_DeZir..jpg
Renault_DeZir_..jpg
Renault DeZir - profil.jpg

Zatím jen galerie  ALTERNATIVY, ale co nevidět budou takováto auta silnou realitou.  Nedomnívám se, že muskulatura technického know-how v Evropě a v USA odolá tlaku Azie.  Budou vyrůstat nové a nové značky a nová loga, která nám budou časem tak blízká, jako ta známá tradiční jména. 

Pro CDCC  Pavel Hušek  

01_futuristic.jpg
02_futuristic.jpg
03_futuristic.jpg
04_futuristic.jpg
05_futuristic.jpg

Geniální francouzský designer Patrick Le Quément se loučí.  Jedna z jeho posledních prací pro značku RENAULT je skvostný koncept Ondelios, na který se nyní podívejme našima "designerskýma" očima. 

Editor v galerii PROFI DESIGN

01_ondelios.jpg
02_ondelios.jpg
03_ondelios.jpg
04_ondelios.jpg
05_ondelios.jpg

Pár snímků z tvarového vývoje Renaultu Megane combi ... editor DESIGN CENTRA

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Úplně náhodou jsem objevil blog maďarského studenta dopravního designu Petera Simona.  Tam byla tato "čtyřka".  Nevím, jestli znáte ten pocit, že když najednou něco uvidíte, prostě vám to okamžitě padne do oka a jste z toho nadšeni a nemůžete z toho spustit oči.  To se mi stalo u tohoto Renaultu.  Je v něm určitý odkaz Multiply a na těch malých kolečkách vypadá jako hračka.  Krásy také moc nepobral, přesto je naprosto kouzelný ... co vy na to? 

Editor

r_4.1.jpg
r_4.2.jpg
r_4.3.jpg
r_4.4.jpg
r_4.5.jpg

Jako milovník avantgardního, odvážného designu, hledání nových nápadů a opouštění vyjetých kolejí se ke zpracování tohoto článku se chystám již delší dobu. Historie a hlavní filosofie automobilu zpočátku spočívala jen v jednoduchém přemístění z bodu A do bodu B, avšak design, styl a celkové vzezření automobilu je čím dál, tím žádanější. A jelikož se nacházíme v době, která nám kvalitu většiny světové automobilové produkce pomalu vyrovnává (s čestnou výjimkou ruské, čínské a z malé části i americké produkce), o případné koupi automobilu rozhoduje jeho design. Ale to jsem odbočil. V následujících řádcích si připomeneme automobily, na které mnozí z Vás hleděli skrze prsty a styl modelu nedokázaly skousnout ani několik let po ukončení výroby. Pro mnohé se staly miláčky, symboly pro založení fanklubu či založení nebo úpravu životního stylu. Jedno je jisté – při posuzování následujících modelů patříte jen do jedné skupiny. Buď si za okamžik zmíněná auta zamilujete, nebo je zavrhnete. Nicméně zastánci druhé skupiny musí uznat, že se jedná o automobily nesmírně nevšední, jedinečně a osobité…

RENAULT AVANTIME  
Myslím, že i Ti nejzarytější konzervatisté smeknou před designem tohoto pokladu, který prolomil veškeré dosavadní mantinely designu a stal se nejoriginálnějšímsériově vyráběným automobilem v dějinách lidstva. Úmyslně budu popisovat sériový model, neboť se budeme věnovat produkčníautomobilům. Koncepční verze modelu Avantime je ještě o něco krásnější…

Chcete – li pohledět na absolutní stylistickou dokonalost, je pro Vaše oko ideální právě Avantime. Stylisté Renaultu, konkrétně mistr Patrick le Quément pod vedením šéfa projektu, Thierry Metroze, se při navrhování tohoto velkoprostorového kupé chtěli vyhnout všemu, co bylo doposud k vidění. Zkrátka, nechtěli dělat totéž, co ostatní. A to se jim bezesporu povedlo na výbornou! Stačí se podívat na karoserii vozu a jsem přesvědčen, že bude mít většina z Vás problém s identifikací karoserie. Avantime je totiž jeden z těch, kteří se vymykají jakémukoliv jasně definovanému standartu. Pokud jde o mne, označil bych ho za „velkoprostorové třídveřové kupé“. Koneckonců, původní určení Avantimu bylo pro ty, kteří mají kolem sebe rádi prostor a styl, přitom se nechtějí tísnit v automobilu kategorie kupé.

Každý prvek karoserie je jedinečný. Začneme zajímavou architekturou přídě, jejíž dominantou je originální celek, složený ze štíhlých, horizontálních světlometů, v souladu s nasávačem vzduchu. V konečném verdiktu působí příď elegantně a moderně.

Avšak nejvýraznějším karosářským prvkem vozu je jeho záď, která nabízí tvar naprosto nevídaného charakteru. Ta je v úzkém kontaktu s osobitým C – sloupkem, který je společně s celou linií střechy a A - sloupkem vyveden v barvě ryzího hliníku, což podtrhuje exklusivitu provedení. Ale zpět k zádi, která je tvořena, při pohledu z profilu kolmým zadním sklem, které je navíc horizontálně oblé. Futuristický dojem dotváří originální, dvoudílné světlomety. Celkový styl zádě naštěstí stále žije v Méganu II., který po své úspěšné štaci právě odchází na zasloužený odpočinek.

Jízda s Avantimem je neskutečný zážitek. I pouhé zabouchnutí velkých dveří s originálním mechanismem, který umožňuje směr otvírání jak klasicky do boku, tak i dopředu, a následné povyjetí bočního okna o cca centimetr a půl, naznačuje, s kým máme tu čest. Interiér nás obklopí velkou dávkou komfortu a originality. Je zde patrné vkusné sladění horní části přístrojové desky Renaultu Espace s futuristickým a stylisticky nesmírně čistým zbytkem. V tomto prostředí je dlouhé cestování (i díky komfortnímu naladění podvozku) velká radost, navíc kdekoliv se s Avantimem objevíte, jste ihned středem pozornosti, terčem klasických otázek typu „a cože je to za auto?“…

Myslím si, že kdyby Renault s Avantimem nepočítal jako s „masově“ vyráběným automobilem, mohl tu být dodnes. Dle mého se měl vyrábět stylem Alfy Romeo 8C Competicione – omezený počet kusů, který by měl zajišťovat prvotřídní kvalitu produktu a zároveň jeho delší život, protože by se na něj psaly pořadníky (koneckonců ty se vlastně psaly před ukončením výroby) a byl by problém odhánět potenciální zákazníky. Naštěstí je řada prvků z tohoto historického milníku stále k vidění. Je to například styl (ale nikoli konstrukce) světlometů, který nyní používá model Espace či již zmíněná záď, jejíž styl nosí Mégane II.

Tímto končím první díl seriálu „Nepochopená krása“. Příště tu budeme mít MPV, které se podle některých ani nemělo narodit. Avšak jeho nevšední styl byl odměněn fanklubem věrných příznivců, kteří na jeho neobyčejný „kukuč“ nedají dopustit – řeč bude o Fiatu Multipla

Jakub Sochor

Avantime (koncept).jpg
Avantime (seriovy).jpg
Skica interieru.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one