.

 Jedna z nejpozoruhodnějších zpráv v oblasti automobilového designu poslední doby - Patrick le Quément, dosavadní šéfstylista Renaultu a zároveň jeden z nejlepších designéru světa, odchází do důchodu (říct „na odpočinek“ by se jaksi nehodilo – podívejte se na jeho návrhy a snadno pochopíte). Na jeho místo nastoupí muž, který doposud velel designu v Mazdě. Tedy,  nic proti Mazdě, některé její modely mají šťávu a švih a designový jazyk zoom – zoom má nepochybně charakter a v každé následující generaci modelů je jeho základ patřičně cizelován do ještě modernější podoby, ale snad se jejich tvarosloví neprojeví v designu Renaultu, který nám doposud servíroval elegantní a tvarově velmi moderní automobily s, mnohdy nesmírně osobitými, designováni prvky. Pravda, některé kroky designu by se objektivně daly uznat za přešlapy (jako například poněkud bizardní tvarování zadních sdružených svítilen u krátkého Scenicu), ale závan Mazdy bych mu nepřál. Je to přeci jen jiná kultura estetiky…

 

 A nyní z jiného soudku. Automobilka Mercedes – Benz uvolnila první snímky karosářské varianty kombi pro svůj nový model E. Ten plnohodnotně rozvíjí aktuální designový styl značky, který se na první pohled presentuje ostrými hranami, a to jak na exteriéru, tak i na palubě. Zatímco příď, interiér a částečně i profil vozu známe ze sedanu, zadní část je však zcela nová a nám doposud neznámá. Tak jakpak se s ní ve Stuttgartu vypořádali?

 Hned na začátku bych chtěl říct, že vozu nechybí energie a švih. Vůz je velmi moderní a svým dynamickým zjevem má potenciál lézt do zelí i takovému dravci, jako je BMW 5. Ale soudě podle subtilnosti pozadí to vypadá, jakoby se Mercedes snažil o co největší objem zavazadlového prostoru. Měl bych takový skromný dotaz – který z milionářů si Éčkový kombík koupí na základě jeho obrovského kufru? Vím, že předchozí generace modelu kombi řady E byly obdarovány velkou zádí, ale přesto si myslím, že by bylo na místě pozadí ztvárnit trochu lifestylověji. Anebo si vzít příklad z Audi A6 Avant, které disponuje objemným zavazadelníkem, přičemž se jedná o jedno z nejkrásnějších kombi světa…

 

 Na internetu byly publikovány fotky, na kterých je zachycen nový vůz luxusní automobilky Aston Martin. Jedná se o čtyřdveřový sedan, který bude přímým konkurentem Panamery od Porsche. Do, již rozjetého, vlaku se čtyřdveřovými limusínami luxusních značek by rádo naskočilo Lamborghini se svým modelem… ale to je teď vedlejší. Zpět k jednomu z adeptů o post nejkrásnějšího čtyřdveřového vozu planety…

 … Jeho jméno zní Rapide. První snímky, zachycující jeho karosérii, dávají jasně na odiv až brutálně elegantní a zároveň atletickou karosérii nového vozu, která je, jak je již u Astonu zvykem, doplněna přitažlivou složkou ušlechtilosti…

 A jak si vedle něj bude stát Panamera? Porsche tvrdí, že založila nový segment. No, zase tak sebevědomý bych na jejich místě nebyl… ale což, mrkneme na karosérii. Ta nese jasné tradiční designové prvky Porsche, které byly aplikovány na knedlovitou karosérii s celulitidou… to že má být Porsche, u kterého jsme vždy obdivovali tvarovou lehkost s pocit nespoutané svobody? Vedle Rapide a Quattroporte bude spíše zastávat roli hrošíka…

 Automobily Aston Martin jsem si poslední dobou velmi oblíbil. Tak mě napadá – není to poněkud upadajícím designem modly supersportovních aut, Ferrari? O něm více příště…

Jakub Sochor

Aston_Martin_Rapide.jpg
Mercedes_-_Benz_E.jpg
Patrick_le_Quement.jpg
Út 25. srpen 2009, 08:42:11 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one