.

Retro design pracuje s tvary, které se dlouhodobě těší nemalé oblibě.  Mnohdy roztodivné elementy, vyvolávající úsměv, prvoplánový posměch či obdiv motivovaný nostalgií, doprovází zpravidla prodejní úspěch a četné zástupy příznivců.  To vše ale do doby, než se začne ozývat ideová vyprahlost a náznaky blízkého konce platnosti tvarové nápaditosti.

Myslím ale, že je důležité položit si otázku, týkající se směřování retro designu do budoucna (ve formě následujících generací) – existuje takový soubor tvarů, který by byl schopen stát za vznikem nostalgického designu, aniž by však byl přehnaně podobný dosluhujícímu vozidlu a aby zdárně odkazoval na svůj kultovní předobraz?

Měli bychom však vycházet z pouhé hypotézy.  Tento případ totiž nelze řádně demonstrovat na reálném produktu, neboť praktikanti retro designu – kupříkladu FIAT 500, Mini či Volkswagen Beetle – ještě nejsou u konce.  První jmenovaný se stále těší relativně svěžímu vzhledu a pozvolna se - byť možná vláčně - zabydluje v USA (kde nemá, dle mého názoru, vzhledem k tamním zvyklostem příliš co dělat), stylová odrůda BMW dodnes čerpá z nadčasového souboru svých tvarů a reinkarnace německého Volkswagen Typ 1 v nové generaci je na trhu stále poměrně nová a neetablovaná.

Můžeme předpokládat, že dosloužením a zevšedněním retro vozidla končí aktuálnost jeho designu.  Je totiž otázkou, zda se jeho modernizací produkt nepřekombinuje, jestli nedojde ke znásilnění jeho původní podstaty či násilnému omlazování již okoukaného stroje.  Je-li tato domněnka pravdivá, můžeme na taková vozidla nahlížet jako na nostalgický produkt, jehož cílem je oživit běžný provoz milým nahlédnutím do minulosti a zopakováním toho, co bylo svého času významné (kupříkladu po stránce motorizování té které země) – to vše za vydatného doprovodu moderních technologií a nových interiérových materiálů.

Tato věc nehrozí autenticky konzervativním automobilům, jejichž tvarový základ lze modernizovat prakticky donekonečna.  Ať už jde o klidné a ve svém projevu mírné automobily (Volkswagen Golf) nebo stroje s jasně definovanou filozofií, jejíž historická hodnota jim nedovoluje výrazné změny a odklon od nastolené linie (Porsche 911).

Přes všechny kritické body k retro designu cítím, že je třeba říci – málokteré vozidlo svede během okamžiku vykouzlit úsměv na tváři jako právě zdařilé, půvabné retro.  

Příchod oživení odkazu Citroënu 2 CV beru jako samozřejmost, produkce moderní varianty Renaultu 4 či 4CV zůstává (zřejmě) mým nesplnitelným snem …

Jakub Sochor

Fiat_500.jpg
Mini_Rocketman_Concept.jpg
Renault_Fiftie_Concept.jpg
Volkswagen_Beetle.jpg
So 28. leden 2012, 16:43:12 CET
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one