.
PF 2010

PF 2010

Po menší přestávce opět přicházím s článkem.  A jelikož máme Nový rok 2010, chtěl bych vám, čtenářům CDCC, poděkovat za čtenost mých příspěvků, rovněž také za případnou přízeň, které si velice vážím.  Autorské dvojici stránek CDCC, tedy ing. Vlastimilu Habartovi a designérovi Pavlu Huškovi, přeji mnoho tvůrčí invence nejen s tvorbou těchto stránek.  Všem pak přeji vše dobré do nového roku 2010.

A jaký byl ten loňský?

Mezi významnými novinkami své místo našla varianta kombi vlajkové lodi značky Škoda, modelu Superb.  Ten se již nemusí stydět za své proporce a fotograf se nemusí namáhat, aby vůz nafotil alespoň trochu lichotivě.  Zatímco liftback je bohužel velmi dobře známý svým nepoměrem délky s výškou a tvarem zadních svítilen, kombi je dotaženo do celku, který disponuje druhým nejobjemnějším zavazadlovým prostorem v segmentu (nad ním je pouze Mercedes Benz E Combi) a přitom působí stylem spíše life-stylového, manažerského kombi.  Vozem jsem mile překvapen. Konečně mohu s klidným svědomím říci, že je na automobil typu Superb krásný pohled (tedy, s výjimkou první generace z roku…). 

Kompletní proměnou prošla řada Megane od Renaultu (s výjimkou varianty CC, která se oficiálně představí letos).  Zatímco pětidveřový hatchback zvolil umírněnou cestu čisté a spíše rozvážné elegance, třídveřový model (označovaný jako Coupé) zůstal věrný tradici značky, jenž se proslavila originálním tvarováním zádí svých modelů.  Ta je v případě Coupé vyvedena způsobem nevšedním, avšak, podle všeho, snadno a dobře stravitelným.  V případě kombi se model nebojím povýšit nad ostatní konkurenty.  Krásné a uhlazené pozadí potvrzuje designové mistrovství Renaultu na polí vozidel této kategorie.  A nástupce pro Mégane Sedan, Fluence?  Příď vozu, který stojí na nejen designovém základě Meganu, je modifikována a dostala sportovnější nádech.  Ale na chvíli se vrátím k variantě Coupé-Cabrio.  Automobilka vypustila do světa první fotografii automobilu, jenž je zahalen plachtou.  Druhý snímek zachycuje detail zádě.  A právě tato fotka umocnila mé nemalé těšení na automobil.  Již při uvedení verze Coupé vyvstala otázka nad podobou verze s pevnou skládací střechou.  Příď s plastovými doplňky by měla být zachována.  Oficiální představení modelu proběhne letos v Ženevě, nicméně už dnes můžeme spekulovat nad podobou vozu, který bude, dle mého, prorokem pomyslného zlatého věku pro design kompaktních automobilů s pevnou skládací střechou. 

Když už hovoříme o segmentu kompaktních automobilů, neměli bychom zapomenout na jednu z ikon segmentu, Volkswagen Golf.  Ten se loni dočkal nové generace, které ale mnozí vytýkali až přílišné designové vazby s tou předchozí.  Automobil podstoupil aplikaci nového stylistického trendu značky, tedy konzervativní stavby vozu, doplněné ostrými linkami, jenž automobilu dodávají na estetické dynamičnosti.  Lehký liftink prodělala i velkoprostorová varianta hatchbacku.  Ten byl ale proveden velice citlivě a mnoho se na automobilu nezměnilo.  Dokonce jsem byl svědkem dialogu, vedeného mezi zájemcem o vůz a prodejcem.  Ten se odehrál na loňském brněnském autosalonu, kde jistý muž nemohl v záplavě presentovaných Volkswagenů najít model Golf  Plus.  Poté, co se od prodejce dozvěděl, že celou dobu stojí vedle něj, nemohl uvěřit a poděkoval … inu, i tak může proběhnout modernizace automobilu.  Rasantněji se tak stalo u provedení kombi s názvem Variant stejnojmenné modelové řady.  Zde byla pozměněna příď, mezi změnami je i nový interiér.  Záď byla jen lehce oprášena, jinak zůstala zcela beze změn.  Tedy, musím říct, že mi běhá mráz po zádech, chce-li někdo tento automobil označit za novou generaci …  

V loňském roce byly popularizovány hnědé barevné odstíny karosérií, kterých jsme se dočkali po letech absence této barvy na karosériích.  Tento trend zasáhl nejen mainstreamový proud (jmenujme například hnědou Moca v paletě Renaultu), ale i prémiový segment (Marrakesch Brown od BMW).  Jednou z deviz těchto barev je jejich splynutí s linkami a prvky karosérie.  Ty hnědé odstíny barev ještě více zjemní a podtrhnou.

Boom rovněž zažily premiéry automobilů, poháněných elektrickými motory.  Tento trend dokonce zasáhl i segment, ve kterém byly doposud nežádoucí i dieselové motory – kategorii supersportovních automobilů.  V této třídě obvykle figurují prémiové automobilky.  Jmenujme například Audi e-tron, jenž by se mělo dokonce představit i v sériové podobě.  I působivému BMW Vision Efficient Dynamics kolují v žilách místo oktanů volty.  A do třetice všeho německého bychom neměli zapomenout na reinkarnaci ikonického Gullwingu,  supersportovní SLS v tomto provedení.  Inu, co by se ještě před pár lety stalo při pouhém vyslovení utopií, bude zanedlouho okupovat sériovou výrobu.  Tedy, čeho se vlastně ještě dočkáme?

Před malou chvílí byla řeč o prémiovém segmentu.  Jeden z nejvýznamnějších hráčů na tomto poli představil model, který se prvně zdál pro prémiovou automobilku jako příliš riskantní.  Jen si to představte – automobilka, jejíž image byl mnohdy silnější než kvalita produktu, vyrobí automobil ražení 5 Gran Turismo.  Avšak co se na fotografiích zdálo subtilní a nevkusné, se v reálu předvedlo v poměrně dobrém světle.  A to zejména díky výběrovému interiéru, který již nepůsobí natolik technicistním dojmem, jako ten v BMW X5/X6.  Je tedy zabydlenější a útulnější.  Byly použity ušlechtilé materiály a zadní sedadla jsou k dispozici ve dvou variantách, přičemž ta příplatková skýtá dvě samostatná křesla, díky nímž se z automobilu stává ideální křižník napříč Evropou.

… bylo toho samozřejmě mnohem více.

K přání šťastného nového roku připojuji prosbu o ještě krásnější automobily.  A jak naznačují čerstvé informace o novinkách, naše přání je předem vyslyšeno!  Nissan Juke jistě nebude jediný vůz, který překvapí …

Jakub Sochor

Út 12. leden 2010, 14:33:23 CET
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one