.

V rubrice PROFI DESIGN se můžete pokochat fotografiemi vývoje a představení Renaultu Ondelios, poslední práce jednoho z nejvýznamnějších automobilových designérů současnosti, Patricka le Quémenta.

Jak možná víte, jsem velkým obdivovatelem, jak koncepčních vozů Renault, tak Patricka le Quémenta.  Jeho rukopis je nezaměnitelný.  Osobitý.  S ničím jiným si ho nespletete.  Dokázal vtisknout nový a veskrze inovativní styl nejvýznamnější francouzské automobilce, který se, i když si to mnozí neuvědomují, nadále rozvijí.

Mou největší srdeční záležitostí je však éra modelů z přelomu 20. a 21. století.  V sériové produkci rozčeřily vody vozy Sport Spider, Vel Satis a můj favorit Avantime.  Byli to nositelé revolučních a přitom v sérii použitelných tvarů.  Nové modely značky jsou sice o něco konzervativnější, ale, jak jsem zmínil v úvodu, stále čerpají z odkazu Mistra le Quémenta a jeho týmu.

Rád bych se vyjádřil k jeho poslednímu dílu, ekologickém crossoveru budoucnosti, vizi Ondelios.

V loňském září jsem poprvé zíral na studii, jejíž tvary mě zvedly ze židle.  Přiznám se, že mé první dojmy z modelu byly poněkud rozporuplné.  Ta impozantní maska chladiče a zadní vysunutá část, doplněna svítilnami ve tvaru banánu … ale stačilo jen pár okamžiků do úplného rozdýchání a měl jsem jasno – ten vůz se mi líbí !  Je šokující a přitom tvarově jemný.  A jak to mám rád, neskutečně futuristický !

 Automobil jako celek je futuristický natolik, že je jeho karosérie oproštěna od hran a svými karosářskými díly evokuje buňku.  Na voze jsem vypozoroval prvky organického designu.  Nejen plynulé tvary, ale také jednotlivé karosářské prvky hraničí s bio-designem.  Například maska chladiče.  Je tvarově nádherně lineární, plynulá, krásně podsvětlená a jednotlivé linky ústí přímo u znaku automobilky.  Nebo zadní lampy.  Jejich výraznou linku doplňuje žebrování.

A jak již vypovídá název (ondé franc. vlna), jak exteriér, tak i kabina vozu je plně v duchu volně plynoucích linií.

Interiér, který evokuje kokpit kosmické lodi, chytne člověka za srdce a nepustí. Pro futuristy je to vyslovený ráj na zemi.  I zde vládnou linky, tvořící útulnou atmosféru, která je zde plně v kombinaci s mírně monumentálními pocity.   Renault Ondelios poněkud opustil tvarovou unifikaci přídí předchozích studií značky a vydal se jinou cestou.  Koncepční vozy let minulých, například Altica, Egeus či Nepta, byly předzvěstí současného designového jazyka přídí sériových modelů – centrální maska chladiče, situovaná na úroveň předního nárazníku, s čímž koresponduje absence klasické podoby přívodu vzduchu do motoru, čemuž vkusně sekundují osobitě tvarované světlomety.

Práce pro Renault od Patricka le Quémenta, narozeného 4. února 1945 v Marseilles, se řadí mezi světovou špičku.  Jeho koncepční vozy považuji mezi nejkrásnější díla svého druhu na světě.  Obsahují přesně to, co od automobilových vizí očekáváte – veskrze se jedná o modely, které jsou sice futuristické, ale naznačují reálné představy o automobilech v budoucnosti.

Nesmírně si na nich cením faktu, že většina z nich je použitelných v běžném provozu.  Mnohdy však nebylo třeba zasahovat do tvarové podstaty modelu, aby byl vůz použitelný v sériové výrobě.  Příkladem budíš Avantime.  Po stránce exteriéru je to vlastně sériový koncepční vůz.  Palubní deska sice využívá komponenty masověji vyráběného Espace III., ale i přesto jako celek působí uceleným a náležitě extravagantním dojmem.

Dalším případem je koncept Modus z roku 2004.  Ten se vyráběl ve stejném duchu jako studie.  Ale řekl bych, že v jejím případě se spíše jednalo o model, cíleně připravený pro sériovou výrobu.

Máme-li vzpomenout na nejvýraznější designové prvky, které sériovým Renaultům poskytly právě studie, nesmíme opomenout pozadí Mégane II, jehož dárcem byl Avantime (2000).  Odkaz na něj lze také vypozorovat v případě přídě, konkrétněji světlometů, Espace IV.

Na poutavém pozadí Laguny II. v provedení Berline vidím snadno přehlédnutelné, ale přesto zřetelné prvky z konceptu Initiale(1998).  Zadní okno, ve kterém je nápaditě zakomponováno firemní logo, bylo ve stylu městského třísedadlového vozu Zoe (2005) použito na SUV Koleos a model Kangoo jakoby z oka vypadl vizi Pangea (1997).

Stačí jen ta libozvučná jména – Initiale, Vel Satis, Avantime, Fluence, Altica nebo Nepta.

Unikátní automobily těch nejkrásnějších snů.  Zhmotnění touhy po originalitě, nezávislosti a kreativní svobody.

 

Jakub Sochor

Renault_Altica.jpg
Renault_Avantime.jpg
Renault_Egeus.jpg
Renault_Fluence.jpg
Renault_Initiale.jpg
Renault_Modus.jpg
Renault_Nepta.jpg
Renault_Talisman.jpg
Renault_Vel_Satis.jpg
Renault_Zoe.jpg
Ne 11. říjen 2009, 17:15:20 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one