.

Poslední dobou mě velice zaujaly městské „krabičky na kolech“ asijské provenience. Obě jsou hravé, rozpustilé a mají mladistvý charakter (tam směřuje i jejich postavení na trhu a celková aura vozu). Jsou to Kia Soul a Nissan Cube.

 

 Nissan Cube, vůz, jehož označení „stress full“ má nabádat na klidnou jízdu a příjemné soužití s automobilem, se ve své první generaci představil v roce 1998 (na technickém základu modelu Micra) jako ryze účelový stroj, který se postupem času stal hitem. Tento model se vyznačoval ryze konzervativním designem. Karosérie byla stavěna s překvapivým poměrem šířky/ výšky, což se zachovalo dodnes, do doby, kdy se představila již v pořadí třetí generace (nebojím se říct až skoro kultovního) vozítka. Ta přišla na svět ve stejné filosofii karosérie, jako její předchůdci. Její design je velmi hravý, nápaditý, a hlavně originální. Myslím, že je to právě ten typ vozu, který si buď zamilujete, nebo ho budete nenávidět. Někoho by mohla, při pohledu na třetí generaci modelu Cube, napadnout i fráze – je natolik ošklivý, až je krásný.

 Příď se drze šklebí a evokuje obličej s brýlemi. Velmi se mi líbí čistý a poutavý profil, který harmonicky koresponduje s vybranými litými koly. Co považuji za zdařilý „úlet“, je originální skloubení bočního okna se zadním, kde byl použit černý a prohloubený sloupek. Zadní sdružené svítilny, propojeny červeným dílem, opatřeným nápisem „Cube“, jsou navrženy v podobném stylu, jako přední světlomety. Všechny tyto aspekty nejlépe vynikají v bílé barvě, která u tohoto vozu jen podtrhuje stylový charakter.

 Interiér mi trochu evokuje styl retro. Je rovněž laděn do světlých barevných odstínů a tvoří jej příjemné a velmi vděčné tvary. Za velmi zdařilý prvek považuji (u vybraných verzí) strukturu materiálu stropu, který má motiv zvlnění vody, do které byl vhozen kámen. Krásný, kruhový povrch zcela koresponduje s označením „stress full“…

 

 Kia Soul je sice jiného, ale svým charakterem podobného vyznání. Je to rovněž mladistvý vůz, který se velmi dobře cítí ve městě a díky designu by se dal označit za vzhledově nejatraktivnější a nejoriginálnější korejský vůz, který byl dosud poslán do série…

 Tento poutavý, malý crossover se nabízí ve velmi zajímavých barvách, které podtrhují jeho zajímavý design. Jmenujme například odstín hnědé, čokoládové, nebo krémové barvy. Všechny pak mohou být doplněny různými polepy karosérie, což znamená, že míra individualizace je vysoká…

 … totéž by se dalo říct o interiéru, který rovněž nabízí různá barevná řešení jak materiálů, tak doplňků. Toto prostředí je rovněž osobité a koresponduje s exteriérem.

 Poněkud netradičně jsem jako první zmínil barevné variace s polepy, ale pokračujme exteriérem, který disponuje velkým množstvím stylových a netradičních detailů, jako je například prostřední část kapoty, která má zvýšený reliéf, stejně tak jako kombinace hran a oblin. Nyní opouštíme detaily a podíváme se například na světlomety. Ty přední jsou vysoce originální nejen tvarem, ale i optikou a uspořádáním. Mezi nimi je zdařilá maska chladiče, která vyznává sice spíše klasický, ale i tak zajímavý styl. Zadní lampy jsou plně v režii vertikální orientace a jsou plně v souladu s designem zádě. Za originální považuji víko zavazadlového prostoru, které je tvarově velmi čisté se zvýšeným reliéfem (vidíte, jak krásně, byť nenápadně koresponduje se stylem kapoty?). Ostatně, ocenění „Honorable Mention“, které bylo Soulu uděleno při vyhlašování letošního ročníku soutěže Red Dot Design Award stojí za vše…

 

 Jsem pro každý designový experiment a odlišnost, takže jsem tyto modely přivítal s otevřenou náručí. A co vy?

Jakub Sochor

Kia_Soul.jpg
Kia_Soul..jpg
Nissan_Cube.jpg
Nissan_Cube....jpg
Čt 21. květen 2009, 07:39:20 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one