.

V současné době je velmi zajímavě sledovat dění v nižší střední třídě. Jeho hlavní představitelé v podobě Volkswagenu Golf a Renaultu Megane (ano, nově již s krátkým E) přijeli v nových generacích, s elegantními designy, kvalitním zpracováním špičkových materiálů a moderní aurou. Poslední slovo se nechystá přednést ani sportovní krasavec Fiat Bravo, kvalitativně velmi vyrovnaný a řidičsky příznivý Ford Focus, dynamický a stále svěží Seat Leon (svého času jistě nejstylovější a vizuálně nejdynamičtější kompakt maistreamové světové třídy) nebo futuristická Honda Civic. Kdežto Opel Astra nebo Mazda 3 se k nám v nových generací teprvě chystají...

 ...

 Teď se chvíli věnujme prvně zmíněné dvojici, která se jistě bude prát o stupně vítězů v prodejních statistikách. Ovšem, kdybychom si měly jednoznačně říci, který z nich je lepší, bylo by to na dlouhé rozhodování. A jelikož jsme na stránkách automobilového designu, podrobněji si rozebereme zejména designovou stránku věci.

 ...

 Volkswagen Golf, jehož třída, ve které dlouhá léta úspěšně figuruje, je občas přesdívána jako "Golf - classe" je bezesporu reprezentativní automobil, jehož design si vzal do parády mistr Walter de Silva. Ten se pokusil navázat na sic elegantní a vyváženou, ale velmi strohou a nevýraznou pátou generaci, kterou navrhoval (pro zakázku, ve které byl po stránce estetické nápaditosti velmi "spoutaný") král designu, Giorgetto Giugiaro. De Silva se očividně snažil konzervativnímu Golfu vtisknout kapku temperamentu a dynamiky, kterou Golf už řadu let potřeboval jako sůl. A musím říci, že i přes to, že je pan designer Silva schopen navrhnout automobil božského designu a chladné německé prostředí jeho talentu rozhodně neprospívá (nakonec si ale tým inženýrů přeci jen chválí), dá se jeho práce označit za velmi zdařilou. VW Golf nové generace je i přes klasické (a velmi příznivé) proporce pohledný, vizuálně dynamický automobil, kterému nelze upřít určitou porci prémiového odéru. Tyto aspekty jsou patrné zejména ve vybraných metalických barvách. I přes pochvalná slova se ale stále jedná o konzervativní, ničím nevybočující automobil, jehož hlavním úkolem je neurazit a současná, šestá generace spíše působí jako cizelování páté řady modelu (avšak tenkým, horizontálním stylem masky chladiče odkazuje na čtvrtou generaci...)

 Interiér by se dal ve vyšších verzích dal s klidem označit za prémiový. Jsou zde perfektní materiály, velmi schopná ergonomie a koneckonců i vyvážený a elegantní design. Líbí se mi doplňky z Passatu CC, jako například stylový volant a úpravy stžředové konzole. Celkový dojem je tedy příznivý. Nezapomeňte, že jsem popisoval vyšší verze automobilu. U základu by byla má slova pozitivní o něco méně, přesto jsem zde ale zaznamenal ve srovnání s minulou generací, na které se i po technické stránce šetřilo, velký pokrok.

 ...

 První generace si pro svůj přivětivý a milý design získala přezdívku "vajíčko", druhé se říkali "MiniAvantime" (někteří motorističtí novináří mu pošklebně říkali "ten s hrbem"). A jak je vidět v poslední generaci "francouzského Golfu", se výrobce vrátil ke klasickým tvarům a veřejnost se pravděpodobně bude vracet k "vajíčku". Nemuže to být nikdo jiný, než Renault Megane.

 Renault je v kompaktní třídě velmi významným hráčem na evropském trhu. Jeho modely R11, R19, či Mégane si lidé oblíbili téměř ve všech končinách starého kontinentu. Avšak ve druhé generaci se designérský tým Renaultu, jmenovitě Patrick le Quément, rozhodli zbořit veškeré designové mantinely a navrhly model, v nižších třídách dosud nevýdaného designu.

A to se bezesporu podařilo. Tak originální záď dosud žádná kompaktní automobil neměl. Design neměl s klasickým dvouprostorovým modelem moc společného, neboť jeho zavazadlový prostor zdánlivě evokoval třetí, oddělený prostor. Architektura celku byla velmi futuristická, avšak daní za odvahu byl o něco menší zavazadlový prostor, než nabízela dobová konkurence. Nicméně i přes vyzívavý styl se vůz stal jedním z nejprodávanějších modelů, bez ohledu na segment a dodnes je velmi úspěšný i na trhu s ojetými vozy.

 Ale ani v nové generaci si Renault nějaký ten originální prvek neodpustil. Jmenujme například sdruženou kapličku ukazatelů, která kombinuje analogové a digitální ukazatele či nově nastolený styl přídě, jehož zakadatelem je model Laguna a který se vyznačuje rozměrnou maskou pro přívod vzduchu, kterou doplňuje úzká lišta, umístěna nad poznávací značkou.

 Interiér nového Meganu je zhmotněním elegance, jednoduchých, byť stylových linek a všudypřítomné harmonie a pohodlí. Líbí se mi decentní inspirace palubní atmosférou o třídu vyšší Laguny, jejímž interiérovým designem s dokonalou stylizací, která je jasně zřetelná svým vlnobitím elegance, se dodnes nemohu nabažit. Našel jsem zde daleko přívětivější atmosféru, než v Golfu, který je přeci jen o něco chladnější....

 ...

 Takže takové malé srovnání na poli estetického působení bysme měli za sebou. Teď nám ještě zbývá verdikt. Přiznám se, že jsem se z počátku nemohl rozhodnout, jestli mám dát přednost jasně definovaným linkám Golfu nebo moderní eleganci v podání Meganu. Jelikož jsem zastáncem designové inovace a styl nynějšího Golfu tu již mnohokrát byl (což je ovšem pro hromadu lidí v pořádku) a má méně prvků, kterými by nějak výrazněji zaujal, se dnes přikláním k Meganu, který mě na první, i osobní pohled, dokázal oslovit o kapku více. A co teprve karosářská varianta Coupé, která zastává post třídveřového Meganu. Ta vypadá naprosto skvěle. Její dokonalá záď, která je věrna tradici Renaultu, jakožto značky, která ráda koketuje s inovativním stylem zádí, je neodolatelná...

Jakub Sochor

avantime.blog.auto.cz

Renault Megane.jpg
Srovnani dvou karoserii.jpg
Volkswagen Golf.jpg
Po 23. únor 2009, 10:09:37 CET
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one