.
Kolem a kolem

Kolem a kolem

Dovolte mi zamyslet se nad světovou automobilovou produkcí, přičemž bych touto cestou rád vyjmenoval své designové premianty, stejně tak jejich protiklady, automobily, které považuji za omyly světového automobilového designu. Tímto článkem bych rád odstartoval takový malý seriál na toto téma (který ale budu prokládat i jinými články). Nemalou měrou mě k tomuto kroku inspiroval Ing. Habarta svou úvahou „Láska na 7, 8, 9 pohled“.

 

Patřím mezi velké příznivce značky Renault. Líbí se mi filosofie značky, design a dlouhá a pestrá tradice této automobilky. Ale právě jejich design mi učaroval. Jako malý jsem obdivoval model R4, který parkoval u protějšího domu. Tehdy se mi velmi líbily automobily typu Volkswagen Brouk, Mini, Fiat 500, Citroën 2CV a právě Renault R4. Vesměs jsou to osobitá, lidová vozítka, jejichž cílem bylo nasytit hladový trh po levném a spolehlivém voze. Disponují designem, který je pro mnohé zvláštní a bizardní, ale natolik podmanivý, že se stal jedním z hlavních důvodů pro získání kultovního statusu. A zajímavé je, že ve své reinkarnované podobě se z nich stávají pomalu prémiové modely příslušného segmentu, což je plně v rozpolu s jejich původním zaměřením… to jsem ale odbočil od původního povídaní o nejvýznamnější francouzské automobilce…

 

… na ní jsem vždy obdivoval jakousi auru výjimečného designu. Nemohu si pomoci, ale Renaulty na mě vždy působily nějak jinak, než ostatní automobily. Jejich design působil originálním, u některých modelů až tajemným dojmem. Své udělala i image bezpečných automobilů (vzpomínám si na umělecky ztvárněné, reklamní materiály s figurínami nárazových testů při jízdě v Renaultu Laguna. Celek byl velmi zvláštní a podmanivý…). Tento dojem byl ještě umocněn koncepčními vozy z pera Patricka le Quémenta. Jsem fascinován studiemi tohoto designéra, které považuji za nejlepší svého druhu na světě. Vše bylo dovršeno představením sériového Renaultu Avantime, mé největší automobilové lásky. Tento automobil mám nesmírně rád. Nikoho nenapodobuje. Je naprosto jedinečný, futuristický a přitom noblesní a elegantní… ale přišel ve špatnou dobu. Svého času lidé nebyli na podobné extravagance zvyklí a Avantime byl pro ně až příliš „jiný“. Přitom současnost doslova přeje crossoverům a originálnímu designu, který se díky Chrisu Banglovi dostal i do BMW, kde vyvrcholil novým kontroverzním modelem 5 GT. Jelikož jsem ho neviděl ve skutečnosti, nemohu jednoznačně soudit. Nicméně, na fotografiích to bylo pro mě spíše zklamání. Mému skeptickému dojmu nejvíce pomáhá docela obludné pozadí s podivnými proporcemi, to vše doladěno obrovskými ledvinkami na přídi. Kam se poděla klasická sportovní elegance BMW?...

 

Když už zde padlo slůvko „studie“, jako konkurenta Renaultu na tomto poli vidím automobilku Citroën. Spojení designu a dvojitého šípu je legendární a nesmírně plodné. Když se řekne Citroën, zpravidla se nám vybaví typ 2CV, neboli notoricky známá „kachna“ a DS, model, který stanul na post nejkrásnějšího automobilu světa. Podívejme třeba na „kachnu“. Mnozí lidé ji nebyli schopni strávit, proto se Citroën rozhodl pro výrobu modelu Ami, který byl nositelem již klasičtějšího vzezření. Ale i on si dovolil, v případě jedné karosářské varianty, nějaký ten experiment v podobě silně zkoseného zadního skla. Tento model jsem si zamiloval. Je bizardní a zvláštní, přesně tak, jak to mám rád…

 

Nesmírně se těším na modelovou řadu DS, která bude složena z automobilů, které nebudou skrblit noblesou a, v rámci příslušných tříd, i luxusním charakterem. V neposlední řadě zaujmou osobitým a prémiovým designem…

 

… přičemž podobu nejmenšího zástupce ligy DS, malého konkurenta pro Mini a Alfu Romeo MiTo, modelu DS3, prakticky známe. Setkali jsme se s oficiálními fotografiemi překrásného interiéru a exteriér se od konceptu příliš lišit nebude. Citroën je opět tam, kam patří. Mezi smetánkou automobilového designu. Je osobitý, elegantní, s patřičnou dávku moderny a aurou nezaměnitelnosti. Prostě pochází z Francie…

Ne 28. červen 2009, 15:53:50 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one