.

Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše, půjdeme rovnou k věci. Automobily kategorie hot – hatch, neboli laicky řečeno hatchbacky, které mají v žilách o něco více temperamentu, než jejich „civilní“ sourozenci, jsou velice populární. V podstatě se jedná o logický tah – vzít běžný hatchback, pohrát si s jeho podvozkem, do motorového stáda vpustit nějaké koníky navíc, karosérii doladit sportovními doplňky (nebo rovnou továrním tuningem), nasadit patřičnou cenovku a vyslat do světa, ve kterém je po takových autech stále hlad…

 

 Nebudeme sem příliš tahat technickou stránku, neboť se nacházíme na stránkách, které se zabývají designem. Malé ďáblíky si omrkneme spíše staticky. Předem bych chtěl upozornit, že přehled zmiňovaných aut není seřazen podle abecedy.

 Hodně lidem se při vyslovení slůvka hot – hatch vybaví legendární vůz, Volkswagen Golf GTI. Jistě, je to slavný a úspěšný vůz, který se nemusí stydět ani za své sportovní kvality. Po stránce designu se ale spíše jedná o vůz, jehož vzezření je klasické, zdrženlivé. To nás ale nepřekvapí, protože je logické, že vychází z běžného provedení Golfu. Designová sága rodu Golf se za celou dobu své existence držela konzervativního designu, stabilních stylistických prvků (Jen krátce zmíním například notoricky známý, masivní C – sloupek) a postupné evoluce, přičemž „zlomová“ generace pro design Golfů byla ta třetí, která přinesla tvary a celkové proporce v, byť kapku pozměněném, ale přesto stále stejném designovém vyznání.

 A k nové generaci Golfu GTI – určitě nechci říct, že neohromí. Ale její design není o tom, aby šokoval, překvapil, nebo snad uchvátil. Je o již zmiňované postupné evoluci a pečlivém vyvážení proporcí. A samozřejmě i nadčasovosti. Prvky, typické pro verze GTI (jako například červené linky na masce chladiče) zůstaly. U automobilu s tak konzervativní historií a setrváváním tradice ani nemohlo být jinak.

 

 Firma RenaultSport, která své poklady produkuje ve slavné továrně v Dieppe, má na poli hot – hatchů silné postavení. Jejich kousky jsou v kurzu již delší dobu, vždyť vzpomeňme na již legendární R5 Turbo nebo Clio Williams. V současné době jsou v nabídce různé deriváty Clia a Méganu, přičemž absolutní špičkou nabídky je famózní Mégane R26R, který mimochodem zajel rekord na severní smyčce mezi předokolkami.

 Právě Mégane R26 mám velice rád i pro jeho design, který přirozeně vychází ze základní verze modelu. Pro sportovní R26 je vybaven decentními úpravami vzhledu, mezi kterými kralují zdařilé nárazníky. Celek je dostatečně sportovní, přitom futuristický a stále zajímavý.

Jeho nástupce mi padl do noty. Už základní provedení (Megane Coupé) se mi velmi líbí. Parkuje u naší školy a tu „příjemnou“ cestu do ní mi vždy svou přítomností trochu zpříjemní (navíc je v, pro něj typické, oranžové barvě Cayenne). Nebojím se říct, že za takové dílo by se nemusel stydět ani nějaký slavný italský stylista. Ve verzi z dílny RenaultSportu však vypadá nabroušeněji a také patřičně sportovně. Navíc je ve skvělé žluté barvě. Přátelé, je to jeden z mých jasných designových favoritů.

 Sága rodu Clio má ve své historii nejeden opravdový speciál – kromě slavné verze Williams zde nalezneme například ultimativní V6 s motorem uprostřed. Parádní žihadlo jak vzhledově, tak po stránce výkonů a celkového nastavení. Akorát si říkám, že za volantem musí být pěkně horko.

Současné Clio má podle mého ideální proporce pro správný hot – hatch. Je to automobil královského rozvoru a skvěle vyvážených proporcí, což se ale nedá říct o…

 

 

… druhé generaci Fabie RS. Její předchůdkyně dokázala tvarově vytěžit ze, sice konzervativního, ale pečlivě vyváženého základu první generace. Po uvedení druhé generace nastala otázka – bude se vyrábět varianta RS i na základě vozu, který negativně vyniká svou výraznou disproporcí, jež je jasně patrna na poměru výšky/ šírky vozu? S její produkcí to vypadá nadějně, ale přesto mnohým z nás nad tím zůstává rozum stát…

 

Myslím si, že Fabia druhé generace nemá tvarový potenciál na to, aby se stala zástupcem kategorie hot – hatch. Jak jsem již řekl, její nepříliš lichotivý poměr výšky/ šířky bije do očí. Co se týká malých sportovců mezi subkompakty, zde (po stránce tvarů a proporcí) nejvíce oceňuji proporce Renaultu Clio, Grande Punta Abarthu, Mini Cooperu a koneckonců i Peugeotu 206. U Fabie mi to příjde, jako kdybyste dali Eiffelovku věž na in – liny (až na tu nonšalanci, která Fabii citelně schází…).

 Vím, že se to sem asi nehodí, ale když už jsme zalovili ke Škodovce, tak jen v rychlosti omrkneme její čerstvý facelift. A všem doporučuji – nalačno!

 Poví mi někdo, co Octavia provedla, že si musela zasloužit takovou „úpravu“ vzhledu? Také to vypadá na velkou designérovu pomstu. Už si lidé začali zvykat na její „korejské občanství“, které o něco více vyniká ve sportovním provedení RS, které bývá velmi často vybaveno žlutou barvou, která na „předfaceliftové“ verzi vypadala poměrně stravitelně (ostatně jako celý vůz, který se mohl pyšnit nadčasovou elegancí, dobrou proporčností a vkusnými úpravami vzhledu). Co se dá dělat…

 

 Jak víte, hot – hatchů je celá řada a kdybychom se měli (byť jen tak letmo) zabývat všemi, článek by narostl do neskutečných rozměrů. Takže pokračování příště

 

Jakub Sochor

VW_Golf_GTI.jpg
Megane_RS.jpg
Fabia_RS.jpg
Po 27. duben 2009, 11:20:33 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one