.

Mnozí stoupenci bio-designu jistě zastávají názor, že je těžké, nechat se naplno unést a fascinovat nějakým automobilem sériové produkce.  Jistě, kdybychom měli brát v potaz veškeré dvoustopé koncepční exempláře 21. století, našli bychom v záplavě studií nejeden organický unikát.  Avšak jejich osudy zpravila skončily v továrních muzeích, s vyhlídkou občasných exhibicí v rámci autosalonů.

Proto si dovoluji položit otázku – je stále častější aplikace hran a anorganických tvarů přirozená, a hlavně perspektivní v sériové automobilové produkci?

Extravagantní stylista Luigi Colani je v tomto ohledu nevybíravý. Jakožto průkopník organického designu je odpůrcem všeho hranatého a preferuje přirozenost, tkvící v oblých tvarech.  Tato oblast nebyla cizí ani architektovi a designérovi Janu Kaplickému, jehož projekty se nesly v podobném duchu.

Pravým opakem je například Christopher Bangle.  Jeho prolínání ploch - místy až příliš ostré přechody mezi konkávními a konvexními plochami - jdou přímo proti zásadám dvou předešlých designérů.  Byť sebemenší náznak přirozenosti v jeho sériových automobilech nenajdete (ovšem s čestnou výjimkou oživlého stroje jménem BMW GINA Light Visionary Model).  Nicméně, tak činil po celou dobu svého působení v automobilce BMW.

I designér 20. století, Giorgetto Giugiaro, často ve svých návrzích prezentoval ostré linky a četné hrany.  Avšak svou tvorbu prokládal i krásně ladnými modely ve stylu Alfa Romeo Visconti.

 

Ale zpět k hlavnímu tématu mého dnešního článku.  Patrně největším praktikantem hran na současných produkčních automobilech je Mercedes Benz.  Tento německý prémiový výrobce však zvolil až příliš drastický mezigenerační skok v estetickém ztvárnění svých vozidel.  Sledujte rozdíly mezi posledními dvěmi generacemi tříd C a E – zatímco minulá vydání automobilů vynikala oblými linkami a spíše měkčími tvary, jejich nástupci jsou vyvedeni v progresivním stylu, který disponuje hladkými tvary, prokládanými nespočtem hran a záhybů.

Osobně se přikláním v optimálně vyvážené směsi zaoblených, přívětivých tvarů, jemně narušených vstupem ostré linky.  V tom se totiž skloubí naprostá přirozenost – všudypřítomný svět organiky, doplněný anorganickými prvky.

Avšak, pokusili jste se někdy nalézt opravdu dokonalý tvar?  Pro tuto chvíli zapomeňte na jakákoli omezení a podívejte se všude kolem nebo ještě lépe – ponořte se do světa své vlastní fantazie.  Tím dokonalým tvarem mám na mysli předmět, který je, z hlediska estetiky, dotažen do samotného konce.  Jistě některé z vás napadnou oblázky, které jsou krásně oblé a oku lahodící.  Šmrnc jim dodává nepravidelnost tvarů a jejich různorodost.  Avšak dokonalým, pravidelným a až pozoruhodně dotaženým tvarem disponuje prosté vejce.

 

Jakub Sochor

Apple_Magic_Mouse.jpg
Mercedes_-_Benz_E_Coupe.jpg
Nabytek_by_Colani.jpg
Út 15. prosinec 2009, 16:03:45 CET
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one