.

Tak tu máme novou generaci Citroënu C3 a myslím, že svým koncentrátem kvalit bude na vrcholu třídy.

 Alespoň po stránce designu – ten se zjevně inspiroval koncepčním vozem DS3, což je patrné nejen na přídi, která se nese jasně v duchu zmiňované studie, ale i v interiéru, který je překrásný. Už z fotografií z něj tříští preciznost a prémiový charakter. Myslím, že v této disciplíně v rámci třídy subkompaktních automobilů postrádá konkurenci…

 … ale zpět k přídi. Z ní je vidět, že se další automobilová značka přiklonila k jedné velké masce chladiče, situované na úroveň nárazníku… kdo s tím přijde příště? Jinak světlomety mají nápaditý tvar, který jen tak nezevšední. Nejsou přehnaně velké a jsou velmi poutavě tvarovány.

 Co mě velmi zaujalo, je elegantní A – sloupek, který se ladně táhne po celém profilu, tudíž se nekoná „letecký“ styl rovné střechy napojené na černé sloupky, jako například v případě konkurenční Fabie, Swiftu či Mini Cooperu. S tímto řešením překrásně koresponduje nezvyklé zakončení horní úrovně čelního skla, které je doplněné chromovanou linkou. Vysoce elegantní a nápadité řešení.

 Pokud bych měl jmenovat prvek, který mě na nové generaci Citroënu C3 zaujal nejméně, asi bych zvolil celkové pojetí zádě. Svítilny sice nejsou v obvyklém stylu, ale příď se mi líbí mnohem více… ale kdoví, na konečný verdikt si počkám při skutečném setkání s vozem…

 

 Je na čase staticky omrknout konkurenci. Nejprve zalovíme ke konkurentům z domácí Francie. Peugeot 207 sice prodělal facelift, který se dotkl provedení nárazníku a grafiky zadních svítilen, ale stále jsem mu nepřišel na chuť. Nelíbí se mi zejména disharmonické spojení přídě s mohutným nasávačem a menšího pozadí s drobnějšími svítilnami…

 … podstatně lepší dojem ve mně zanechal, dle mého etalon mezi francouzskými malými vozy, Renault Clio. Ve svém třetím vydání se jedná o opravdu krásný automobil, u kterého si asi nejvíce cením opravdu příkladného rozložení proporcí. Líbí se mi celkové tvarosloví modelu – vůz je šarmantní, klasicky elegantní, a přitom zcela zapadá do modelové řady Renault, jakožto tvůrce nápaditých a tvarově velmi zajímavých vozidel s nezvyklými designovými prvky. To jsem říkal před jeho faceliftem…

 … který ho, podle mého, připravil o kousek vyváženosti. Zezačátku jsem ho přirovnával ke Kačeru Donaldovi, ale nakonec jsem si na něj zvykl. Mohutná příď ladí s novodobým designovým stylem značky a v reálu tak špatná není… ale nějak mě to stále táhne k předfaceliftovému provedení, a to zejména v provedení RS. Nemohu si pomoci.

 Srovnávat C3 s Fabií snad ani nemá cenu. Každý ví, jak se věci ve skutečnosti mají. Fabii jsme si tu už jednou rozebírali, takže stručně – disproporční karosérie, osazena mohutnou přídí, která je v ostrém kontrastu s úzkým a vysokým pozadím. Podobným problémem trpí i Peugeot 207, ale ten je alespoň nižší a vyvážený v oblasti proporcí. Fabia navíc disponuje nedostatkem nadčasovosti… alespoň na mě působí dostatečně okoukaně.

 A co takové Polo? Veřejnosti se celkem líbí a ve srovnání s velmi konzervativním předchůdcem se jedná o polití živou vodou. Polo působí vedle C3 dospěleji a je z něj cítit německá preciznost a disciplína, ale C3 je příkladem kreativního přístupu k věci… tak si vyberte.

 Napadá mě srovnání s dynamickou a mladistvou Fiestou. Tu jsem nějaký čas považoval za nejzdařilejší model kinetického trendu značky, ale časem se na ní začaly projevovat poměrně vážné nedostatky, mezi kterými hraje prim překombinovaná záď, která navíc působí nakopnutým dojmem… příď je sice pohledná a poutavá, ale hraje spíše na dívčí notu… takže opět zůstávám u C3.

 

 To nejdůležitější jsem si nechal na konec – konečně se může do Citroënu C3 posadit muž! Nic proti minulé kulaté generaci, ale muž za jejím volantem vypadá… eh, jak jen to říct… poněkud zvláštně. V nové C3 je to jinak. Zejména v černé metalíze je to skvělý automobil i pro pány…

Jakub Sochor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
St 8. červenec 2009, 08:50:51 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one