.

Pro tento týden jsem počítal s článkem, který by rozvinul předchozí téma (design a otázku jeho osobitosti v době globalizace a stále častějších poněkud neoriginálních řešení).  Ovšem představení snímků nového sportovního Renaultu pod názvem DeZir mě přimělo k menšímu zamyšlení nad vozem největší francouzské automobilky, který je po delší době poněkud nekonzumní – tudíž by teoreticky mohl uspokojit tužby lidí, kteří od automobilky odešli po ukončení výroby luxusněji pojatých vozidel Avantime a Vel Satis.

 Na chvíli ponechme stranou technické údaje a mechanická specifika automobilu a věnujme se jeho designu.  Autorem díla je Laurens van den Acker, šéfdesignér firmy Renault a nástupce Patricka le Quémenta.  DeZir je prvním zhmotněným návrhem z pera zmíněného stylisty pro francouzského výrobce a zároveň průkopníkem nových prvků a řešení, kterými se mají řídit budoucí Renaulty. Co nového tedy DeZir přiváží a na co bychom se mohly v budoucnu těšit?

 Kevlarová karosérie je vyvedena v ladných a oblých tvarech, tedy v poněkud jiném duchu, než u vizí japonské Mazdy, kde Laurens van den Acker působil před svým místem u Renaultu.  Ty se sice řídily organickou filosofií, ale linky stylistického jazyka Zoom-zoom byly zpravidla ostré a rafinované.

 Projekt DeZir v mnohém navazuje na práce Patricka le Quémenta, a to hned v mnoha řešeních.  Nahlédneme-li do interiéru vozu, spatříme ladné a, nebojím se říci, až organické tvary.  Přístrojová deska je řešena velmi originálně s krásným tvarovým uspořádáním.  Obsahuje i prvky z již produkovaných Renaultů, byť se jedná o zdánlivé detaily – kupříkladu v podobě napojení kapličky s přístroji (v její horní části) na středovou konzolu.  Působivý kontrast bílého interiéru s červenými doplňky tvoří jedinečnou, v sériové produkci žel neuskutečnitelnou, atmosféru.

 Z automobilu sálá živočišnost, lidské teplo, což krom temperamentní červené barvy exteriéru umocňuje červené podsvícení povrchu sedadel, které bliká v pravidelném intervalu – podobně jako tlukot lidského srdce.

 Zpět k prvkům, které jakoby odkazovaly na tvorbu Patricka le Quémenta, a tím zároveň ucelovaly koncepční linii automobilky.  Je to zejména mohutný zadní díl, který je tvořen velkým počtem linek, připomínající čelní masku Renaultu Ondelios – poslední práce Patricka le Quémenta pro Renault.  Koneckonců majoritní podíl na karosérii sportovního kupé DeZir mají oblé tvary, které prezentoval i Ondelios.  Znamená to snad inklinaci koncepčních vozidel k organickým tvarům?  V provedeních, které předvádějí oba zmíněné prototypy, bych osobně nebyl proti.  A co vy?

 

Jakub Sochor

Renault_DeZir.jpg
Renault_DeZir..jpg
Renault_DeZir_..jpg
Renault DeZir - profil.jpg
Po 12. červenec 2010, 11:21:11 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one