.

Frankfurtský autosalon (15. - 26. září) bude dějištěm premiéry Fordu Evos Concept.  Vůz je to zajímavý.  Progresivní.  Líbivý, avšak nikoli vyměklý.  Je však kinetický, nebo reprezentuje skutečně nový směr, jak o něm tvrdí automobilka?

Úvodem musím říci, že mne vůz velmi zaujal.  Považuji ho za atraktivní a zdařilý, jeho rozkročený postoj vyzařuje suverénní a jasný postoj k okolí (och, poněkud egoistické) a karoserie působí vcelku realisticky.  Oprostíme-li ho od avantgardního systému dveří a dalších výstřelků, mohl by být vůz převeden do výrobených sérií.

Avšak!

Nejsem si jist, zda-li je vůz oprávněn používat označení průkopníka nového tvarového jazyka značky.  Dynamický temperament tvarosloví a razantní přechody mezi jednotlivými plochami exteriéru jsou rysy, které již delší dobu známe z kinetických vozidel Ford.  O kinetickém zjevu vize Evos svědčí i detaily a drobné doplňky, kupříkladu boční zpětná zrcátka.

Taktéž výrazně rýsovaná muskulatura s vysokou mírou šlachovitosti jakoby inklinovala ke kinetickému gejzíru emocí, diametrálně odlišnému od věcného VW či tvarově (prozatím) nepříliš jednotnému Renault-u.  Je to patrné zejména při pohledu na progresivní zadní partie s velmi kinetickými lampami.  Taktéž nadměrně členitá, místy až dle principů science-fiction laděná, oblast nárazníku a difuzoru se jednoznačně zříká poklidu a vizuální jednoduchosti.

Dravé tvary by však byly obohacením produkce, podobně jako autenticky sportovní kabina.  Zde jsou k vidění velmi subtilní prvky, zpestřené dekorativními maličkostmi, které jsou v kontextu s již dosti výrazným celkovým tvaroslovím spíše nadbytečné.  Avšak, ačkoli je lze postrádat, vzhledem k emocím exteriéru se dají akceptovat.

Zdánlivě pomíjivou, ale povznášející emoční posilou je pohled z okna, kde do volného prostoru ční velmi jednoduché a tvarově vzletné zpětné zrcátko.  To zde plní jedinečné a potřebné poslání, že i maličký detail umí potěšit.  A jak!

Výsledné hodnocení?  Dílo vnímám jako sportovně kompaktní a nesporně interesantní automobil, u kterého není vyloučeno, že bude mít (zřejmě však v praxi mizivý) vliv na vzhled příští generace vozu Mondeo.

Neoznačil bych ho však za zástupce nového stylu.  Mohu-li, nazval bych ho praktikantem směru Kinetic
2
.

Jakub Sochor

Ford Evos Concept.jpg
Ford Evos Concept (2.).jpg
Ford Evos Concept (3.).jpg
Út 13. září 2011, 16:06:13 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one