.

Byť sportovně angažovanou značku Citroën, ve stájích supersportovních vozů ji nevidím.   Neznámý ruský designer to však vidí jinak.

V galerii  PROFI DESIGN  Pavel Hušek

citroën_1.jpg
citroën_2.jpg
citroën_3.jpg
titl.jpg

"Horáznosti" až nehoráznosti, každopádně umělecké digi-zajímavosti s designérskou odvahou ... to jsou kresebné kreace na téma Citroën.  Že jejich autoři jsou Rusové, o to je to atraktivnější.

V galerii  PROFI DESIGN  Pavel Hušek

future_01.jpg
future_02.jpg
future_03.jpg
future_04.jpg
future_05.jpg

Na adresu Citroën-u DS5 je velmi často namítáno, že je překombinovaný, nevkusně zdobený a nadmíru dekorovaný.  Na jednu stranu si říkám, že na tom něco bude, neboť jde o automobil s opravdu vysokou mírou členitosti a prokladu linek.  Avšak stále se mi líbí.  Důvodů k obdivu mám mnoho, ovšem jeden převyšuje všechny ostatní - jde o model neobyčejně atraktivních a osobitých proporcí!

Samotná karoserie vykazuje typické rysy crossoveru.  Na automobil by šlo nahlížet jako na nadměrně vyvinutý hatchback, tomu ovšem brání závan jednoprostorovosti.  Mohlo by jít o SUV, tomuto poznatku však stojí v cestě nedostatečná světlá výška... a co takhle MPV?  Vozidlo neztrácí čas a styl důrazem na variabilitu kabiny, proto o velkoprostorovém modelu nemůže být řeč.

Jsem však potěšen při každém pohledu na bujaré a svůdné křivky karoserie, na jejíž povrchu není cítit žádný odkaz na léta minulá.  Díky tomu působí přídomek DS v modelovém označení poněkud nemístně, až úsměvně.  Jakoby si pokrokář a futurista dělal legraci z historie, které si pranic neváží...

Nutno říci, že pochází z dobrého rodu.  Jeho starší bratr, který strávil více času v posilovně, tvoří alternativu ke konvenčním hatchbackům, které, ač jsou z velké části kvalitní, sofistikované a mnohdy i atraktivní, postrádají nosný aspekt - styl.  Toho má model DS4 doslova na rozdávání.

Nelze nezmínit nejmenšího (avšak paradoxně nejstaršího) člena bratrstva, který ve své roztržitosti a vášnivému oddání módě pozapomněl na dobré mravy.  Namísto toho vytrvale střídá look a povětšinu času volí dobré obutí.  Jo, a jmenuje se DS3.

Být movitějším, ve své stylové garáži Citroën (původně určené pro svůdný C6) bych s radostí poskytl zmíněnému bratrstvu azyl.  Svět je hned krásnější, je-li obohacen smyslovými vjemy rozličných stylů, žánrů a založení!

S přáním příjemného babího léta,

Jakub Sochor

Citroen_DS3.jpg
Citroen_DS4.jpg
Citroen_DS5.jpg
Citroen_Metropolis_Concept.jpg
airdream_01.jpg
airdream_02.jpg
airdream_03.jpg
airdream_04.jpg
airdream_05.jpg
airdream_06.jpg
airdream_07.jpg
airdream_08.jpg
airdream_09.jpg
airdream_10.jpg
airdream_11.jpg
airdream_12.jpg
airdream_13.jpg
airdream_14.jpg
airdream_15.jpg
airdream_16.jpg
airdream_17.jpg
airdream_18.jpg
airdream_19.jpg
airdream_20.jpg
airdream_21.jpg
airdream_22.jpg
airdream_23.jpg
airdream_24.jpg
airdream_25.jpg
airdream_26.jpg
airdream_27.jpg
airdream_28.jpg
airdream_29.jpg
airdream_30.jpg
airdream_31.jpg
airdream_32.jpg
airdream_33.jpg
airdream_34.jpg
airdream_35.jpg
airdream_36.jpg
airdream_37.jpg
airdream_38.jpg
airdream_39.jpg
airdream_40.jpg
airdream_41.jpg
airdream_42.jpg
airdream_43.jpg
airdream_44.jpg

 Citroën C-Airdream.  Sen. 
Že o něm psal nedávno Jakub Sochor? 
Vím, zde je odkaz na jeho slova: 

http://www.cardesignclub.7x.cz/nedoceneny-design/citro-n-c-airdream.html

Právě proto jsem shromáždil mnoho snímků tohoto vozu snů,
abych jimi zdůraznil nadmíru hodnotnou Jakubovu úvahu. 
Citlivě krásná a výstižná slova potřebují mnoho krásných fotografií.  

Zde jiný odkaz na někdejší prezentaci C-Airdream
http://www.youtube.com/watch?v=IGWhlpZgDzM&feature=player_embedded

V homepage NEDOCENĚNÝ DESIGN  Pavel Hušek   

 

Rubrika, ve které se právě nacházíte, již delší dobu zeje prázdnotou.  Proto by bylo dobré ji něčím oživit.  Aby šlo o oživění intenzivní a na první pohled zřejmé, nezbytnou nutností je pečlivý výběr designu, pro který je text vyhrazen.

Dnes tomu ale bude jinak, než minule.  Nedoceněny nejsou jen sériové návrhy, ale také jejich koncepční předobrazy.  Nemusí se však vždy jednat o předvoje produkčních modelů.  Často i velmi významná a na první pohled realistická studie se nedočká svého uplatnění a pozvolna upadne v zapomnění.

Právě takovým automobilům bych se chtěl věnovat.  Vozy, jejichž osud byl vzhledem k jejich vlastnostem nezřídka neslučitelných se sériovou produkcí, je dobré připomenout.  Často totiž šlo o vize, které, byť mnohdy nepřímým způsobem, ovlivnily tvarové směry příštích let.

Dovolte mi, abych zde uvedl Citroën C-Airdream.  Vůz, jehož podmanivé tvary se nesmazatelně zapsaly do dějin automobilového design.  Avšak, leč možná překvapivě, je u většiny společnosti takřka pozapomenut.  Jesm si však jist, že po menším připomenutí jeho tvarů si na něho vzpomene nejeden pozorovatel.

Psal se rok 2002, kdy Citroën prezentoval na autosalonu v Paříži pozoruhodnou studii vozu s nízkou hodnotou odporu vzduchu (konkrétně o koeficientu CX = 0,28).  Samotný vzhled pak vyvolal vlnu diskusí, sporů, nadšení a vášně.  Jak jinak, snové tvary čtyřmístné karosérie na mnoha místech disponují nekonformními řešeními, které zaslouženě přitahují pozornost.

Čelní partie vykazují velké množství až kubických hran a ostrých zásahů do hladkosti ploch.  Ty jsou vysoce nekomplikované a jejich vzájemné prolínání je minimální.  Mezi dekorativní rysy, zušlechťující příď jako celek, patří dvě přímo vedené linie.  Ty jsou umístěny rovnoběžně nad sebou.  Jejich kontinuitu narušuje výrazný zlom v prostřední části lišt, přičemž tento zásah tvoří znak automobilky.

Vzletné proporce evokují oblak, kterému se vize přinejmenším vyrovná svoji vznešeností.  Kratší a vyšší záď v konfrontaci s nižší přídí tvoří dynamický kontrast.  Plynulost pontonu karosérie je v oblasti sloupku B narušena zmenšením výšky okna, což působí avantgardním dojmem.  Absence vnějších klik dveří v klasické podobně umocňuje vizuální čistotu vozu, ladnosti sekunduje motiv kol s kreativním vytočením směrem dovnitř.

Vůz však není oproštěn od mohutnosti.  S tou je ale nakládáno s citem a vědomím obecné lehkosti vozu.  Zadní partie jsou poměrně vysoké a díky osobitému řešení okna představují zřejmě nejsmělejší část karosérie.  I zde panuje specifický stylistický kontrast, tvořený na straně jedné hladkými plochami s minimální členitostí (vizuální klid) a na straně druhé nekonvenčním tvarem okna s ostrým zkosením (vizuální dynamika).

Kvalitní design se pozná, mimo jiné, také harmonickým souladem mezi ztvárněním exteriéru a interiéru.  Domnívám se, že v případě Citroënu C-Airdream bylo dosaženo všeobecné tvarové harmonie.  Tu dokládá promítnutí svěžesti a snahy o lehkost do kabiny vize.  Její bohaté prosklení s velmi tenkými karosářskými sloupky posiluje pocit oproštění se od materiálního světa.  Nejinak je tomu u sedadel s půvabným, až organickým vzezřením.  Volant neslouží jen k řízení.  Jde o unikátní příklad futuristického designu se zaměřením na minimalistický charakter.

Vůz prezentuje pokrokový přístup k automobilu jako takovému.  Kdyby došlo k sériové produkci kreace C-Airdream, byli bychom jistě svědky posílení symbiózy mezi člověkem a strojem.  A chceme-li zvýšit váhu a úroveň automobilu, případně jeho povýšení ze spotřebního produktu na součást životního stylu, měli bychom mu dodat více karosářské vášně, včetně výrazného zútulnění kabiny.  Věřím však, že je automobilový průmysl na dobré cestě k obecné individualizaci, a to i navzdory všudypřítomnému působení globalizace. 

Avšak automobily typu C-Airdream stále zůstávají nenaplněnými sny.

Jakub Sochor

Citroen_C-Airdream.jpg
Citroen_C-Airdream_(2.).jpg
Citroen_C-Airdream_(3.).jpg
Citroen_C-Airdream_(4.).jpg
O tomto fenoménu se již Pavel zmiňoval v galerii  VÝSTAVY  a my se nyní podíváme, jak vznikal myšlenkově a následně jako model.

Pro galerii  DESIGN CENTRA  editor
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

 Futuristé a pokrokáři (ostatně i požitkáři a příznivci designu obecně) jistě ocení nový Citroën DS5.  I já jsem jeho podobou mile potěšen.  I když, čekal jsem pod pojmem DS5 něco jiného.  Něco většího.  A s výrazněji avantgardními proporcemi.  Ale to bych chtěl po soudobé automobilové produkci přespříliš.  I tak jsem s výsledkem práce Citroënu spokojen.

 Dovolte mi zmínit specifickou linku, která propojuje světlomet a tenký sloupek.  Zejména pak úzký a plynulý soulad tohoto útvaru a krytu světlometu je krásným příkladem vizuální harmonie.  Lahodné prolisy karosérie dokáží být podmanivé, provedené citlivě a přitom velmi rafinovaně.  Jakoby se tento automobil nesnažil zaujmout pozvolna.  Zdá se, že na to jde metodou vizuálního šoku, po kterém nezřídka následuje rozdýchání a uvědomění si, oč běží.

 Po vystřízlivění z emocionálního vzezření obvykle vyvstává otázka, která je o poznání racionálnějšího rázu – komu je automobil přesně určen.  Má se jednat o požitkáře, který by si rád pořídil stylové DS3, ale děti mu to neumožní?  Nebo se má automobil trefit do vkusu manažera, který se cítí dobře v záplavě materiálu a hutných plastových dílů (myšleno poměrně robustní části interiéru, které ve mne vyvolávají pocit útulnosti a bezpečí) a rád by se distancoval od klasického tříprostorového uspořádání karosérie? 

 Ať tak či onak, lze mít obavy o budoucnost projektu DS5.  Někdo by mohl připomenout vzdáleně příbuzné automobily, jako byly Opel Signum či Renault Vel Satis.  První jmenovaný si obecenstvo nezískal z různých důvodů, mezi které lze zařadit méně reprezentativní proporce v porovnání s konstrukčně spřízněnou Vectrou.  A avantgardní Renault?  Ten se zalíbil drobnější skupině obyvatel, zejména pro zcela ojedinělé futuristické proporce.  A mainstreamové jméno v nekompromisním boji s německými vozy téže třídy (vyšší střední) také mnoho nepřidá.

 Lze tedy říci, že Citroën DS5 by mohl oslovit o něco více lidí, než dva výše uvedení nešťastníci.  Jeho design je francouzsky emotivní, ovšem na jeho karosérii nenajdeme tolik futuristických rysů, jako na Renaultu.  Jde spíše o ladnou harmonii s nápaditými prvky a módními doplňky sice poměrně atypického, ale svůdného a nápaditého ražení.

 Jsem rád za řadu DS.  Jde sice o automobily, které nemají s původním nositelem označení DS (ano, se slavným Fantomasovým plechovým sluhou) pranic společného, ale i přes to jde o kreativní vozy, zpestřující automobilovou produkci.

 Jakub Sochor

Citroen_DS5.jpg
Citroen_DS5_(2_).jpg
Citroen_DS5_(interier).jpg

Krásku jménem DS3 jsme my starší pánové - Jára Dvořák a já - obskakovali a fotografovali jakoby to byla sama Miss France !   Je to mimořádně svérázný půvab, kterým designeři  ´Déestrojku´ obdařili - ne každému se musí líbit, ale nás její šarm okouzlil.  

Doslova hudebně harmonicky poskládané množství chutných detailů je známkou profesionální tvůrčí citlivosti designerů Citroën. 

http://www.youtube.com/watch?v=29zQGhnKQck&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Fl8W37MdkUI&feature=related

V galerii  KRITICKÉ EMOCE  Pavel Hušek 

snow_01.jpg
snow_02.jpg
snow_03.jpg
snow_04.jpg
snow_05.jpg

Když jsem projížděl ´dé-es-trojkou´ Prahou, nemohl jsem nevidět množství Citroënů jak zaparkovaných, tak v pohybu.  Přímo v ulici kde bydlím jich v nepravidelných intervalech bývá 8 různých typů. 

V galerii  KRITICKÉ EMOCE  Pavel Hušek 

ulice Prahy_01.jpg
ulice Prahy_02.jpg
ulice Prahy_03.jpg
ulice Prahy_04.jpg
ulice Prahy_05.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one