.

Přijímat vliv azijského tvůrčího cítění do výrazovosti automobilů je jistě chvályhodné.  Je to oboustranné obohacení, neboť  euro-americké ´know how´ je stavebním kamenem azijského automobilového rozmachu.  ALE ... Japonci dnes také umějí přinejmenším tolik, ergo Azie vlastně Evropu a Ameriku nepotřebuje.  

Automobil - včetně jeho designérské vize až po výrobu - se stává více a více mocenským politickým prostředkem, který vzrústající měrou určuje vývoj lidstva.  Najde-li se odbyt výrobku, nejsou zábrany se spolčit s kýmkoliv.  Přirozený úsměv a radost pohasíná, nutnost přežít - třeba i se strhanými rysy - dostává převahu.    

V galerii VÝSTAVY  Pavel Hušek, designer 

01_china.jpg
02_china.jpg
03_china.jpg
04_china.jpg
05_china.jpg

Milí studenti, učíte se s chutí čínsky?... budete to potřebovat !!  Asi tak budou v dohledné budoucnosti začínat technicky orientované vyučovací hodiny či přednášky.  Nás však zajímá tvarový design, že?  Ten bude silně azijský s občasnou italskou kooperací, jako je tomu u JAC na posledních třech modrých snímcích.  

Pfro galerii VÝSTAVY  Pavel Hušek   

01_SAIC .jpg
02_SAIC .jpg
03_SAIC .jpg
04_SAIC .jpg
05_SAIC .jpg

Z ženevského autosalonu 2010 nám poslal své foto dojmy s doprovodnými strohými slovy náš stálý brněnský návštěvník a občasný přispěvovatel ing.arch.Jiří Musil.  Rád bych ho vyprovokoval k emocionálnějším projevům. 

Pro galerii VÝSTAVY zpracoval Pavel Hušek  

01_jm2010.jpg
02_jm2010.jpg
03_jm2010.jpg
04_jm2010.jpg
05_jm2010.jpg

Ženevské exponáty, viděné očima sensitivního designera-umělce-journalisty-technika, jakým je ing. Petr Siebert.  Kdo nezná schopnosti tohoto přeskromného člověka, zakrátko o něm budeme publikovat příspěvěk - možná, že ne jediný. 

Dnes se podíváme do galerie VÝSTAVY na jeho foto-imprese ... a to bez komentáře. 

Pavel Hušek

01_ps_2010.jpg
02_ps_2010.jpg
03_ps_2010.jpg
04_ps_2010.jpg
05_ps_2010.jpg

Ne všechny, ale vybrané výstavní kousky na Floridě na konci roku 2008 je možno shlédnout v rubrice VÝSTAVY.  Některé exponáty jsou okouzlující.   Pavel Hušek

01_Miami´08.jpg
02_Miami´08.jpg
03_Miami´08.jpg
04_Miami´08.jpg
05_Miami´08.jpg

V Las Vegas proběhla tradiční výstava amerických úpravců vozů SEMA 2009.  V rubrice VÝSTAVY můžeme tady spekulovat, zda se vůbec jedná o design automobilů.  Když pomineme technické úpravy a budeme se věnovat jen estetické stránce, tak to podle mně sem, do design kavárny prostě patří.  Některé vozy jsou elegantní, některé jsou "mačo" a jiné typicky americky přeplácané.  Nevím jak vy, ale já jako malý kluk, jsem tuning aut hltal každým kouskem a nyní se mi to vrací s kapkou příjemné nostalgie.  Vybral jsem jen několik, z desítek vystavených vozů, a s každým z nich bych s radostí vyjel do ulic šedých měst !

Editor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Od 6. do 12. června se na brněnském výstavišti odehrával (jako již tradičně, jednou za dva roky) autosalon. A musím říct, že se jednalo o velké zklamání. Celá akce měla spíše regionální charakter, což bylo zcela v rozpolu s minulými autosalony, které se mohly směle řadit mezi jedny z největších ve střední Evropě...Ale celá akce neskrblila překvapeními.

Ruská automobilka Lada mě zaujala poměrně rozsáhlou expozicí, kde prezentovala (s výjimkou Nivy Special) celou modelovou paletu. Musím říct, že to pro mě bylo asi největší zpestření jinak méně zajímavého letošního autosalonu.

Nejprve jsem si šel staticky vyzkoušet legendární terénní automobil, který pamatuje opravdu hodně. Lada Niva se může "pyšnit" díly ze stařičkých Lad, například vnější kliky dveří bijí do očí. V interiéru je cítit spartánský charakter vozu. Ještě předtím, než jsem do Nivy nastoupil, jsem si všiml odpadlého plastového dílu ovládání polohy opěradla. Sedadla jsou měkká, bez jakéhokoli výraznějšího tvarování a rozměrově jsou pro většinu obyvatel zcela nedostačující. Na pákový mechanismus ovládání topení jsem byl připraven, co mě však zarazilo (a nesmírně pobavilo), byla tuningová hlavice řadící páky...

  Zbytek prezentovaných vozidel by se dal shrnout jednou větou - automobily zaspaly dobu s velkým zpožděním, ani poměrně nový model Kalina na moderní lowendové automobily nestačí...Při zavírání dveří jsem si vzpomněl na kamarádův starý Favorit, podobné asociace mě napadaly i při sezení ve velmi měkkých sedadlech bez výrazného tvarování... byl jsem šokován faktem, že prezentovaný vůz neměl zadní opěrky hlavy (!), což jsem sice věděl, ale v reálu je to velmi nepříjemné...

Když jsem přišel do pavilonu podruhé, model Priora byl zamčený. Verze hatchback měla zajištěný zámek víka zavazadlového prostoru zauzlovanou páskou (že by tím maskovali nefunkčnost mechanismu? :) ) .

 ...

Po shlédnutí Škody Yeti (za chvíli se k ní dostaneme) jsem zamířil do Volkswagenu, kde jsem byl svědkem zajímavého dialogu mezi prodejcem a zákazníkem:

 Zákazník: "Dobrý den, máte tady nový Golf Plus?"

Prodejce: "Ano, je tady"

"Můžete mi říct, kde ho najdu?"

"Stojíte před ním"

"Ale ne, vždyť to je ten starý Golf Plus..."

"Nikoli, to je ten nový"

 Modernizace Volkswagenů jsou někdy vskutku zajímavé. Za zmínku stojí rovněž Golf Variant, který vznikl vlastně jen naroubováním nové přídě na osvědčený zbytek... z čehož nevyplívá nic moc příjemného.

 Byl jsem uchvácen strohostí výplní dveří Passatu. Vím, že má svoje roky, ale v záplavě modernější konkurence na své soky, například v podobě Opelu Insignia, Renaultu Laguna nebo Citroënu C5, opravdu nestačí. Naopak mě mile překvapil design Golfu, konkrétně kultu GTI. Stál tam v poutavé červené barvě a jako celek byl tvarově velmi příjemný...

 ... jeho mladší bratr, Volkswagen Polo, mě na první pohled zarazil menší prostorností interiéru, který je sice precizní a relativně komfortní (není divu, vystavovaná verze byla na výbavu a provedení interiéru velmi bohatá, obsahovala i převodovku DSG), ale prostornost mě trochu zklamala.

 Pobavil jsem se nad modelem Caddy, který zde disponoval pohonem všech kol a šestistupňovou převodovkou. Jako první jsem si prohlédl provedení stropu a výplní dveří, které je mi bohužel známo z minula, ale v osobním (byť také užitkovém) voze... kde to jsme? Návštěvníci, kteří si Caddyho prohlédli po mě, jeho interiérové materiály přirovnali dokonce k Avii...

...

 Opel Insignia ve verzi kombi je bezesporu poutavý automobil, ale co mě velmi zklamalo, byla masivní chromovaná lišta na víku zavazadlového prostoru, která celou záď opticky zatěžovala o okrádala o lehkost. Tyto prvky se mi velmi rychle okoukaly už u současného provedení Astry, ovšem u kombíku Insignia mi vysloveně vadí.

 ... postupně přecházíme k Renaultu, ve kterém se vše točilo hlavně kolem premiéry zakladatele kompaktních MPV, modelu Scenic, přičemž lidu se tu poprvé ukázala krátká varianta vozu. Tento vůz mě na fotografiích velmi zklamal poněkud disharmonickými zadními svítilnami s podivným tvarováním i optikou. Narozdíl od jeho většího sourozence, který je velmi líbivý a elegantní, a jeho předchůdců, kteří po stránce estetiky nikdy nestrádali, jsme tu měli velmi diskutabilní řešení, které od pohledu nebylo hodno francouzskému výrobci. Při setkání in natura však s potěšením musím konstatovat, že to natolik hrozné není. Sice jsem stále spíše na straně vrze Grand a jejích bumerangových svítilen, ale zlé to není. Navíc, jisté barvy udělají také své...

 ... doslova nadšen jsem byl z interiéru, jakožto pohodlného obývacího pokoje na kolech. Přístrojová deska je velmi elegantní, nápaditá a tvořena ze špičkových materiálů. Doslova z ní číší preciznost a nadmíru hodnotný dojem. celý interiér je potom oázou kvality a příkladných materiálů, variability, komfortu a příjemného a útulného prostředí. Zaujaly mě digitální přístroje, sdružené pod kapličkou, na kterých si majitel může měnit odstín podsvícení. Inu, příznivci počítačových her si zde příjdou opravdu na své...

 Další významnou premiérou byla nová generace Meganu Grandtour. Myslím, že nové vydání tohoto populárního modelu skvěle navazuje na předchůdce. Je cenově velmi výhodné a nesmírně krásné a elegantní. Myslím, že tu máme opravdového šviháka segmentu. Ukažte mi krásnější kombík nižší střední třídy... tápete, že? Já taky. Žádný jiný mě nenapadá...

 ... každá plocha, každá linka je cizelovaná až do konce. Vůz podle mě zaujme i za pár let, neboť bude jistě velmi nadčasový. Byl jsem velmi rád, že praktičnost se nepodřídila estetice. Vůz je nejen pohledný, ale také funkční a velmi praktický.

...

Samozřejmě velký zájem bylo žhavou novinku mladoboleslavskou novinku Škoda Yeti.Jakub Sochor

K automobilu vedla velká fronta a zajímavým zpestřením byl muž v obleku Yettiho, který nadšeně lekal kolemjdoucí návštěvnice. Kvůli velkému zájmu o vůz jsem si Yetiho neprohlédl tak, jak bych chtěl, nicméně menší statické dojmy jsem si z autosalonu odnesl.

 Stále zastávám názor, že kdyby byl vůz vyveden více ve stylu svého původního konceptu z roku 2005, bylo by lépe. Automobil by disponoval o něco vyváženějším vzezřením a podstatně sympatičtějším pozadím. Zadní svítilny mi dokonce letmo připomenuly Felicii. Co mě však zaujalo, byla jakási offroadová aura modelu. Původně jsem očekával typický styl SUV, které si na tereňák jen hraje. Ale jak ukázaly testy, vůz je zdatný i v mírně náročnějším terénu, aniž by nějak výrazněji strádal na ovladatelnosti na silnici. Stále však doufám v realizaci skvělého konceptu Yetiho bez střechy... v oranžové metalíze byl prostě úžasný... ale nemyslím, že se ho jen tak dočkáme...

 ...

 Nesmím zapomenout zmínit koncepční vůz Kia No3, který se dočká sériové výroby. Příjemným zpestřením akce byl Aston Martin, Bentley nebo Wiessman (zvláště ten v perleťové bílé barvě, která mě dostala...)… takže nakonec i fajnšmekři si na letošním autosalonu přišli na své… přesto doufám, že to bude za dva roky lepší.

 

autosalon_09_015.jpg
autosalon_09_021.jpg
autosalon_09_026.jpg
autosalon_09_030.jpg
autosalon_09_076.jpg

V sobotu 25.dubna proběhla v parku Vila d´Este v oblasti Como tradiční přehlídka skvostů na čtyřech kolech.  Z nepřeberného množství perel jsem pro rubriku VÝSTAVY vybral jen několik třešniček na krásném dortu automobilové historie ... editor.

villa_este_all_09_2.jpg
villa_este_all_09_23.jpg
villa_este_all_09_30.jpg
villa_este_all_09_47.jpg
villa_este_all_09_52.jpg

Roewe je vlastně čínský Rover.  Společnost koupila práva na výrobu této značky a již v začátcích si pohrávala s myšlenkou vrátit do Anglie výrobu a prodej aut, která by navazovala na starý dobrý Rover.  Roewe se v Šanghai pyšnila třemi vozy, které jsou prakticky dotaženy do sériové výroby.  Řeknu vám, že kdybych kterýkoli vlastnil, ani za jeden bych se nestyděl, ba naopak.  Pro rubriku VÝSTAVY připravil editor.

MG6roewe_1.jpg
MG6roewe_2.jpg
MG6roewe_3.jpg
MG6roewe_4.jpg
MG6roewe_5.jpg

Changan - už jste o této automobilce někdy slyšeli?  A přesto v Šanghai představila dva své produkty.  Jedním je celkem ulítlý concept v kategorii crossover a druhým je poměrně propracovaná a ladná limuzína.  V rubrice VÝSTAVY stojí oba modely za pozornost.  Editor

CD101Changan_1.jpg
CD101Changan_2.jpg
CD101Changan_3.jpg
CD101Changan_4.jpg
CD101Changan_5.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one