.
Zürich_01.jpg
Zürich_02.jpg
Zürich_03.jpg
Zürich_04.jpg
Zürich_05.jpg
Zürich_06.jpg
Zürich_07.jpg
Zürich_08.jpg
Zürich_09.jpg
Zürich_10.jpg
Zürich_11.jpg
Zürich_12.jpg
Zürich_13.jpg
Zürich_14.jpg
Zürich_15.jpg
Zürich_16.jpg
Všude na světě se vymýšlejí, vyvíjejí a vyrábějí nové tramvaje. 
Je to zpravidla elektrické kolejové vozidlo pro občany velkých měst. 
V Praze začala taková vozidla jezdit zprvu tažená koňmi. 
Říkalo se jí
"koňka"...  a jezdila na kolejích i po Karlově mostě. 
Pak do nich v městech vrostla elektrifikace, takže už bez koní 
se jí říkalo 
"elektrika", v Brně "šalina" a v Bratislavě "električka"
"Prosím Vás, která elektrika jede na Vinohrady či do Dejvic"? a pod.
Pak přišel počeštěný anglický název "tram way", tedy tramvaj. 
V Německu se užívá výraz
"Strassenbahn" (uliční dráha) nebo "Tram".  
Ale dost přednášky ... 

Podívejme se nyní do Švýcarska na elektrickou novinku v Zürichu. 
Představíme Vám i její roztomilou designérku Terezku Naefovou. 


V tématech  TRAM - VLAKY  Pavel Hušek 
china_01.jpg
china_02.jpg
china_03.jpg
china_04.jpg
china_05.jpg
china_06.jpg
china_07.jpg
china_08.jpg
china_09.jpg
china_10.jpg
china_11.jpg
china_12.jpg
china_13.jpg
china_14.jpg
china_15.jpg
china_16.jpg
china_17.jpg
china_18.jpg
china_19.jpg
china_20.jpg
china_21.jpg
china_22.jpg
china_23.jpg
china_24.jpg
"Není vyloučeno, že jednou koleje zmizí navždy" 
říká minulý příspěvek o parních lokomotivách.
Už vloni - 2017 - Číňané představili vlak bez kolejí.
Pouze myšlenka nebo pohled do blízkého zítřka?


V tématech  TRAM - VLAKY  Pavel Hušek  
loko_01 titl.jpg
loko_02.jpg
loko_03.jpg
loko_04.jpg
loko_05.jpg
loko_06.jpg
loko_07.jpg
loko_08.jpg
loko_09.jpg
loko_10.jpg
loko_11.JPG
loko_12.jpg
loko_13.jpg
loko_14.jpg
loko_15.jpg
loko_16.jpg
loko_17.jpg
loko_18.jpg
loko_19.jpg
loko_20.JPG
loko_21.jpg
loko_22.jpg
loko_23.jpg
loko_24.jpg
loko_25.jpg
loko_26.jpg
loko_27.jpg
loko_28.jpg
loko_29.JPG
loko_30.jpg
loko_31.jpg
loko_32.jpg
Nejen vynalézavou technologií je pokrokový kolejový design 
výmluvný, ale i historie kolejových vozidel má svůj půvab.

 Kdo by z nás staších s dojetím nevzpomněl 
ocelové parní obry, projíždějící s vlekem mnoha vagonů  
přírodou včetně skal a tunelů !!
Ten parní dech i to vydechnutí při zastavení na nádraží 
bylo jako dech živých tvorů ... a mělo i svou parní vůni !!
Ale dost už vzdechů "ACH JO" a podobně.  


Dnešek je prosycován civilizační vynalézavostí i na kolejích.
Není vyloučeno, že jednou koleje zmízí navždy - jako ta pára 
a my se budeme vozit či budeme klouzat
na magnetickém, vzduchovém či jiném polštáři.


V tématech  TRAM - VLAKY  Pavel Hušek 
T3 Kotas_01.jpg
T3 Kotas_02.jpg
T3 Kotas_03.jpg
T3 Kotas_04.jpg
T3 Kotas_05.jpg
T3 Kotas_06.jpg
T3 Kotas_07.jpg
T3 Kotas_08.jpg
I když obdivuji nejnovější tramvaje T15 architekta Patrika Kotase,
stařičká T3 z mého mládí je mi pořád blízká a milá.

Navíc jsem tehdy díky příteli Václavu Kasíkovi
osobně poznal tvůrce T3, mistra designu Františka Kardause.

Podobně jako já to zřejmě cítí i Patrik Kotas, když "té-trojku"
vzal do svého "salonu krásy"- do svého pražského ateliéru,
aby ji podrobil důkladné omlazující kůře zvenku i zevnitř.


V tématech  TRAM - VLAKY  Pavel Hušek   
1.jpg
2.jpg
3.png
4.png
6.png
7.png
8.png
09.png
9.png
10.png
11.png
5.png
Může být tramvaj uměleckým dílem,
výrazně ovlivňujícím ráz města?  
Tuto otázku si položil litevský designér Andrei Belyj,
v současné době žíjící a tvořící v Petrohradě.  

Na výsledek se můžete podívat sami:  
Velkoryse prosklená stylová ´krabice´ by městu Klaipeda,
ležícímu na pobřeží Baltského moře, sedla jistě jako šaty
krásné modelce nebo jako patina veteránskému vozu.


V tématech  TRAM-VLAKY  editor
futura brno (01).jpg
futura brno (02).jpg
futura brno (03).jpg
futura brno (04).jpg
futura brno (05).jpg
futura brno (06).jpg
futura brno (07).jpg
futura brno (08).jpg
futura brno (09).jpg
futura brno (10).jpg
futura brno (11).jpg
futura brno (12).jpg
futura brno (13).jpg
futura brno (14).jpg
futura brno (15).jpg
futura brno (16).jpg
Právě se ručičky hodin přehouply přes půlnoc
a nastal 1. duben ... tedy
APRÍÍÍL.
Město Brno mi nahrálo na smeč - ale posuďte sami.


V tématech
 TRAM-VLAKY  Pavel Hušek  
transpiral (01).jpg
transpiral (02).jpg
transpiral (03).jpg
transpiral (04).jpg
transpiral (05).jpg
transpiral (06).jpg
transpiral (07).jpg
transpiral (08).jpg
transpiral (09).jpg
transpiral (10).jpg
transpiral (11).jpg
transpiral (12).jpg
transpiral (13).jpg
transpiral (14).jpg
transpiral (15).jpg
transpiral (16).jpg
transpiral (17).jpg
transpiral (18).jpg
transpiral (19).jpg
transpiral (20).jpg
transpiral (21).jpg
transpiral (22).jpg
transpiral (23).jpg
transpiral (24).jpg
transpiral (25).jpg
transpiral (26).jpg
transpiral (27).jpg
transpiral (28).jpg
transpiral (29).jpg
transpiral (30).jpg
transpiral (31).jpg
transpiral (32).jpg
Designérská fantazie vidí věci neexistující, neviditelné
a jde někdy až na samou hranici možné/nemožné. 
Takové koncepty se nezabývají konstrukčním řešením
- jsou pouhým nápadem, který nezřídka ovlivňuje
inženýrské myšlení.

Zpráva o této "housenkové" tramvaji pochází z roku 2009,
později z roku 2011 a nyní v roce 2016 se jí zabýváme my. 


V tématech  TRAM - VLAKY  Pavel Hušek 
Russia R1 (01).jpg
Russia R1 (02).jpg
Russia R1 (03).jpg
Russia R1 (04).jpg
Russia R1 (05).jpg
Russia R1 (06).jpg
Russia R1 (07).jpg
Russia R1 (08).jpg
Russia R1 (09).jpg
Russia R1 (10).jpg
Russia R1 (11).jpg
Russia R1 (12).jpg
Russia R1 (13).jpg
Russia R1 (14).jpg
Russia R1 (15).jpg
Russia R1 (16).jpg
Russia R1 (17).jpg
Russia R1 (18).jpg
Russia R1 (19).jpg
Russia R1 (20).jpg
Russia R1 (21).jpg
Russia R1 (22).jpg
Russia R1 (23).jpg
Russia R1 (24).jpg
Russia R1 (25).jpg
Russia R1 (26).jpg
Russia R1 (27).jpg
Russia R1 (28).jpg
Russia R1 (29).jpg
Russia R1 (30).jpg
Russia R1 (31).jpg
Russia R1 (32).jpg
Russia R1 (33).jpg
Russia R1 (34).jpg
Russia R1 (35).jpg
Russia R1 (36).jpg
Russia R1 (37).jpg
Russia R1 (38).jpg
Russia R1 (39).jpg
Russia R1 (40).jpg
Nevím jak Vy, ale já vnímám design tramvaje ATOM
jako vizuálně násilnický akt v oblasti městské dopravy.
Rusové ho označují za inovativní, tedy novátorský design,
což mu nelze upřít.  Snad není jejich šéfdesigner posedlý
krystalovým sklem jako škodovácký Jozef Kabaň !
Výraz exteriéru tramvaje však vzbuzuje spíše strach. 


V tématech  TRAM - VLAKY  Pavel Hušek 
Tours T (01).jpg
Tours T (02).jpg
Tours T (03).jpg
Tours T (04).jpg
Tours T (05).jpg
Tours T (06).jpg
Tours T (07).jpg
Tours T (08).jpg
Tours T (09).jpg
Tours T (10).jpg
Tours T (11).jpg
Tours T (12).jpg
Tours T (13).jpg
Tours T (14).jpg
Tours T (15).jpg
Tours T (16).jpg
Tours T (17).jpg
Tours T (18).jpg
Tours T (19).jpg
Tours T (20).jpg
Tours T (21).jpg
Tours T (22).jpg
Tours T (23).jpg
Tours T (24).jpg
Tours T (25).jpg
Tours T (26).jpg
Tours T (27).jpg
Tours T (28).jpg
Tours T (29).jpg
Tours T (30).jpg
Tours T (31).jpg
Tours T (32).jpg
Tours T (34).jpg
Tours T (33).jpg
Tours T (35).jpg
Tours T (36).jpg
Tours T (37).jpg
Tours T (38).jpg
Tours T (39).jpg
Tours T (40).jpg
Tours T (41).jpg
Tours T (42).jpg
Tours T (43).jpg
Tours T (44).jpg
Tours T (45).jpg
Tours T (46).jpg
Tours T (47).jpg
Tours T (48).jpg
Tours T (49).jpg
Tours T (50).jpg
Tours T (51).jpg
Tours T (52).jpg
Tours T (53).jpg
Tours T (54).jpg
Tours T (55).jpg
Tours T (56).jpg
Tours T (57).jpg
Tours T (58).jpg
Tours T (59).jpg
Tours T (60).jpg
I když značně nezvyklý design, přesto je akceptovatelný.
Někde jsem četl ironický název
"městský dopravní touster".
Na nový obraz MHD v Tours si jeho občané zvyknou rychle.
Tramvajím nelze nepřiznat technicko estetický půvab. 


V tématech  TRAM - VLAKY  Pavel Hušek
Israel (01).jpg
Israel (02).jpg
Israel (03).jpg
Israel (04).jpg
Israel (05).jpg
Israel (06).jpg
Israel (08).jpg
Israel (07).jpg
Israel (10).jpg
Israel (11).jpg
Israel (14).jpg
Israel (13).jpg
Israel (15).jpg
Israel (12).jpg
Israel (09).jpg
Israel (16).jpg
Israel (17).jpg
Israel (18).jpg
Israel (19).jpg
Israel (20).jpg
Nemohu nevzpomenout dovolenou v Israeli v r. 1979 - 
- rok před narozením našeho syna Petera Daniele.
Navštívili jsme i Jerusalem, ale tramvaje si nepamatuji,
věnovali jsme pozornost pohnuté historii starého města 
a prošli proslulou
 Via dolorosa, cestu, kterou trpící Ježíš
pod vojenským dozorem nesl svůj kříž ke Golgatě.

Tento týden křesťané celého světa budou slavit Velikonoce,
tedy ukřižování Ježíše Krista ...
(dnes je 21.března 2016).
Náš CDCC není církevní, nýbrž designérské médium, 
proto zde prezentuji moderní tramvaje v Jerusalémě,
které i tam dotvářejí obraz města - jako všude na světě. 


V tématech  TRAM - VLAKY  Pavel Hušek 
1
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one