.

AVANTIME

 

„Tohle auto si zasluhuje aplaus při vstupu na zvyklou scénu, i když ho při každém zaparkování pronásledují nejen sympatie“… autor článku Pavel Hušek

 

„Nechtěl byste napsat pár slov o tomto automobilním zjevu?  Nezapadá mi do obvyklé škatulky“, ptá se mi rozpačitý šéfredaktor.  Svoluji pod podmínkou, že si toto v Praze náhle přistálé UFO chci sám vychutnat,  „Dobře, ale jen na 2 hodiny“, opáčí už rozhodněji šéfredaktor Martin Vacek.  Jsem zklamán, ale zvědavost mě přemohla.

 

Pohledem vstřebávám vozidlo, které znám hlavně z atraktivních obrázků.  Ale na pražské ulici při běžném zaparkování je to úkaz s velkým Ú.  Člověk už musí být laděný futuristicky se sklony k exibicionizmu, aby se rozhodl ke koupi a užívání samohybu, který vzbuzuje stejně tak obdiv a sympatie, jako odpor nebo přinejmenším rozpaky.

 

Všechno je průhledné, nic není skryto před překvapeným zrakem diváka.  Celá střecha je skleněná, boky jsou bez středních dveřních sloupků a půdorysná oblost provokativně svislého zadního okna je až omračující.  Jakožto tvúrčí designer jsem otevřen pro vše nové.  I když dnes patřím ke starší generaci, jsem tímto autem vzrušen podobně jako mladí nadšenci.  Vnímám auto jako rodinný van s prvky salonního kupé.  Jedny doslova obrovské dveře na každé straně mají speciální geometrii otvírání, aby se dalo vystupovat i v úzkých prostorách.  Je to chytré, ale dámám doporučuji auto parkovat vodorovně.  Čím je totiž boční sklon vozu větší, tím jsou dveře těžší.  V takovém případě je namístě mužská galantnost, která je samozřejmě Francouzům vlastní.

 

Zvykám si na tvar mohutného předního převisu i s jeho detaily stejně jako na prolamovanou záď.  Na můj estetický cit působí okamžitě blahodárně nelakované leštěné přední sloupky, tvořící střešní nosníky.  Zato zadní C-sloupky těžko vstřebávám.  PROČ? – táže se moje podvědomí.  Týká se to i geometrické schválnosti trojúhelníkové kombinace zadních světel.  PROTO! – odpovídá francouzský designer tvůrce automobilů.  Copak každý tvar potřebuje vysvětlení a zdůvodnění technickou logikou?  Není požitek z mimořádného tvaru, z hudby či barev dostatečným důvodem?  Tak nějak probíhá můj vnitřní fiktivní rozhovor s ředitelem všehodesignu Renault.

 

Jmenuje Patrick le Quément.  Před dlouhou dobou jsme spolu tvořili asi 5 let tvary automobilů Ford v Kolíně nad Rýnem.  Při mém odchodu koncem roku 1972 mi věnoval něco ze svých artist´s impressions, které obsahovaly množství nápadů, pozvolna se projevujících teprve dnes.  Patrick je obdařen silnou kreativní potencí a uměl vždy navrhovat  PŘED=AVANT  ČASOVÉ=TIME  koncepty automobilů.

Renault je svým designem pod Patrickovým inspirativním vedením esteticky značně progresivnější než konkurence. 

 

SHRNUTÍ:

Z mého hlediska německého praktika s českou zpěvnou duší je AVANTIME oživením a pobídkou na přicházející automobilové scéně.  Zatím ho vnímám jako změť oblin a lomů, ploch a linií či křivek, neobvyklých detailů a proporcí.  Lidské vědomí je spíše konzervativní a přijímá revoluční novosti s nelibostí a neklidem.

Nesou-li Němci pečeť dokonalosti a technické přesnosti, jsou Francouzi nositeli životních překvapení a požitků jak v jídle a v lásce, tak i v technickém umění.

AVANTIME je zatím chudý na technické a elektronické rafinesy, jeho ovládání je klasické stejně tak jako pohon benzinem či naftou.  Projevuje se u něj několik konstrukčních nedořešení - např. v torzní tuhosti karoserie, v pohybu sedadel, v nastavitelnosti volantu, ve výškovém omezení dlouhých lidi na zadních sedadlech, v přístupu k ruční brzdě a to není vše. 

Jeho tvarosloví zvenku i zevnitř však mluví pozitivní moderní řečí, kterou lze časem vypěstovat do elegantní krásy.  Harmonicky by se AVANTIME projevoval třeba tichým elektropohonem nebo i turbinovým svistem.

 

Každá lidská tvořivost, která má za cíl blaho člověka, zasluhuje aplaus.  Přes všechny nedostatky a mimořádnosti vnímám AVANTIME jako nositele kladných a odvážných hodnot.

Bravo, Patricku !!!  

 

Švýcarská AUTOMOBIL REVUE / REVUE AUTOMOBILE z 15.ledna 2004 měla s Patrickem obsáhlé interview, které jsem pro český tisk celé přeložil.  Zde pouze výňatek, týkající se kreace AVANTIME.                                             

Pavel Hušek

 

AR:  Výroba AVANTIME byla zastavena. Je to pro Vás zklamání?

Patrick le Quément:  To víte, že je.  Úspěchy jsou každému milejší než chybné kroky.  Měli jsme si dát s Avantime více času.  K jeho zavedení jsme volil nesprávné údobí.  Náš výrobní partner MATRA se totiž nacházel v obtížích.  Proto jsme oznámili, že Avantime bude vyjíždět z našich výrobních linek a Matra se tedy bezvýsledně pokoušela najít jiné zákazníky.  Nemohla si dovolit nekonečné ztráty.  Potřebovala takové tři zakázky, jako byla výroba našich vozů.  Než jsme tedy přišli sami s Avantime na trh, dostavily se kvalitativní problémy a tím i zpoždění.  Mnozí moji kolegové už věděli, že je to projekt určený k zániku (Podobné jsem zažil s vývojem LIAZ .. pozn.Pavel Hušek) Musel jsem se smířit s tím, že AVANTIME nepřežije, ale zastavení výroby bolelo přesto.  Byla to smutná záležitost … což však jak známo vytváří charakter.

Creation_(1).jpg
Creation_(2).jpg
Creation_(3).jpg
Creation_(4).jpg
Creation_(5).jpg

Jako milovník avantgardního, odvážného designu, hledání nových nápadů a opouštění vyjetých kolejí se ke zpracování tohoto článku se chystám již delší dobu. Historie a hlavní filosofie automobilu zpočátku spočívala jen v jednoduchém přemístění z bodu A do bodu B, avšak design, styl a celkové vzezření automobilu je čím dál, tím žádanější. A jelikož se nacházíme v době, která nám kvalitu většiny světové automobilové produkce pomalu vyrovnává (s čestnou výjimkou ruské, čínské a z malé části i americké produkce), o případné koupi automobilu rozhoduje jeho design. Ale to jsem odbočil. V následujících řádcích si připomeneme automobily, na které mnozí z Vás hleděli skrze prsty a styl modelu nedokázaly skousnout ani několik let po ukončení výroby. Pro mnohé se staly miláčky, symboly pro založení fanklubu či založení nebo úpravu životního stylu. Jedno je jisté – při posuzování následujících modelů patříte jen do jedné skupiny. Buď si za okamžik zmíněná auta zamilujete, nebo je zavrhnete. Nicméně zastánci druhé skupiny musí uznat, že se jedná o automobily nesmírně nevšední, jedinečně a osobité…

 RENAULT AVANTIME

 

Myslím, že i Ti nejzarytější konzervatisté smeknou před designem tohoto pokladu, který prolomil veškeré dosavadní mantinely designu a stal se nejoriginálnějším sériově vyráběným automobilem v dějinách lidstva. Úmyslně budu popisovat sériový model, neboť se budeme věnovat produkčním automobilům. Koncepční verze modelu Avantime je ještě o něco krásnější…

 Chcete – li pohledět na absolutní stylistickou dokonalost, je pro Vaše oko ideální právě Avantime. Stylisté Renaultu, konkrétně mistr Patrick le Quément pod vedením šéfa projektu, Thierry Metroze, se při navrhování tohoto velkoprostorového kupé chtěli vyhnout všemu, co bylo doposud k vidění. Zkrátka, nechtěli dělat totéž, co ostatní. A to se jim bezesporu povedlo na výbornou! Stačí se podívat na karoserii vozu a jsem přesvědčen, že bude mít většina z Vás problém s identifikací karoserie. Avantime je totiž jeden z těch, kteří se vymykají jakémukoliv jasně definovanému standartu. Pokud jde o mne, označil bych ho za „velkoprostorové třídveřové kupé“. Koneckonců, původní určení Avantimu bylo pro ty, kteří mají kolem sebe rádi prostor a styl, přitom se nechtějí tísnit v automobilu kategorie kupé.

 Každý prvek karoserie je jedinečný. Začneme zajímavou architekturou přídě, jejíž dominantou je originální celek, složený ze štíhlých, horizontálních světlometů, v souladu s nasávačem vzduchu. V konečném verdiktu působí příď elegantně a moderně.

 Avšak nejvýraznějším karosářským prvkem vozu je jeho záď, která nabízí tvar naprosto nevídaného charakteru. Ta je v úzkém kontaktu s osobitým C – sloupkem, který je společně s celou linií střechy a A - sloupkem vyveden v barvě ryzího hliníku, což podtrhuje exklusivitu provedení. Ale zpět k zádi, která je tvořena, při pohledu z profilu kolmým zadním sklem, které je navíc horizontálně oblé. Futuristický dojem dotváří originální, dvoudílné světlomety. Celkový styl zádě naštěstí stále žije v Méganu II., který po své úspěšné štaci právě odchází na zasloužený odpočinek.

 Jízda s Avantimem je neskutečný zážitek. I pouhé zabouchnutí velkých dveří s originálním mechanismem, který umožňuje směr otvírání jak klasicky do boku, tak i dopředu, a následné povyjetí bočního okna o cca centimetr a půl, naznačuje, s kým máme tu čest. Interiér nás obklopí velkou dávkou komfortu a originality. Je zde patrné vkusné sladění horní části přístrojové desky Renaultu Espace s futuristickým a stylisticky nesmírně čistým zbytkem. V tomto prostředí je dlouhé cestování (i díky komfortnímu naladění podvozku) velká radost, navíc kdekoliv se s Avantimem objevíte, jste ihned středem pozornosti, terčem klasických otázek typu „a cože je to za auto?“…

 Myslím si, že kdyby Renault s Avantimem nepočítal jako s „masově“ vyráběným automobilem, mohl tu být dodnes. Dle mého se měl vyrábět stylem Alfy Romeo 8C Competicione – omezený počet kusů, který by měl zajišťovat prvotřídní kvalitu produktu a zároveň jeho delší život, protože by se na něj psaly pořadníky (koneckonců ty se vlastně psaly před ukončením výroby) a byl by problém odhánět potenciální zákazníky. Naštěstí je řada prvků z tohoto historického milníku stále k vidění. Je to například styl (ale nikoli konstrukce) světlometů, který nyní používá model Espace či již zmíněná záď, jejíž styl nosí Mégane II.

 Tímto končím první díl seriálu „Nepochopená krása“. Příště tu budeme mít MPV, které se podle některých ani nemělo narodit. Avšak jeho nevšední styl byl odměněn fanklubem věrných příznivců, kteří na jeho neobyčejný „kukuč“ nedají dopustit – řeč bude o Fiatu Multipla

Jakub Sochor

Avantime (koncept).jpg
Avantime (seriovy).jpg
Skica interieru.jpg
Renault Megane bude již brzy na našem trhu a počátkem příštího roku se objeví i verse coupé, proto se ještě podívejme na pár skic, které předcházely finálnímu modelu.
meg1.jpg
meg2.jpg
Renault-Megane_Coupe_2009.jpg
megane.jpg
megane 3.jpg
Renault otevřel globální design studio v indickém městě Mumbai. Centrum bude mít za úkol navrhovat design především pro lokální specifické trhy.
_Renault-Design-Sketch-lg.jpg
Renaul-India-Mumbai-Design-Studio-01-lg.jpg
Renaul-India-Mumbai-Design-Studio-02-lg.jpg
Renaul-India-Mumbai-Design-Studio-03-lg.jpg
Renaul-India-Mumbai-Design-Studio-04-lg.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one