.

Bylo by neodpustitelné, přejít tuto půvabnou koncepční kreaci ZOE 2010 od pařížského výrobce automobilů Renault právě u příležitosti autosalonu v Paříži.  Tato designová studie má být předzvěstí budoucího modelu CLIO.  Bude-li opravdu příští CLIO takto vypadat - alespoň přibližně, stane se Renault oživením obrazu silničního provozu tak výrazně, jako tomu bývalo za někdejšího šéfdesignera, Patricka le Quémenta. 

Pro galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek

01_zoe.jpg
02_zoe.jpg
03_zoe.jpg
04_zoe.jpg
05_zoe.jpg

Pro tento týden jsem počítal s článkem, který by rozvinul předchozí téma (design a otázku jeho osobitosti v době globalizace a stále častějších poněkud neoriginálních řešení).  Ovšem představení snímků nového sportovního Renaultu pod názvem DeZir mě přimělo k menšímu zamyšlení nad vozem největší francouzské automobilky, který je po delší době poněkud nekonzumní – tudíž by teoreticky mohl uspokojit tužby lidí, kteří od automobilky odešli po ukončení výroby luxusněji pojatých vozidel Avantime a Vel Satis.

 Na chvíli ponechme stranou technické údaje a mechanická specifika automobilu a věnujme se jeho designu.  Autorem díla je Laurens van den Acker, šéfdesignér firmy Renault a nástupce Patricka le Quémenta.  DeZir je prvním zhmotněným návrhem z pera zmíněného stylisty pro francouzského výrobce a zároveň průkopníkem nových prvků a řešení, kterými se mají řídit budoucí Renaulty. Co nového tedy DeZir přiváží a na co bychom se mohly v budoucnu těšit?

 Kevlarová karosérie je vyvedena v ladných a oblých tvarech, tedy v poněkud jiném duchu, než u vizí japonské Mazdy, kde Laurens van den Acker působil před svým místem u Renaultu.  Ty se sice řídily organickou filosofií, ale linky stylistického jazyka Zoom-zoom byly zpravidla ostré a rafinované.

 Projekt DeZir v mnohém navazuje na práce Patricka le Quémenta, a to hned v mnoha řešeních.  Nahlédneme-li do interiéru vozu, spatříme ladné a, nebojím se říci, až organické tvary.  Přístrojová deska je řešena velmi originálně s krásným tvarovým uspořádáním.  Obsahuje i prvky z již produkovaných Renaultů, byť se jedná o zdánlivé detaily – kupříkladu v podobě napojení kapličky s přístroji (v její horní části) na středovou konzolu.  Působivý kontrast bílého interiéru s červenými doplňky tvoří jedinečnou, v sériové produkci žel neuskutečnitelnou, atmosféru.

 Z automobilu sálá živočišnost, lidské teplo, což krom temperamentní červené barvy exteriéru umocňuje červené podsvícení povrchu sedadel, které bliká v pravidelném intervalu – podobně jako tlukot lidského srdce.

 Zpět k prvkům, které jakoby odkazovaly na tvorbu Patricka le Quémenta, a tím zároveň ucelovaly koncepční linii automobilky.  Je to zejména mohutný zadní díl, který je tvořen velkým počtem linek, připomínající čelní masku Renaultu Ondelios – poslední práce Patricka le Quémenta pro Renault.  Koneckonců majoritní podíl na karosérii sportovního kupé DeZir mají oblé tvary, které prezentoval i Ondelios.  Znamená to snad inklinaci koncepčních vozidel k organickým tvarům?  V provedeních, které předvádějí oba zmíněné prototypy, bych osobně nebyl proti.  A co vy?

 

Jakub Sochor

Renault_DeZir.jpg
Renault_DeZir..jpg
Renault_DeZir_..jpg
Renault DeZir - profil.jpg
Laurens van den Acker

Laurens van den Acker

Odkud přichází do vedení designu RENAULT vyměnit Patricka le Quémenta a jaké má reference, o tom několik následných snímků v galerii  PROFI DESIGN

Renault představil svůj koncept  DeZir, který bude zdobit stánek této automobilky na podzimním pařížském autosalonu.  Tady se dá jen spekulovat, zda by z tohoto konceptu mohl být následník velkého coupé Alpine, či kompaktní sporťáček á la Fuego.  Jak známe Renault, určitě nenechá tento zajímavý koncept zapadat prachem.

Pro galerii  ELEKTRO-AUTA  editor

Vlastíku, měl jsi pravdu.  Projekt prachem nezapadne, ale půjde letos do Paříže na autosalon jako ELEKTRO SPORŤÁK !!!  -  je to také prvotina vloni nového šéfdesignera u Renaultú.  O něm bude také ještě řeč.    Pavel

01_el.renault.jpg
02_el.renault.jpg
03_el.renault.jpg
04_el.renault.jpg
05_el.renault.jpg

Zatím jen galerie  ALTERNATIVY, ale co nevidět budou takováto auta silnou realitou.  Nedomnívám se, že muskulatura technického know-how v Evropě a v USA odolá tlaku Azie.  Budou vyrůstat nové a nové značky a nová loga, která nám budou časem tak blízká, jako ta známá tradiční jména. 

Pro CDCC  Pavel Hušek  

01_futuristic.jpg
02_futuristic.jpg
03_futuristic.jpg
04_futuristic.jpg
05_futuristic.jpg

Velmi zajímavé snímky z vývojového střediska Renault představil jeden francouzský motoristický web a přitom si zaspekuloval, že to může být budoucí Renault Alpine.  No, proč ne, je tak správně renolťácky extravagantní a místo trapasu jménem Gordini by tímto mohli přesvědčit svět, že umějí i něco lepšího.

Pro galerii  DESIGN CENTRA  editor

z11_1.jpg
Z11_2.jpg
Z11_3.jpg
Z11_4.jpg
Z11_5.jpg

Geniální francouzský designer Patrick Le Quément se loučí.  Jedna z jeho posledních prací pro značku RENAULT je skvostný koncept Ondelios, na který se nyní podívejme našima "designerskýma" očima. 

Editor v galerii PROFI DESIGN

01_ondelios.jpg
02_ondelios.jpg
03_ondelios.jpg
04_ondelios.jpg
05_ondelios.jpg

Pár snímků z tvarového vývoje Renaultu Megane combi ... editor DESIGN CENTRA

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Úplně náhodou jsem objevil blog maďarského studenta dopravního designu Petera Simona.  Tam byla tato "čtyřka".  Nevím, jestli znáte ten pocit, že když najednou něco uvidíte, prostě vám to okamžitě padne do oka a jste z toho nadšeni a nemůžete z toho spustit oči.  To se mi stalo u tohoto Renaultu.  Je v něm určitý odkaz Multiply a na těch malých kolečkách vypadá jako hračka.  Krásy také moc nepobral, přesto je naprosto kouzelný ... co vy na to? 

Editor

r_4.1.jpg
r_4.2.jpg
r_4.3.jpg
r_4.4.jpg
r_4.5.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one