.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
Automobilka Lancia odchází ze světa tichou a nenápadnou smrtí.  Už o ní není ani slyšet a je to velmi smutné.  Podívejme se nyní na jeden z jejich modelů, který byl svým způsobem revoluční.  Kouzelná malá hračka se svislou zadní stěnou ve své době dobyla Itálii a ani v Evropě se neztratila.

První skici modelu se objevily v roce 1978 a jejími autory byli Pininfarina, Giugiaro a Centro Stile Fiat, tehdy vedený Mariem Maiolim. V roce 1979 nastoupil do funkce nový projektový manager Vittorio Ghidella, který celý původní projekt zastavil a buducí vůz začal budovat na platformě tehdy nově představeného modelu Fiat Uno. Finální podoba vozu, který byl představen jako Lancia Y 10/Autobianchi, je dílem Antonia Piovaniho z Centro Stile Fiat.  Model byl veřejnosti představen v roce 1985.


V tématech  LANCIA  editor

Původní myšlenka, postavit sportovní GT na podvozku Lancia Delta Integrale, byla od nizozemského obchodního zástupce Paula Koota.  Tento obchodník se spojil s věhlasnou italskou karosárnou Zagato, které nejsou extravagantní kreace cizí a vše začalo v roce 1990.

Prvním krokem bylo koupení standardní, sériové Lancie, přímo z autosalonu.  Tento vůz pak kompletně odstrojili a poslali do karosárny Zagato.  Tam na sériovém podvozku vytvořili zcela originální kupé z lehkých slitin a plastů.  Plány na zakázkovou výrobu byly smělé, hovořilo se až o 75 vyrobených vozech.  Realita však byla, jak to u takových projektů bývá, zcela jinde.

A tak nakonec světlo světa spatřilo pouze 24 exemplářů.  Na druhé straně to z vozu dělá luxusní a cenné zboží, jehož cena je dnes několikanásobně vyšší, než ta kupní.  Osobně nemám rád hyeny jako zvířata či jako lidi, ovšem tato Hyena je panečku mistrovské dílo, hodné obdivu.

Pro galerii  KAROSÁRNY editor

 

 

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Podívejte se na několik obrázků, kde uvidíte, jak ideově vznikala půvabná nová Lancia Y.  Kéž by jednou byly zase všechny Lancie podobně krásné a sexy ...

Pro galerii  DESIGN CENTRA  editor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

I když Design Studio Enrico Fumia patří do galerie  PROFI DESIGN,  zařazuji tento aktuální příspěvek do rubriky  AUTO HYDE PARK  bez omluvy.  Je tu dost důvodů, proč se svobodně nevyjádřit k právě teď aktuálnímu problému Lancia-Chrysler.

Enrico Fumia byl dlouholetým šéfem stavby modelů u Pininfariny, odkud ho znám osobně.  Už řadu let vede vlastní designerské studio a já mám obavy, že to není to pravé ořechové.  Rád bych s Enrikem pohovořil někdy osobně ... Pavel Hušek

01_enrico fumia.jpg
02_enrico fumia.jpg
03_enrico fumia.jpg
04_enrico fumia.jpg
05_enrico fumia.jpg

Spolupráce bývá užitečná, jak patrno v galerii  DESIGN CENTRA ... Pavel Hušek

Concept-Sketch_01.jpg
Concept-Sketch_02.jpg
Concept-Sketch_03.jpg
Concept-Sketch_04.jpg
Concept-Sketch_05.jpg

Jak praví známé úsloví, nikdo není dokonalý.  Vzhledem k tomu, že se o automobily zajímám intenzivně od předpubertálních let, myslel jsem si, že mě nic nepřekvapí a že všechna auta znám, byť některá jen zběžně.  Ale pak náhodou jen tak surfujete na netu a najednou Vás do očí praští vůz, který jste nikdy neviděli.  No a to se mi právě stalo s touto božskou Lancií Marica.  Automobil postavila v roce 1969 karosárna Ghia na podvozku Flaminie 2800 a premiéru pro veřejnost měl tento vzácný kousek na autosalonu v Turíně téhož roku.  Že je to asi opravdový Modrý Mauritius mezi auty se dá poznat také z toho, že na netu najdete jen pár fotografií a ještě méně slovního popisu.  A na českých serverech dokonce vůbec nic ... Tak se tedy pokochejme tímto klenotem na stránkách CDCC.

Pro galerii  PŮVAB HISTORIE  editor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Když si tak vzpomenu na Honzu Tučka a jeho rasantní Stratos 2 před 5 lety, trochu zabolí porovnání s novým Stratosem z Itálie.  Proč nemůže být takovéto dílo zrealizováno u nás, když máme tak skvělého designéra !!! 

Znám Honzu už dávno a vím, jakými úseky designérské existence procházel.  Má za sebou nejedno úchvatné dílo - např. Joyster Škoda.  Ale škodovka mu byla těsná ... prostě a jednoduše odešel k Mercedesům, kde je dodnes.  Zatím.  Držím mu palce !! 

V galerii  PROFI DESIGN  Pavel Hušek

01_honza-tucek.jpg
02_honza-tucek.jpg
03_honza-tucek.jpg
04_honza tucek.jpg
05_honza-tucek.jpg

Před několika lety se pokoušel rakouský podnikatel Michael Stoschek oživit fenomén jménem Stratos a vypadalo to, že to dojde až k sériové výrobě.  Bohužel finanční situace způsobená krizí nepřála těmto plánům.  Jak se ale zdá, Stratos se přece jen vrátí.  Auto téměř v sériové podobě se již čile prohání po cestách a cestičkách celé Itálie.  Auto postavili u Pininfariny a podle dostupných zdrojů se za designem tohoto vozu skrývá Jason Castriota, bývalý designer u Pininfariny, Bertoneho a nyní šéfdesigner automobilky SAAB.  Po jeho odchodu projekt u Pininfariny převzal Luca Borgogno a přivedl jej do stádia, které vidíte nyní.  Asi budete souhlasit, že je to´tvrdé´retro, ale podle mého názoru naprosto parádní a citlivé.  Uvidíme kam až projekt dospěje, ale takový vůz dnešní silnice potřebují jako sůl.

Pro  DESIGN CENTRA  editor

a.jpg
b.jpg
c.jpg
d.jpg
e.jpg

Po výměně několika zdvořilostních mailů mi Claudio Proietto z italských webových stránek  www.virtualcar.it  poslal snímky jeho vize Lancia Coupe ve velkém rozlišení, abychom se na ně mohli podrobně podívat.  Ač by, dle mého názoru, jeho Lancia mohla mít větší kola, dovoluji si říci, že je to velmi povedená idea, která opatrně míchá prvky budoucnosti s křivkami a detaily známými ze starších Lancií.     

Pro galerii  PROFI DESIGN  editor

Lancia 2 a + Hangar.59 HiRes.jpg
Lancia 2 a BIANCO Avorio Frontale.83 HiRes.jpg
Lancia 2 a BIANCO Avorio.74 HiRes.jpg
Lancia 2 a BIANCO Avorio.86 HiRes.jpg
Lancia 2 a BLU.62 HiRes.jpg

Tato Lancia je bezesporu jedním z vrcholných děl italského automobilového designu.  Automobil vznikl na základě konceptu Autobianchi Runabout, představeném v roce 1969.  Lancia v té době hledala nástupce svého úspěšného typu Fulvia a pověřila designerské studio Bertone návrhem vozu.  Zpracování návrhu se chopil sám Marcello Gandini, pracující v té době pro Nuccia Bertoneho.  Samotný vůz byl v sériové výrobě pouze od roku 1973 do roku 1975 a bylo vyproduktováno celkem jen 492 kusů.  Lancia Stratos vypadá jako klín na čtyřech kolech, její geniální tvary zůstaly prakticky dodnes nepřekonány a jsou ukázkou italského umění zkloubit eleganci s technickou brutalitou.  A nejznámější spojení všech dob?  Lancia Startos v barvách italské letecké společnosti Alitalia.

Pro galerii  PŮVAB HISTORIE  editor

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
1
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one