.

Prolínání segmentů a velikostních tříd je nedílnou součástí automobilismu.  Méně se však hovoří o kombinacích prvků, které jsou povětšinu případů pojeny s určitým druhem karoserií. 

Domnívám se, že výše uvedené poznatky lze demonstrovat na exteriéru nového generačního vydání BMW 3.  Ač je karoserie zcela typickým sedanem s klasickým tříprostorovým členěním prostorů, příď disponuje světlomety, které mi spíše evokují sportovní kupé (zvláště díky jejich výběžkům směrem ke středu přídě).  Nemyslím, že harmonicky zapadají do podstaty sedanu segmentu D.  Dle mého názoru by se lépe vyjímaly na nějakém stylovém kupé, řekněme velikosti Z4 (proto tuším, že velmi zdařilá bude otevřená varianta).

Z hlediska zbylé části karoserie příliš překvapený nejsem.  Vývoj tvarosloví zádě se zdál být očekávatelný, zvláště při sledování tvůrčího počínání na zadních částí posledních modelů.  Proto novou řadu 3 považuji za sportovní, dynamicky tvarovaný sedan, který oceňuji po stránce experimentování s novými, na první pohled velmi subtilními, prvky.

Co mne zaujalo, je nové ztvárnění přístrojové desky.  Architektura celku je velmi odlehčená, a to i přes její některé mohutné dílčí části.  Zejména na skicách působí deska jako kreativní, velmi členité dílo bohaté skulptury, kde je kombinováno několik dílů v podobě křivek.  Ty jsou doplněny o působivé detaily, přičemž některé syntézy se, byť v podstatě pragmatičtější podobě, uplatnily v produkční verzi modelu (kupříkladu hovoříme-li o unikátním tvarování dekoru). 

V případě karoserie kombi lze očekávat dva z mnoha výsledků - buď půjde o elegantní a vizuálně dramatické kombi nebo o dvouprostorový automobil s velmi lehkou přídí a mohutnější zádí.  Osobně se přikláním spíše k prvnímu příkladu, ovšem budoucnost předpovědět neumím.  Avšak velmi ladné ztvárnění kombi řady 5 mne ponechává relativně klidným.

Nejsem si však jistý přitažlivostí proklamovaného vozu gran turismo, rovněž spadajícího do téže řady.  Myslím, že jedno novodobé od BMW stačilo.

Jakub Sochor

BMW_3.jpg
BMW_3_(2.).jpg
Kabina.jpg

Jakub Sochor mi ukázal svoje kresebné nápady- myšlenky.  Byly tak inspirativní, že jsem se rozhodl - s Jakubovým svolením - z nich vytvořit příspěvek do jeho rubriky  SLOVO O DESIGNU.  Přidal mi ke každé kresbě svůj osobitě vyjádřený doprovodný text, který jsem přenesl do jeho kreseb. 

Můj text, vyžádaný Jakubem, a vhodně volené výkresy v podobném barevném podání jako ty Jakubovy, doplnil Jakubův příspěvek o jeho vlastní kreativitě ... Pavel Hušek

js-ph_01.jpg
js-ph_02.jpg
js-ph_03.jpg
js-ph_04.jpg
js-ph_05.jpg

Dnes trochu jinak - existuje, dle vás, nějaký nepsaný společný rys Volkswagenu Up! a Renaultu Koleos?

Inu, velmi bizarní otázka.  Jde přeci o produkty odlišných rozměrových i karosářských segmentů, tvarových filozofií, cenových relací a koneckonců také cílových zákaznických skupin.

Pojí je však pozoruhodné, nenápadné a na první pohled neviditelné pojítko v podobě jisté formy rebelství, které však není cílená.  Oba vozy totiž v daných místech opustily etablovaný tvarový jazyk svých značek a reprezentují nové prvky.

Pohleďme kupříkladu na přídě modelů.  Up! opouští předem nastolený trend v podobě masky, která je úzká v horizontálním směru a která je paralelou mezi světlomety.  Městský VW zde disponuje pouze úzkou štěrbinou, prakticky veškeré dynamické dění se přemístilo na nárazník.  Prázdnotu v čelní části karoserie zaplňuje klon vozu v podobě Citigo, a sice maskou nové éry, která je mezi světlomety usazena atypicky nízko.

Koleos je na tom podobně.  V jeho případě nelze hovořit o začlenění do nové filozofie.  Vůz tak trochu, v kontextu modelové nabídky značky, představuje skanzen.  Vychází totiž ze zvyklostí, které sahají až k předminulému vizuálnímu směru (zejména díky masce chladiče, rozčleněné na dva díly, přičemž každý z nich úzce sousedí se světlometem).  Kompaktní SUV přichází s maskou, která je příbuzná s tou od Latitude (dalším narušitelem designu firmy) a zároveň na daleké míle vzdálená těm novým (v sériové produkci zatím jen Twingo s v podstatě vzato i Twizzy).

Produkty dnešní dvojice nejsou jediné, které opustily předepsaný řád.  Většinou tak učinily z důvodů licenční výroby společně s modelem jiného zaměření.  To je na první pohled patrné u Lady Largus, která není ničím jiným, než poupraveným Loganem MCV.

S přáním krásného babího léta,

Jakub Sochor

Renault_Koleos.jpg
Volkswagen_Up_.jpg

Usedám do křesla a pozoruji okolní prostředí.  Ač nemám k řadě interiérových řešení výhrady, jedno bych si přál změnit, či alespoň modifikovat.  Nepůjde ale o žádný z masově etablovaných estetických směrů.  Vše bude vedeno s maximálním ohledem na lidskou bytost a její potřeby, prostor, seberealizaci všech zúčastněných a další nutné aspekty každodenního života.

Zpočátku jako by tento text neodpovídal charakteru tohoto webového portálu.  Opak je však pravdou!  Domnívám se totiž, že vkusně a vstřícně by měl být postaven i interiér automobilový.  Trávíme v něm přeci mnoho času a řadě z nás není lhostejné, v jakém prostředí podnikáme cesty na více či méně příjemná místa ...

Jak si představuji ideální automobilový interiér?  Nebudu na chvíli univerzální a nepoužiji masová stylistická měřítka.  Jednu z poutavých představ představil Mercedes-Benz, a to prostřednictvím vize F125, jejíž kabina kombinuje přírodní materiály a snové tvary ...

... z trochu jiných myšlenkových sfér vzešel interiér Ondelia kreativce jménem Renault.  Impozantní struktura povrchu a orientace na technicistní futurismus je podmanivá a smělá!

Kladu si otázku, zda-li se v lidském těle nachází nějaká hrana.  Dojdeme-li k závěru, že nikoli, lze na hrany nahlížet jako na nepřirozené útvary, které, ač jsou ekonomicky výhodné při výrobě, nemusí mít pro lidskou bytost a její harmonický duševní rozvoj kladný význam. 

Mohu-li se vrátit na krátkou chvíli k bytovým interiérům, potažmo stavební architektuře, dokončuji tak trochu myšlenku prvního odstavce článku.  Domnívám se, že současný systém stavění je poněkud zastaralý, překonaný nebo, chcete-li, až středověký.  Spokojí se lidská bytost v 21. století se studeným betonem, vápnitými omítkami, ošklivými a převážně rustikálními vzpěrami a často i holými panely?

Myslím, že toto prostředí člověku nestačí.  Zároveň také věřím, že pro spokojené bytí je potřeba oblých tvarů v kombinaci s přírodními materiály včetně přírodního dřeva, měkké a voňavé kůže a důmyslných, kreativních detailů.  To vše v minimalistickém stylu, jehož doprovodným jevem je vysoká míra vizuální čistoty a nadčasovosti. 

Jakub Sochor 

Klub_Volavka.jpg
Mercedes-Benz_F125_.jpg
Renault_Ondelios.jpg

Na adresu Citroën-u DS5 je velmi často namítáno, že je překombinovaný, nevkusně zdobený a nadmíru dekorovaný.  Na jednu stranu si říkám, že na tom něco bude, neboť jde o automobil s opravdu vysokou mírou členitosti a prokladu linek.  Avšak stále se mi líbí.  Důvodů k obdivu mám mnoho, ovšem jeden převyšuje všechny ostatní - jde o model neobyčejně atraktivních a osobitých proporcí!

Samotná karoserie vykazuje typické rysy crossoveru.  Na automobil by šlo nahlížet jako na nadměrně vyvinutý hatchback, tomu ovšem brání závan jednoprostorovosti.  Mohlo by jít o SUV, tomuto poznatku však stojí v cestě nedostatečná světlá výška... a co takhle MPV?  Vozidlo neztrácí čas a styl důrazem na variabilitu kabiny, proto o velkoprostorovém modelu nemůže být řeč.

Jsem však potěšen při každém pohledu na bujaré a svůdné křivky karoserie, na jejíž povrchu není cítit žádný odkaz na léta minulá.  Díky tomu působí přídomek DS v modelovém označení poněkud nemístně, až úsměvně.  Jakoby si pokrokář a futurista dělal legraci z historie, které si pranic neváží...

Nutno říci, že pochází z dobrého rodu.  Jeho starší bratr, který strávil více času v posilovně, tvoří alternativu ke konvenčním hatchbackům, které, ač jsou z velké části kvalitní, sofistikované a mnohdy i atraktivní, postrádají nosný aspekt - styl.  Toho má model DS4 doslova na rozdávání.

Nelze nezmínit nejmenšího (avšak paradoxně nejstaršího) člena bratrstva, který ve své roztržitosti a vášnivému oddání módě pozapomněl na dobré mravy.  Namísto toho vytrvale střídá look a povětšinu času volí dobré obutí.  Jo, a jmenuje se DS3.

Být movitějším, ve své stylové garáži Citroën (původně určené pro svůdný C6) bych s radostí poskytl zmíněnému bratrstvu azyl.  Svět je hned krásnější, je-li obohacen smyslovými vjemy rozličných stylů, žánrů a založení!

S přáním příjemného babího léta,

Jakub Sochor

Citroen_DS3.jpg
Citroen_DS4.jpg
Citroen_DS5.jpg
Citroen_Metropolis_Concept.jpg

Frankfurtský autosalon (15. - 26. září) bude dějištěm premiéry Fordu Evos Concept.  Vůz je to zajímavý.  Progresivní.  Líbivý, avšak nikoli vyměklý.  Je však kinetický, nebo reprezentuje skutečně nový směr, jak o něm tvrdí automobilka?

Úvodem musím říci, že mne vůz velmi zaujal.  Považuji ho za atraktivní a zdařilý, jeho rozkročený postoj vyzařuje suverénní a jasný postoj k okolí (och, poněkud egoistické) a karoserie působí vcelku realisticky.  Oprostíme-li ho od avantgardního systému dveří a dalších výstřelků, mohl by být vůz převeden do výrobených sérií.

Avšak!

Nejsem si jist, zda-li je vůz oprávněn používat označení průkopníka nového tvarového jazyka značky.  Dynamický temperament tvarosloví a razantní přechody mezi jednotlivými plochami exteriéru jsou rysy, které již delší dobu známe z kinetických vozidel Ford.  O kinetickém zjevu vize Evos svědčí i detaily a drobné doplňky, kupříkladu boční zpětná zrcátka.

Taktéž výrazně rýsovaná muskulatura s vysokou mírou šlachovitosti jakoby inklinovala ke kinetickému gejzíru emocí, diametrálně odlišnému od věcného VW či tvarově (prozatím) nepříliš jednotnému Renault-u.  Je to patrné zejména při pohledu na progresivní zadní partie s velmi kinetickými lampami.  Taktéž nadměrně členitá, místy až dle principů science-fiction laděná, oblast nárazníku a difuzoru se jednoznačně zříká poklidu a vizuální jednoduchosti.

Dravé tvary by však byly obohacením produkce, podobně jako autenticky sportovní kabina.  Zde jsou k vidění velmi subtilní prvky, zpestřené dekorativními maličkostmi, které jsou v kontextu s již dosti výrazným celkovým tvaroslovím spíše nadbytečné.  Avšak, ačkoli je lze postrádat, vzhledem k emocím exteriéru se dají akceptovat.

Zdánlivě pomíjivou, ale povznášející emoční posilou je pohled z okna, kde do volného prostoru ční velmi jednoduché a tvarově vzletné zpětné zrcátko.  To zde plní jedinečné a potřebné poslání, že i maličký detail umí potěšit.  A jak!

Výsledné hodnocení?  Dílo vnímám jako sportovně kompaktní a nesporně interesantní automobil, u kterého není vyloučeno, že bude mít (zřejmě však v praxi mizivý) vliv na vzhled příští generace vozu Mondeo.

Neoznačil bych ho však za zástupce nového stylu.  Mohu-li, nazval bych ho praktikantem směru Kinetic
2
.

Jakub Sochor

Ford Evos Concept.jpg
Ford Evos Concept (2.).jpg
Ford Evos Concept (3.).jpg

Inu, prohlédl jsem si fotografie kreace A2 a mohu říci, že mne ztvárnění vozu zaujalo. Nejde o skici futuristického vozu, nýbrž o moderní (a v kontextu Audi vysoce módní) městský model, vyzařující poslední trendy značky. Ty na mne působí velmi dobře, neboť nám přinášejí velmi příznivé poselství o tom, že i věcná a na první pohled praktická karosérie může vypadat pozoruhodně a nemusí splývat s davem.

Vnější tvary mi ale nepřipadají zcela tradiční. Ačkoli jde v podstatě o hatchback (byť plný odlišností), disponuje model velmi krátkou kapotou a vysokým pontonem. Podobně jako minulá A2 je nová verze, vyobrazená na skicách, originální a smělá.

Zmínil jsem minulé vydání A2, o kterém se říká, že se jeho antisportovní a svébytné tvary nelíbily. Dovolím si připomínku, plynoucí ze selského rozumu - to, že se neprodávala dle očekávání výrobce, ještě nemusí znamenat, že se lidem nelíbila. Ptám-li se lidí na názor, týkající se designu exteriéru, často slýchávám výrazy jako "normální", "hezké", "nic moc"... ale ještě nikdy jsem na adresu tvarů A2 osobně neslyšel slova jako "divné", "ošklivé" či "odporné".

Výše uvedená slova popisují jev, který v oblasti automobilismu vnímám a jenž vyvolává jisté deziluze. Neplatí to však u všech málo prodejných vozidel. Bavíme-li se kupříkladu o voze KIA Opirus, typoval bych, že krom nevalného jména takřka nulové hodnoty nezaujal společnost ani vnějším a vnitřním zjevem.

Menší úspěch Audi A2 ale přeci jen podpořily vnější tvary, které se zdály být, na poměry prémiové sféry, příliš ne-sportovní, neřkuli neohrabané. Přibližný konkurent, za kterého lze považovat Mercedes-Benz A, představoval taktéž velmi nezvyklý a kontroverzní styl, který ostře kontrastoval s jinými Mercedesy. Rozumně a s perspektivou se k této oblasti stavělo BMW, které se nadměrně vyvinutému hatchbacku (v masovějším měřítku) vyvarovalo... ne však nadlouho.  Uvidíme, jak bude v praxi vypadat realizace i3.

 Jakub Sochor

audi1.jpg
audi2.jpg
audi3.jpg

Ponořme se na chvíli, přátelé, do světa fantazie.  Dnes však nepůjde o působivosti futuristické, snové či představy o organických krajinách bez hran a prvků, uměle vytvořených člověkem.

Dnešní vize, jíž prezentuji, spočívá ve zcela reálném světě.  Nepůjde o cestování časoprostorem ani o nostalgické vzpomínání na minulé časy.  Budeme na chvíli svědky světa, ve kterém jsou na automobilovém poli nabízeni jen lídři jednotlivých kategorií.  Ostatní (a že jich není málo) jakoby na pár desítek minut přestali existovat ...

V segmentu A je zákazníkům k dispozici jen FIAT 500.  Ostatní, nezřídka zdařilí sokové, mu uvolnili prostor, čímž rozšířili jeho pole působnosti.  Lidé tak mohou naplno hltat jeho skvělé retro-tvary včetně útulného, až měkce lahodného interiéru.

Chce-li však zákazník o třídu větší kus automobilu, má na výběr široké modelové spektrum.  Avšak mám-li během pikosekundy jmenovat věhlasného zástupce segmentu B, opomíjím výtečné Polo či emotivní Ibizu a volím Mini (neboť k VW se ještě nejednou dostaneme). Namísto mnoha parodií na malé městské auto se tak společnosti dostává automobil slavného jména a ikonických tvarů, které formovaly dějiny průmyslového designu 20. století.  Svět je dokonalý, jelikož nabízí jen dokonalé průmyslové zboží.

O třídu výše je pozice vedoucího modelu více než zřejmá.  Volkswagen Golf je k dispozici v mnoha karosářských variantách, vůz je univerzálně líbivý a přitom s kvalitním designem, v jehož genetické výbavě lze nalézt desetiletími prověřené syntézy.  Člověk nemusí pozorovat kontroverzní křivky Focusu či diskutabilní pojetí tvarosloví Toyoty Auris.  Před jeho zrak je vystaven etalon, zcela bez poddaných.

Ve střední třídě nastává menší problém.  Původně jsem se chtěl pohybovat výhradně v automobilovém středním proudu, avšak výše uvedené MINI prolomilo předchozí pomyslné ledy.  Proto přichází čas pro BMW 3.  Pomineme-li kontroverzní podobu současné generace (zejména však té před modernizací), jde o typický sportovní sedan reprezentativní aury, jehož všeobecné kvality předznamenávají ojedinělost produktu.

Velikostní kategorii E ovládl Mercedes-Benz E-Klasse.  Jeho přítomnost zde na vybrané půdě způsobuje monopolistický charakter vozu, kvůli kterému zde již není prostor pro avantgardní pokusy vesměs románského původu či pro technicistní Asijské modely ...

... Třícípá hvězda ale září i o třídu výše, kde dominuje třída S.

Neměli bychom však opomenout vozy se zřetelným primárním zaměřením. Mezi kompaktními MPV vládne Renault Scenic, velmi zkušený a ostřílený automobil.  Tím, že je na trhu jako jediný, odzbrojil oponenty typu Zafira, C4 Piccaso či Touran.

Opel se ale řádně vyřádí v oblasti malých MPV, a to s novou Merivou.

Ve vyšších velkoprostorových vodách je pánem Renault Espace, za jehož volantem se nemusí stydět ani ředitel nadnárodní korporace ... což je například u Volkswagenu Sharan nemožné

... o třídu výše (myšleno ve sféře obytných a vícemístných vozidel) zase Volkswagen Transporter Multivan.

Jinou dodávku než Ford Transit nekoupíte, stejně tak nabídka SUV je omezena na legendární Toyotu RAV4 ...

... a velké sportovně-užitkové vozy?  Nespokojíte-li se se skvělým a unikátním Range Rover, máte smůlu ...

Promiňte mi poněkud delší rozsah dnešního článku, jehož cílem bylo nastínit automobilový svět, ovládaný jeho třídními lídry.  Přirozeně bez "těch druhých".  Jde však o sen nebo o pozemské peklo?

Jakub Sochor

Pozn.:  pozice lídra je velmi diskutabilní.  Volil jsem na základě věhlasného jména, případně dalších aspektů (mechanické či estetické kvality, prodejní úspěchy či - a to zejména - založení či výrazné modifikování segmentu).

1.jpg

Automobilové spekulace občas nejsou na škodu. Jsou-li kvalitní, dokáží nastínit přibližnou podobu automobilů budoucnosti. Dovolím si však říci, že velká část grafických experimentů je ukvapená a reálnému světu na hony vzdálená. O to politováníhodnější je skutečnost, že tyto výtvory zabírají v mnoha magazínech skutečně mnoho místa... možná více, než by si zasloužily.

 Kupříkladu vize sportovně-užitkového vozu značky Bentley. Přijde mi, že se autor až příliš upjatě držel dosavadních modelů téže značky a příliš neusiloval o svébytnost. Obávám se však, zda-li je takto přehnaná tvarová integrita v rámci značky přínosem, zvláště s přihlédnutím k předpokládané cenovce hotového produktu.

 Půvabná je rovněž kreace na bázi malé Fiesty. Na karosérii jsou jasně zřetelné rysy velkých koncepčních vozidel Ford, které se utápí v laguně muskulatury, jež je tvořena kinetickými linkami a bujarými přechody mezi jednotlivými plochami. Ačkoli sportovně-užitková verze modelu Fiesta nemusí být nutně utopií, pochybuji, že by se něco takového (viz fotografie níže) dočkalo sériové produkce.

 Podívám-li se na exteriér kreace Beat pro automobilku Hyundai, pochybuji v její zdárnou budoucnost. Jednak s přihlédnutím k soudobému stylu značky, také s respektováním futuristických nápadů, které se pozvolna staly částečným synonymem pro některé Hondy. Krom toho mnohé rysy vnějšího designu na mne působí značně neosobitým dojmem. Zkrátka a dobře, jako bych je již někde viděl...

 Nedejte však na mé vesměs skeptické prognózy. Za pár dlouhých let může být vše zcela jinak.

 

S přáním více osobitých, dech beroucích, ale i konzervativních karosářských kreací na pozemních komunikacích (ale i mimo ně)

 Jakub Sochor

bentley_suv.jpg
fiestaSUV_1.jpg
honda-beat.jpg

 Některé automobily, zvláště nástupci vozidel s kultovní aurou, bývají osočovány z nedostatku osobitosti.  Jinak řečeno, schází jim tvář a za předchůdcem, který byl širokou obcí pozorovatelů shledán osobitým, zaostávají.  Bez nadsázky lze za takový automobil považovat Renault Twingo druhého generačního vydání.

 Ač jde o vůz roztomilého a v některých variantách půvabného vzezření (v závislosti na kombinacích barev a výbavových stupňů), věcná tvář bez masky chladiče spolu se zádi velmi jednoduchého tvaru ho připravila o třídní tvarové výsluní.  Jistě mnohé z vás napadá, že první generace mini Twingo byla též bez masky.  To je jistě pravda, nicméně půvabný kukuč  tohoto modelu byl vyvolán zejména oblými světlomety a náznakem velkoprostorového zaměření.

 V současnosti však přijíždí Twingo s faceliftem.  S klidným pocitem na duši mohu konstatovat, že jsem potěšen.  Model dostal charakteristickou tvář, která zajistí nadčasovost a delší trvání jeho vizuální svěžesti a stylu. 

 Kruhové světlomety, byť nejde o zcela osobitý prvek (ostatně disponovat patentem na tvar či prvek je jistě velmi těžké), zpestřují kompozici, spočívající na jednoduchosti.  Vůz je nyní harmonickým článkem modelové řady Renault.

 

Říkám si, kdy asi dojde k modernizaci Kangoo … a jakým stylem bude osvěžení vzhledu tohoto vozu provedeno.  Jsem na to velmi zvědavý.

 S pozdravem a omluvou za stručnost,

 Jakub Sochor

new_twingo.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one