.

Mercedes-Benz třídy S mnohé překvapil moderními tvary, které umně začlenil do tradiční a vůči historii odpovědné formy.  Zatímco po stránce proporčnosti jde spíše o klasické dílo (ovšem bez prvků neoklasicismu, viděných u minulého generačního vydání), dílčí prvky udivují svou moderností - jako by nepatřily automobilu, který si zakládá na důsledné péči o tvarové dědictví značky (jež vytrvale boří kreace F125!).

Mezi inovátorská řešení patří jistě světlomety - zejména ty přední, které viditelně odkazují na vizi F 700 z roku 2007. Diodová světla se notně vzdálila minulé generaci s běžněji vyhlížejícími, ovšem sportovně vyvedenými kryty světlometů s dynamickým zešpičatěním směrem k masce s tradičním tvarem. Výsledný výraz vozu je poměrně dramatický a oproti svému předchůdci o něco komplikovanější - zato ale progresivnější a pohotově reagující na současné trendy v technologiích.

Vzhledem k dekorativnosti návrhu se však můžeme obávat menší trvanlivosti designu vůči modernějším projektům budoucnosti.  Podíváme-li se na vozidlo z 3/4 předopohledu, lze namítat - oproti generaci W221 - vizuální měkkost a nedostatek razance, který kontrastuje se smělou tváří karoserie.  Zatímco na čelní části křivky vkusně dekorují hmotu nárazníku a tvoří důležitou spojnici mezi světlomety a nasávačem, boční pohled na příď vozidlo zbytečně sráží o několik tříd níže.  Situace je o to mrzutější, uvědomíme-li se, že aktuální řada S nejenže nahrazuje dosavadní limuzínu své třídy, ale také vyplňuje mezeru po zrušeném Maybachu.

V profilu chybí výrazné blatníky, které - jak již bylo řečeno - signalizují odklon od neoklasicistického počínání u předchůdce.  Nový model tak může působit chudším a méně osobitým dojmem, neboť jeho blatníky vykazují relativně všední a nijak zajímavé tvary.  Specifikem jsou však nově vedené linky na pontonu, které oživují jeho hmotu svým unikátním rozvržením - stěžejní linii, pramenící v prostoru krytu světlometů a ústící do plochy zadních dveří, doplňuje prahový prolis, jehož kontinuitu narušuje jen podběh zadních kol.

Nepochybně máme před sebou zhmotnění aktuálního tvarového myšlení německé značky.  Podívejme se však na něj v souvislosti s jeho minulým směřováním.  V průběhu devadesátých let minulého století došlo u Mercedesu k poměrně radikální změně estetického diskursu, jehož součástí byla rozměrová redukce masky a tvarové experimenty, které zahrnovaly nové světlomety v oválné podobě.  Poté, co tento vcelku atypický rys začal používat japonský Lexus, se značka vrátila k tradičnějším estetickým formám a stabilizovala se.  Nejnovější projekty, mezi něž (kromě třídy S) patří také modely A, B, CLA či CLS, však naznačují další etapu změn a odklon od konzervativních pozic (myšleno z hlediska designu), v nichž se Mercedes-Benz po mnoha desetiletích vyprofiloval jako silný hráč. 

Nové motivy, užité na moderních karoseriích, opouštějí statičnost a pohrávají si s tvaroslovím lehce a s jistou dávkou experimentátorství.  Jde zejména o kreativní světlomety (a jejich začlenění do přídě, z níž cítím až organické provázání jednotlivých prvků) či linky v boční části vozu.

Nebývale progresivní koncept F 700, ačkoli nebyl realizován v plné podobě, žije dál v letmých odkazech nové karoserie třídy S.  Důstojně tak naplňuje vizionářský duch studií minulých let, a to i přes kompaktnější - a zároveň méně majestátní - charakter exteriéru a jeho náležitostí.

Jakub Sochor

Mercedes-Benz S.jpg
Mercedes-Benz S (2.).jpg
Mercedes-Benz F 700.jpg
St 5. červen 2013, 10:28:37 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one