.

Jednoduchost vs. komplikovanost

Občas slýchávám klasické a všem jistě dobře známé citát – méně je více. V některých případech s ním souhlasím, zvláště tehdy, máme-li před sebou nějaký estetický kousek, který se nás snaží zaujmout takříkajíc za každou cenu.  Avšak, není ona glorifikace jednoduchosti a nekomplikovanosti jakýmsi úprkem od důmyslnosti, detailnosti a práce s větším množstvím prvků?  Nejedná se v některých případech spíše o utěšení návrhu, který je nevýrazný (byť nadčasový, ovšem leckdy ani to ne) a všední?

V této souvislosti mne napadá další citát, a sice – v jednoduchosti je krása.  Jistě, kdyby byla řada automobilů navržena jednodušeji – což platí, dle mého názoru, zejména v oblasti estetiky kabiny -, byl by pohled na ně snesitelnější a příjemnější.  Kladené otázky však podezřívám z budování umělých mantinelů a hranic, jež stojí v cestě přirozené imaginaci.

Proč jednoduše neakceptovat skutečnost, že myšlenkové proudy každého z nás pracují na zcela jiných frekvencích?  Cítím, že jakmile si osvojíme fakt, že každá duše má na planetě jiné, zcela svébytné – poselství, bude se nám lépe tvořit/ myslet/ uvažovat/ žít.

Mnoho lidí kritizuje zběsilost linek na karoseriích Citroënů moderní řady DS, načež řada z nich sympatizuje s jednoduchostí tvarosloví vozidel Volkswagen a Škoda.  Jsou však tato vozidla skutečně jednoduchá a čistě navržená?  Osobně si myslím, že mnoho z nich – kupříkladu všechny nové projekty Škoda či nejnovější kreace Audi Crosslane Coupé – disponuje tvrdým a necitlivým designem, postrádajícím lehkost a ušlechtilost.  Tento dojem je v mém případě umocněn konfrontací aktuálního Rapidu s Octavií z roku 2004, zatímco tehdejší estetika pracovala s jednoduchými, avšak důkladně vyváženými a vcelku rafinovanými tvary, současné modely, v domnělé snaze zaujmout, volí ostré a chladné linky.  Ty jakoby prosekávaly ledové krusty a svým průběhem narušovaly chladivý – v této souvislosti nepřirozený? – klid bez špetky živočišného tepla (kterým se vyznačuje Octavia před modernizací, kterou považuji za jeden z nejzdařilejších modelů Škoda moderní doby).

Jsou chvíle, kdy zcela postrádám spontánní nadšení, přetavující se do prosté radosti z dekorativního a pestrého, ne však nutně překombinovaného celku.  Nač si stanovovat hranice a pozvolna se stávat zablokovaným pozorovatelem, jehož estetické cítění je omezeno pomyslnou svěrací kazajkou, utkanou z předsudků a uměle vytvořených hranic?

I přes modely, které mě nezaujaly, oceňuji pestrost automobilové nabídky.  Jsem rád i za takové kreace, jakými jsou stále diskutované SsangYongy (ke kterým mám však mnoho, přemnoho výhrad), jejichž excentričnost oživuje komunitu všedních a „správně“ navržených vozidel.

Zároveň jsem přesvědčen, že kdyby byly ulice plné esteticky všeobecně akceptovaných vozidel (tedy klasicky elegantních či přitažlivě dynamických), estetické vnímání člověka by se postupně přestalo vyvíjet.

Myslím, že občasný komplikovaný impuls je silně zapotřebí.

Jakub Sochor

Skoda Rapid.jpg
Citroen DS5.jpg
Út 13. listopad 2012, 19:30:10 CET
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one