.

Přátelé – není nad to, když příjemný poklid zářivého, prosluněného poledne (pondělí) zčeří zpráva, která vás doslova vytrhne z pokojného stavu a donutí zbystřit.  Mluvím o článku s poměrně rezolutním titulkem, který je reakcí na konferenci AutoDesign Prague:  Extravagance je minulostí.  Auta mají být moderní, ale neurazit.

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/200162-extravagance-je-minulosti-auta-maji-byt-moderni-ale-neurazit/

Po přečtení prvního odstavce spočine znak čtenáře na fotografii, na níž je vyobrazeno Porsche, přičemž v dolní části snímku je psáno: „Design auta musí umět řidiče nalákat“. Použijeme-li tento poznatek v kontextu nadpisu článku, lze usoudit, že extravagance neumí řidiče nalákat a že je pro současné zákaznické spektrum zbytečná/nerentabilní. 

Při čtení textu jsem pocítil, v jak nepočetné menšině se nacházím, neboť jsem jedním z těch, kteří se s povděkem nechají nalákat na extravagantní design – jeho důmyslnost, promyšlenost, originalitu a smysl pro inovace.  Je velmi smutné, když se estetika podřídí globálním prodejům (vím – designérka Anne Asensiová v článku tvrdí, že k tomu nesmí dojít), což může ve výsledku ohrozit jakýkoli avantgardní design, který – pakliže si má ponechat atypičnost a vizionářský apel -, nelze produkovat v masovém měřítku za účelem zisku.  V historii existuje jen několik skutečně ziskových (z dlouhodobého hlediska; se zohledněním i jiných faktorů, než jen ekonomických) extravagantních vozidel, mezi něž lze bez většího váhání zařadit Citroën DS.

Mám obavu, se že početná část společnosti zmítá mezi uměle vytvořenými mantinely, jež tvoří zažitý a většinou nepružný pohled na estetiku.  Kde by byl svět designu bez experimentátorů, kteří doplatili na svou schopnost vizionářsky myslet, aby se na jejich chybách poučili mnozí další, v praxi úspěšnější a ziskovější?

Nemyslím si, že se s extravagancí loučíme.  Jen se táži, zda nejsou – globálně vzato – opomíjení lidé s touhou po avantgardním projektu, který by plně reflektovat výstavní kreace budoucnosti.  Jsem přesvědčen, že by si takto atypický projekt získal mnoho zákazníků napříč planetou, na čemž by – viděno finanční optikou – výrobce utržil nemalé peníze. 

Cítím, že existuje řada jedinců, žíznících po něčem, co vyvěrá z čisté fantazie a mysli, nezablokované hranicemi z předsudků a překonaných představ.

Jakub Sochor

01.jpg
02.JPG
03.jpg
Po 15. květen 2017, 04:17:59 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one