.

Není to tak dávno, co jsem ve studovně městské knihovny listoval knihou, jež mapuje meziválečné Brno a jeho nezaměnitelnou atmosféru.  Po prostudování několika stránek a mnohaminutovém obdivu dobové estetiky jsem však narazil na fotografii, zobrazující Českou ulici - konkrétně věhlasný hotel Avion - a Tatru 77, která nápaditě dokreslovala tehdejší atmosféru.  Snímek byl pořízen v noci, díky čemuž je součástí zachycené situace podsvícený vertikální nápis Avion, rozsvícené pouliční osvětlení a působivá, temná atmosféra prvorepublikové noci.  Jak duchaplné a strhující však musely být kavárenské rozpravy nad surrealismem, prvními sériově vyráběnými aerodynamickými automobily na světě a důsledky brněnské asanace, mnohými vnímané jako příslib velkoměstského charakteru Brna a příležitost pro smělé architekty z přelomu 19. a 20. století - zvláště pak žáky Otto Wagnera!

Pohled na Tatru, jejíž progresivita si nijak nezadala s unikátní kompozicí hotelu Avion, mě přivedl k úvaze nad ideálním souladem automobilu a architektury, potažmo urbanismu.  Automobil je přeci plnohodnotná součást města - jeho infrastruktury, obslužnosti a v neposlední řadě též estetiky, kterou neobyčejným způsobem dokresluje.  Někdy lépe, jindy zase hůře.  Je však třeba jej zohlednit v každé úvaze nad vzhledem města a jeho členitostí. 

Právě hotel Avion s tvarově čistým průčelím (pokrytým opaxitovým obkladem) a Tatra 77 přímo vybízejí k přemýšlení nad souladem automobilu a architektury.  V případě cenné funkcionalistické památky a moderního československého automobilu jde o soulad, v němž se doplňuje pokrokový pohled na věc - dekorativní a zpupný historismus zde střídá věcný a transparentní funkcionalismus, jemuž sekunduje světově proslulý automobil, který je zároveň hlasitou reakcí na klasicky stavěné karoserie s členitým povrchem a archaickým hmotovým uspořádáním.  Jak krásně musel takový vůz zvířit prach na Husově ulici, kterou lemuje jeden novorenesanční palác za druhým - od budovy Janáčkovy akademie muzických umění až po Barceló Brno Palace!

Při pohledu na funkcionalistický dům je cítění jedince přepnuto na jinou frekvenci.  Smysly nejsou zaměstnány vnímáním štuků a dekorací - namísto toho vstřebávají architektonická díla, jejichž klíčovým smyslem je prezentovat účelně a prakticky navržené budovy, které většinou zaujmou až na několikátý pohled.  Jaký automobil současnosti by ale vedle nich nepůsobil rušivě?  Co třeba Audi A7 s proporcemi, jež se vymykají klasickým tříprostorovým automobilům a přitom poutají pozornost pozorovatelů svým reprezentativním designem?  Domnívám se, že na nejednom modelu ingolstadtské firmy lze demonstrovat designérské názvosloví - jde totiž o vozy, které (v nejednom případě) pracují s čistými linkami a jasně definovanými tvary včetně Bone Line, sloupků, střešní linie a podobně.  Myslím, že kupříkladu zmíněný model A7 by elegantně doplňoval nejednu funkcionalistickou vilu - ba co víc, dokáži si jej představit i po boku takového skvostu, jakým je světoznámá Vila Tugendhat.  

Jakkoliv divoce může takové srovnání znít, cítím, že by na něm něco mohlo být.

Nejeden fyzik otevřeně hovoří o možnosti cestovat časem - a to nejen do budoucnosti, ale i do historie.  Obecně vzato je čas velmi relativní, neboť lze říci, že to, co je běžně nazýváno okamžikem, neexistuje.  Bytí v přítomnosti, prodírající se pozvolna do neexistující budoucnosti, se okamžitě mění v minulost, což oslabuje vnímání času ve smyslu něčeho pevného a neměnného.  Myslím, že nemluvím jen za sebe, když řeknu, že způsob cestování časem - i kdyby šlo jen o propracovanou mentální techniku, jak si věrohodně navodit atmosféru a pocity doby, do níž se chceme vrátit - by vyřešil nemalou část lidských problémů.  Nehledě na to, že by praktické cestování časem patrně roztrhalo realitu na kusy, jde o snové téma, které by lidem žijícím v současnosti umožnilo spatřit modernost Citroënu DS v dobové situaci.  Shlédnout němý snímek Metropolis v době, kdy šokoval svými kvalitami.  Zúčastnit se premiéry Studebakeru Avanti…

Jakub Sochor

Villa Tugendhat.jpg
Tatra 77.jpg
Hotel Avion.jpg
So 7. září 2013, 11:55:08 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one