.

Přítomnost vozu Roomster v rubrice Nedoceněný design může být pro některé překvapením.  Avšak domnívám se, že i Roomster zůstal dodnes mnoha lidmi nepochopen.  Ze současné modelové řady firmy Škoda Auto ho považuji za stále nejsilnější polarizační sílu mezi svými továrními soukmenovci.

Byl bych šťasten, kdyby se sériové výroby dočkalo více prvků ze stejnojmenné vize, uvedené před zraky nespočtu překvapených očí roku 2003.  Tato působivá kreace se stala průkopníkem nového tvarového trendu značky, ze kterého automobilka doposud vychází. 

Koncepční Roomster neskrýval před světem své pravé bohatství.  To, ačkoli se ukrývalo v modularitě a variabilním uspořádání interiéru, prosakovalo na povrch a bylo zřetelně vidět na karosérii.  Mám tím na mysli členění kabiny na dva svébytné celky – část pro řidiče, považovanou za řídící, a prostor pro posádku na zadních sedadlech, kterou lze nazvat jako obytnou. 

Toto členění bylo nejen karosářské, ale i vizuální.  Promítlo se na celkovém ztvárnění exteriéru, jehož řídící část je vyvedena v dynamickém stylu.  Tomu odpovídá kreativně řešený B-sloupek karosérie, který v obou stranách vozu ohraničuje vizuálně jednotný skleněný díl.  Tomuto dojmu napomáhá černé zbarvení A-sloupků. 

Obytná část automobilu disponuje velkými okny, ovšem v případě konceptu byly demonstrovány dvě varianty jejich řešení.  Jedna z nich (v levé části automobilu) se vyznačovala stejnoměrnou linkou obou oken, díky níž byly horní partie zadního bočního skla ve stejné rovině jako to přední.  Druhá varianta počítala s vizuálně jasnějším členěním na dva vnitřní obytné celky, disponovala tedy mohutným bočním oknem, jehož horní linka tvořila křivku.  Do sériové výroby se nakonec dostala druhá z variant, které byly na konceptu vyobrazené.

Dovolím si tvrdit, že by mnoho lidí uvítalo přítomnost některých řešení přídě z vize v podobě sériového Roomsteru.  Osobně patřím mezi ty, kteří považují příď (zejména v základní výbavové verzi) za tvarově nejslabší článek automobilu, byť ho akceptuji.  Myslím, že kdyby výrobce pro svůj produkční model zvolil plynulé napojení kapoty a předního nárazníku prostřednictvím linek a členitost spodních partií přídě (obojí z koncepční verze), udělal by lépe.

To hlavní však ve výrobě zůstalo zachováno.  Originální filozofie vozu, který se svou „dvoupokojovou“ konfigurací vnitřního prostoru vymyká konvencím.  Mnoho lidí však tvrdí, že je díky ní vůz disharmonický.  Já naopak zastávám názor, že právě při pohledu na profil vůz zaujme plynulou elegancí.  Ta tkví v oblasti střechy.  Pohlédněte, prosím, na horní linii vozu, jež plyne od A-sloupku přes celou střechu až k horní částí víka zavazadlového prostoru.  Nehledě na černý čelní sloupek tvoří tuto část plynulá křivka, kterou mírně zneklidňuje dynamika výše uvedeného členění dvou prostorů.

Vertikálně orientované zadní svítilny, hrdě hlásající do davu jeden ze symbolů designu značky, světelný subjekt ve tvaru písmene C, na mě působí líbivým dojmem.  Ostatně celá záď sériové verze modelu dostala, dle mého, do vínku příjemné tvary, které ještě donedávna byly ve třídě mini MPV ojedinělou záležitostí.

Mezi svými soky působí Roomster stále mladistvým dojmem a originalitu si uchovává i po čtyřech letech produkce.  Letošní modernizace vozu, která zasáhla i Fabii (jíž, dle mého názoru, pomohla více) se projevila zejména na přídi, kde zostřila rysy a dodala automobilu na suverenitě.  Předurčila tak modelu slibné působení v konkurenčním prostředí na další řadu let.

Jakub Sochor

Roomster_Concept.jpg
Roomster_Concept_(2.).jpg
Roomster_Concept_(3.).jpg
Skoda_Roomster.jpg
Skoda_Roomster_(2.).jpg
Pá 22. únor 2013, 01:06:19 CET
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one