.

Po modelu Avantime zde máme další, sice o něco méně vyzívavý a revoluční, nicméně stále velmi avantgardní a zajímavý automobil, který se však, narozdíl od Avantime, doposud produkuje. A stejně tak jako každý vůz této rubriky, i on rozpoutal vášnivou polemiku na téma líbí/ nelíbí.

 RENAULT VEL SATIS

 Už to krásné, počítačem vytvořené jméno hlásá něco výjimečného.

Z automobilu doslova číší majestát, a to zejména při pohledu na příď, která byla pro mnohé jedince nestravitelným soustem. Je navýsost originální a místo klasické, okoukané masky chladiče, nabízí (jako každý Renault z "Avantime ery", s výjimkou Twinga) stylový, dvoudílný nasávač, jehož dva celky rozděluje dokonale vybroušený diamant, jakožto logo značky. I když, většině lidem se, při pohledu na znak, asi diamant nevybaví a naskočí jim docela jiné asociace...

 Přední svítilny mají spíše vertikální orientaci a, což nepřekvapí, svým stylem se vydaly nekonvenční cestou. Stačí pohled na konkurenční limuzíny a zejména německá konkurence má, co do originality, co dohánět.

 Nejen světlomety, ale i celková příď mi evokuje precizní, dokonale vytesané dílo. Avšak jsem byl svědkem, když mnozí tento celek označili za "žraločí" (což se dá snadno pochopit u verze před faceliftem), či její výzor dokonce srovnávali s Draculou...

 ...

 Doposud zde byly popsány prvky, které jsou efektní a zcela svébytné. Opravdovou lahůdku tvoří záď, jakožto zhmotnění stylistické dokonalosti a harmonie. Vím, najdou se tací, co mě prohlásí za podivína, ale troufnu si ji označit za jednu u nejkrásnějších zadních částí světové automobilové produkce. Elegance a smyslnost z ní jen číší. Oceňuji smysl pro detail, který demonstruji na nesmírně krásně typograficky stylizovaném označení "Vel Satis", umístěném uprostřed na víku zavazadlového prostoru.

 Zadní sdružené svítilny, které celému pozadí dodávají náznak tajemna, zajímavé "čtverečky" (a to na obou náraznících) či krásné a jedinečné zadní sklo, to vše tvoří ve finále jen těžko dostižný celek...

 ...

 Interiér je ve jménu typicky francouzských hodnot, které jsou zde zastoupeny útulnou atmosférou, krásným designem a všudypřítomným komfortem. Dominantu přístrojové desky tvoří originální prostor pro centrální ukazatele přístrojů, který je protažen prakticky až k druhému konci desky. Pohled na budíky, krásně vyvedené jak tvarově, tak i barevně, je velmi příjemný.

 Musím rovněž ocenit krásná a nadmíru pohodlná sedadla (pardon, luxusní křesla), stejně tak elegantní dekor, tvořen pravým dřevem několika odstínů (je použitý na volantu, palubní desce a výplních dveří). Jako bonus nabízí milý prvek - malé, tmavé čtverečky, které korespondují se stejným motivem na náraznících. Detail, který potěší.

 ...

Takhle si já představuji skutečnou perlu automobilového mainstreamu. Opravdový šperk, který nabízí to nejlepší z kombinace staré dobré Francie a futurismu. Vel Satis bych si klidně dokázal představit po boku starého francouzského zámečku, rovněž vedle avantgardní stavby z pera pana Kaplického…

 Jediné, co mě trochu zklamalo, byl výrok tvůrce modelu Vel Satis, Patricka le Quémenta, kterého si mimochodem velice vážím. Následující slova nejsou hodna jeho kvalitám:

Po R25 přišel Safrane, který se vyznačoval průměrným mezinárodním designem. Byl něco jako automobilový McDonald´s. Potom se objevil Vel Satis. A znovu to nevyšlo. V jeho případě jsme vsadili na špatný koncept. Natolik jsme upřednostnili vnitřní prostor, že nebylo možné navrhnout krásný exteriérový design. Vzniklo tak auto, které nepatří k nejkrásnějším na světě".

 

Na_palube.jpg
parada.jpg
Vel_Satis..jpg
Vel_Satis.jpg
Ne 26. duben 2009, 16:09:13 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one