.
Jméno / odeslat anonymně
Opište prosím kontrolní kód "6736"
:-):-D:-D:-P:-O:-(:-B:-/:-o;-)B-):-X>-)]-|[-][-]love


OPRAVA:

... nejeden pohár ... od pana Schustera ... PH


Díky za krásná slova, Miro.

Slyšel jsem, že až bude v Praze zavedená Kotasova T15, budou T14 prodané do Polska.



Těším se na nejed pohár vína s Vámi. Doufám, že se jednou příležitost naskytne. Měl jsem pozvání od inž. Mičíka ... zemřel. Další pozvání bylo os pana Kleina přednášet u něj na škole ... nic z toho nebylo. Jiné pozvání bylo od pana Shustera ... také z toho sešlo. Možná, ře spíše přijedete Vy do Prahy ... jestli ano, musíme se sejít - jste u mne vítán.

Pavel Hušek



Pan Hušek.

Opäť som zapol CDCC a nesmierne ma potešil Váš príspevok a ďakujem za reakciu.

Musíte byť veľmi citlivý človek, strašne sa mi pekne čítali Vaše "imprese". A poviem len toľko, že s Vami by som si sakra pohár vína dal...a nie jeden....lebo ja takéto "lamentovanie"(myslím to v dobrom) úplne milujem, zvlášť, keď je o čom. Vy ako nevyčerpateľná studnica skúseností ste dozaista výborným rozprávačom.

Ked som končil školu, bolo to nedávno, takto sme skončili s mojim vedúcim a postupne s celým naším úzkym zborom pedagógov pri víne tesne po štátniciach. Poviem Vám. Hodne mi to tam už liezlo na nervy, ale vedúceho som mal moc rád. Proste sme si rozumeli a po tom večeri ma mrzelo, že sa to všetko končí. Nikdy na to nezabudnem, a keď sme sa lúčili, tak sme mali naozaj slzy v očiach. Vlastne ani neviem prečo to píšem, tu z toho robím "červenú knihovnu". Ale to na margo toho, že by som si dal to víno s Vami a pokecal a hlavne vypočul Váš životný príbeh. Takže možno by nebolo od veci niečo také spáchať.:D



Tu válku, to som určite nebol ja. Nebojte sa. Nie som taký militantný. A súbojom ega sa nedá vyhnúť, to je fakt, možno nejakým šarmantným spôsobom vykľučkovať a presvedčiť. To bude s mojou cholerickou povahou rozhodne jednoduchá záležitosť.:D



Tu nepodarenú "elektru" už nechajme tak ako je....nik ju nezmení a bude tam križovať ďalších 40 rokov. Teda vlastne táto asi nie...ta sa skôr rozpadne na kopu krivého šrotuD:
www.liaz.cz
Nerozumím. Proč se neukáže link www.liaz.ci ???

Do - úprava: ... 4. maličký odstavec:

... na stránkách CDCC a na . PH





Dobré nedělní ráno, Miro.

Obloha je modrá bez jediného mráčku. V Praze opět svítí slunce - zatím, domy jsou ozářené jeho východem a T14 právě stoupá Svatovítskou ulicí směrem ke hradu. Je mi líto, ale i její šedokovová barva v kombinaci s nepříliš jasnou červenou vypadá pod slunečním svitem pesimisticky smutně.

Tolik mé ranní impresse k úvodu.

Znovu z Vašich slov zjišťuji, jak by bylo docela účelné si pohovořit u sklenky vína nebo u ´cup of tee or coffee´. Zde není prostor pro hlubší úvahy emoční a projevy zkušeností. Proto k nškolika bodům stručně (už teď to ale není stručné!):



Medziodborová nevraživosť - je v podstatě neústupnost ega, stále přežívající hlavně v t.zv. inteligentní Evropě a to nejen na Slovensku a v Česku. Tolik moje zkušenost. Moje emoce a můj přístup k řešení designérského problému byl vždy vstřícný - vnímám oblast DESIGN jako technické a estetické tvůrčí jádro.



Dvě mimořádně silné vzpomínky na nádhernou spolupráci technika s estétem mám 1. od Audi, kde asi v ročním údobí byli výpomocně ´nasazeni´ vývojoví konstruktéři ze Sao Paula (od firmy ´Karmann do Brazil´). Stýkali jsme se i privátně za zvuku kytar a zpěvu - naučili mě vnímat něžnost a rafinovanost brazilské hudby. Snad Vás potěší, že nejmilejší překvapení pro mne byl jeden konstruktér (rodilý Argentinec, žijící s rodinou střídavě v Sao Paulu a v Osnabrücku). Jeho děti mluví trochu německy, hlavně ale portugalsky a slovensky - mamička je Slovenka (před mnoha lety pracovala ve Stuttgartu u Mercedesa, kam tehdy ´Karmann do Brazil´ poslal m.j. i jejího budoucího manžela).



Druhý zážitek skvělé kooperace výtvarné a inženýrské byl projekt ´Tahač LIAZ 400´, který najdete na na stránkách CDCC a na .



Ještě T14: ano, z mé strany je to skutečně zpochybnění tvůrčího záměru předozadního čela T14.

Pokud vím, těleso celé tramvaje (Astra) od Škoda Plzeň navrhoval pan Linhart a ne pan Kotas.

Toto mělo být stručné pojednání o tramvajích !!!

T3 je skutečně stará záležitost. V mládí jsem přehlížel s despektem vše staré, ale v životě jsem se naučil vážit si výtvorů našich předchůdců, dědů a pradědů - také díky přátelství s Václavem Kasíkem (také na stránkách CDCC).



´Tančící dům´ jako umělecké dílo miluji též (provedení některýcg detailů vypadá socialisticky lacině), ale jeho umístění je mi tak rušivé, jako ožralý hlučný zpěv v tiché půlnoční ulici.



Tak dost už té ´stručnosti´!!

Těším se, že se jednou sejdeme a popovídáme si.

´Dovi..´

Pavel Hušek

PS: nebyl jste to Vy, Miro, kdo mi před časem na těchto stránkách vytknul antislovenský postoj a málem vyvola ´česko-slovenskou bitvu´, do které musel pan editor zasáhnout?



reakcia na pána Huška.



Z Vás rozprávajú skúsenosti, ktoré ja nikdy možno mať nebudem. S fullscale modelmi už vôbec nie. Moja modelárska kariéra začala na škole a asi tým aj skončila.:D Kresba je rozhodne dôležitá. Musí v sebe naozaj niesť stopy po myslení na skonštruovanie produktu, to je jasná vec. Ale aj tak si myslím, že "medziodborová nevraživosť" medzi dizajnérom a konštruktérom tu bola, je a bude. Neviem, či je to len špecialita nás alebo to tak je i vonku.

T14. No komentovať Vašu vyčerpávajúcu semiotickú analýzu produktu nemá cenu. Nato sa nechytám. Váš restyle dodáva vozidlu na štíhlosti, to je fakt, ale či by to tomu vozidlu pomohlo? ...to nie je take jasné. Stáva sa tým úplne iné vozidlo a trochu mi to pripadá ako spochybňovanie myšlienok a pôvodného zámeru autora či kolektívu autorov. Ale je to samozrejme len diskusia a pár retuší, aby sme sa zabavili.

T3.Kardaus je asi fenoménom ČS dizajnu. Ale T3 je len stárnuci vrak, čo ešte stále brázdi mestské koľaje z nedostatku financií na obnovu vozového parku. OK, jeho tvar, farebná kombinácia slonovinovej a červenej...ako zrekonštruovaný muzeálny kus samozrejme jasná voľba, ako "pseudodokonalý" originál, ktorý nič nenahradí pre jeho dokonalé krivky a kompozíciu - NIE.

K farebnosti T14. Pôvodná sivá, s červenými plochami rámujúcimi okná na boku skrine - mne sa páči, že to komunikuje aj s tou zošikmenou prednou časťou. Z ľavej strany, kde nie sú jednokrídlové dvere dokonca necháva viac sivej, ktorá vyvažuje trojuholníkové napätie medzi šikmým bočným predným oknom a obdĺžnikovým zasklením zboku. Rozhodne viac ako kombinácia, ktorú som videl v Brne - sivé čelá, pás čiernej okolo okien a cik cak kopírujúci stupňovanie podlahy vozidla, pod tým bielo-červeno-biely pás. Táto verzia úplne ignoruje zvláštnosť čelnej časti.



PS. milujem "Tancujúci dom", Fiat Multipla a Renault Vel Satis a naozaj ma občas vzrušujú disharmonické veci. To je OK, že každý z nás má iný vkus.



S tou rudou hvězdou jako na starých lokomotivách jste to trefil! Nevím, kterou brněnskou verzi myslíte, Petře, ale ta dvoudílná T3 s vroubkovanými boky se mi vcelku líbí. ¨Pavel Hušek
Dobrý den, s tramvají T14 to vidím podobně. Hmotově působí velice elegantně, když bych si ji představil např. jako abstraktní hliněný model. Je pěkně štíhlá a líbí se mi ty její ploché boky:) Škoda jen toho plošného členění. Jinak úprava T3ky na mne také nepůsobí přívětivým dojmem, pořád jsem přemýšlel čím to je a ona je skutečně smutná oproti neupraveným vozům. Na přídi schází přidat snad jen 5ti cípá hvězda jako na starých lokomotivách s podobným motivem špice. Ale aspoň, že byl zachován původní tvar, v tomto smyslu mne kdysi vyděsily úpravy T3, které jezdí v Brně, s těmi naroubovanými čely, myslím že T3RF se jmenují.


Miro, na Váš dlouhý, dole jako prvý diskuzní dopis reaguji co nejstručněji a začnu od Vašeho posledního odstavce:

Kresba je komunikační projev myšlenky, nápadu, pocitu. Umět svou vizi aplikovat do 3D modelu jsem v životě mnohokrát zažil - jak v měřítku tak 1:1 (fullsize). Čím lépe se designer kresebně vyjadřuje, tím snadnější je komunikace s případným zadavatelem projektu. Problémem je realizační schopnost zadavatele-výrobce bez kooperace s designerem.

Nyní k T14. Je mi líto, že Vás vzrušují pouze disharmonické ´výkřiky´ tvaru předního zasklení a že nevnímáte trvalou, v našich podmínkách téměř ušlechtilou krásu celeého tělesa T14. Podívejte se na boční srovnávací snímky, kde můj restyle tělesu přidává na štíhlosti, kdežto původní šikmost působí tak trochu jako sražený čumák boxera. Nic proti psům boxerům - jejich celé tělo je s jejich čumákem v harmonii, čímž jsou boxeři zvláště půvabní. Podívejte se na T14 - nemusí to být v Praze - zpředu a uvidíte pěknou architekturu základního obrysu tělesa s dopředu se markantně zúžujícím štíhlým předkem. Šikmá boční okna se směrem vzhůru nepříjemně rozevírají a vizuálně popírají krásný architektonický obraz, chcete-li průřez tělesa. Moje harmonická skla logickou architekturu s respektem potvrzují. Možná, že máte rád ´tančící dům´ v Praze. Já s ním dodnes citově zápasím. Je to pro mne cosi jako hlučný křik opilců v tiché půlnoční ulici jakéhokoliv města.

K designu T3. Viděl jsem posvětě mnoho starých tramvají. Těleso tramvaje T3 designera-sochaře Františka Kardause patří tvarově k těm nejpohlednějším, takže jsou dodnes - alespoň pro Prahu - výraznou pohybovou architekturou (Architettura della Carrozzerie).

Vaše novodobé vnímání technicko estetické civilizace - je nepodstatné, jste-li Pražákem, Bratislavanem nebo Košičanem - reaguje na tvrdé a hlučné projevy. Smutné či radostné zbarvení tramvají, které obyvatelé měst vidí každý den, se Vás nedotklo. Takže na obr.03 Vás sotva ruší standartně žlutý sběrač proudu (pantograf) na všech tramvajích, namísto aby byl standartně lakován jako technický funkční prvek čedo-hlíníkově nebo antracitově a to pro včechna tramvajová zbarvení.

Miro, přesto si vážím vašich osobitých postojů a rád bych se s Vámi někdy setkal a hodně si popovídal ... a zavzpomínal na mnohé prázdniny, strávené v mládí na východním Slovensku.

Pavel Hušek

(omluvte případné překlepy, které po odkliknutí nelze opravit).


Odpověď na výzvu mrdesignu:

Neměl jsem dlouhou dobu příležitost vidět barevnost českých vlakových souprav. Asi bych s Vámi souhlasil. Zvučná jména - zmiňujete studio Najbrt - jsou také jen lidi. Vážím si velice Pininfarinu, pro kterého jsem byl 10 let externě činný. Také nemají všechno optimální. Patrick le Quémenet kdysi řekl, že kdo nic nevytváří, nemůže nic pokazit. Problém zbarvení tramvají v Praze (nejde o reklamy) je ve vlažném zadání.

Pavel Hušek

Dobrý den,

rád bych pane Hušek rovněž Váš znal názor na nenovější modro-modrou a šedivou image Českých drah-které se nepochopitelně odívají do smutných a chladných barev. Na to, že jde o dílo věhlasného studia Najbrt, je pro mě tato barevná kombimace zklamáním. Nějak to nemohu strávit, i dráhy používaly krémově-červené zbarvení. Je to něco - jak Vy říkáte - jako ta šedočervená tramvaj. Když jsem tuto kombinaci na pražském vozidle viděl poprvé, pomyslel jsem si, který že amatérský lakýrník z MHD toto vymyslel.
MR66
Dobrý den,

shodou okolností se mi poštěstilo a měl jsem tu možnost pracovat před pár lety pro plzeňskou Škodovku oddělení dopravní techniky. Strávil jsem tam necelé dva roky a mezi práce, na kterých jsem se mimojiné podílel byl facelift přídě a zádě tramvaje Š - 03T "Astra", kterou původně navrhoval pan Kotas. V té době jsem také dostal zadání na design velkokapacitní tramvaje a to jak pro městskou tak i příměstskou verzi. Vím, že jsme na tom pracovali minimálně rok a když jsem odcházel, tak po stránce designu byl projekt ukončen. Jaké bylo mé překvapení, když jsem se vrátil z ciziny a vidím po Praze jezdit "Porsche" tramvaj...

Jelikož zůstala celá dokumentace české verze ve vlastnictví Škodovky, nemám teda možnost vložit jakýkoliv obrázek, ale zkusím si najít chvilku a něco na to téma zaslat - jen pro srovnání té původní české a té aktuální německé...

Co se týče barevné grafiky tramvají, tak za mého působení jsem zpracovával barevné řešení pro všechna velká města, kde tyto tramvaje jezdí - ty byly pak nabízeny příslušným podnikům MHD. Jak dnes vidím, tak na to někteří zareagovali(Brno, Olomouc, Ostrava) a některým je to jedno dodnes (Praha). Poslední, co bych chtěl zmínit, že nyní s plzeňskou Škodovkou spolupracuje pan Kotas a ten je i autorem nové tříčlánkové městské tramvaje T15. Myslím, že se mu design docela vyvedl - odkazuji na stránky Škody Plzeň Transportation.

Michal Finsterle
Miro, díky za vyjádření Vašeho názoru. Chci odpovědět, ale mám rozdělanou práci na jednom kalendáři, takže prosím o trpělivost.

Děkuji PH
Dobrý deň



Chcel by som celkom reagovať na túto tému. Predsa je to diskusné fórum, tak prezentujem svoje názory.



Nakoľko si pána Huška moc vážim, tak si s ním dovolím nesúhlasiť. Nie som "Pražák", takže netuším, ako sa miestni názorovo stavajú k vozovému parku MHD. Ja som študoval a dlhšiu dobu žil iba v Bratislave a nejak som k doprave neprilipol ani ako dizajnér, ktorý miluje oblasť transportu a rozhodne nie ani ako dočasný obyvateľ. Ale skutočne nechápem, čo je dobré na dizajne električky T3 a T3S v 21 storočí. Určite je to kvalitný dizajn, na ktorom bolo odvedenej kus práce a tento tip električiek jazdí v mnohých krajinách Európy....ale dnes? Myslím, že až tak nadčasový rozhodne nie je, zvlášť by bolo treba počuť názor zahraničných turistov, ktorí sú mierne šokovaní z toho, čo jazdí u nás na koľajniciach-či už mestských, alebo medzimestských. To už nieje dobré ani ako retro dizajn. V ankete bola snáď úspešná len z nostalgie, čo rozhodne na druhej strane chápem.



Naopak, pred pár rokmi som novú električku T14 s dizajnom Porsche zbadal v Brne. Teda neviem, či to bolo presne toto označenie, ale rozhodne mala toľko diskutované čelo vozidla. Nemôžem si pomôcť, ale mne sa tá netradičnosť páči. Negatívny "kukuč" obtlstlej rybky je zaujímavý. Rozhodne to zaujímavým spôsobom dynamizuje kompozíciu a vytvára určité napätie a kontrast so zbytkom celého vozidla. Pôsobí to originálne a zaujímavo a vykukuje zo šedého priemeru, kam by sa to vozidlo opäť dostalo, ak by to čelo vyzeralo ako na upravených fotografiách pána Huška. Opäť by z toho bola proste len zaoblená konzervatívna konzerva. Nemôžem si pomôcť. Nechcem sa preť, proste len chcem prezentovať to, že názor väčšiny nemusí byť vždy zlý, aj keď sa bije s názorom odborníka.



Súhlasím rozhodne s tým, že "dizajn Porsche" môže byť zbytočný(skôr opäť nejaký trápny marketingový ťah), pretože v oboch našich krajinách je rozhodne kopec aj mladých šikovných dizajnérov, ktorí by to zvládli rovnako dobre, možno aj lepšie(na isté mená som trochu alergický), ale nemajú šancu sa prezentovať na domácej scéne(to nehovorím o tom preniknúť na zahraničnú scénu s miestnym výrobkom), tak to rozhodne nechápem, čo sme to za národy - myslím oba naše národy, lebo toto je asi špecialita oboch, stále sa tu oháňať cudzími značkami a menami a ohurovať tu neviem koho.



No a na záver. Nakresliť sa dá taká turbo električka, že by verejnosť laická i odborná ani nedýchala. Ale vyrobiť ju v určitých podmienkach a nákladoch je zasa druhá vec. A tu niekedy originalita musí ísť bokom. V prípade tohto vozidla je snaha po originalite trošíčka markantnejšia ako sme tuna zvyknutí, čo môže u niektorých jedincov vyvolávať pocity istej disharmónie - aj keď to podľa mňa nieje prípad tohto vozidla.... nikdy sa však nedá vyhovieť vkusu všetkým. Ešteže pár múdrych hláv vynašlo internet, kde môžme aspoň vypísať svoje emocionálne výlevy :D



Miro
smileysmileysmileysmileysmileysmiley Josef
Ne 5. září 2010, 22:40:36 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one