.

  Fiat Multipla – pro mnohé hrdina, pro jiné obludné stvoření. Jedni si ji pro svůj nezaměnitelný „kukuč“ zamilovali, vytvořili četné funcluby, s láskou o něj pečují a nemohou si její výzor a nadmíru originální působení vynachválit, jiní by si přáli, aby se tento unikát radši nikdy nenarodil. Inu, takový je život…

 

 Fiatův vyslanec do třídy MPV se oficiálně představil v roce 1999. O poprasku, který tehdy vyvolal, nemůže být pochyb, neboť nejen design, ale i konstrukce modelu je unikátní a neotřelá. Navazuje na svého předchůdce

 O exteriéru si každý udělá svou, subjektivní představu. Jsem si vědom toho, že se vůz převážné většině populace příliš nezamlouval, ale o to více přitahoval jiné. Patrně nejdiskutabilnějším prvkem vozu je jeho příď, která je jaksi „dvoupatrově“ řešena. Ta by svou kulatostí a tvarem mohla připomínat mořské živočichy. Zaujalo mne rozdělení světlometů. Jsem rád, že se Fiat vydal ryze originální cestou, ve které hlavní, tvarově malé světlomety, umístil do „prvního patra“ přídě, přičemž „druhé patro“ bylo nositelem mlhových světlometů. Celek působí velmi nekonvenčně, až tajemně. Nicméně, veřejnost byla neúprosná…

 Automobil nabídl zajímavý systém konfigurace sedadel 3+3 (podobně jako u předchůdce, který nabízel rovněž šest míst, avšak v rozdělení 2+2+2) což se později vyskytlo i u, charakterově nejbližšího konkurenta, Hondy FR – V, jejíž karosérie mi evokuje krabici, to vše s ostře řezanými rysy. Ale to odbočuji. Velký klad Multiply představuje prostornost a celková vzdušnost interiéru, s čímž koresponduje krásný výhled na všechny strany. A když už jsem uvnitř, zde se na chvíli zdržíme, neboť nás čeká opravdu zajímavá podívaná…

   … tu tvoří architektura palubní desky. Ta vyniká členitostí a originálními prvky, například samostatně situovanou topnou soustavou ve tvaru jakési „kopule“. Přístrojová deska jako celek je velmi originální, kombinuje plast a barevné, látkové čalounění. Pocit prostornosti dokresluje i absence středového panelu.

 

 Multipla by mohla připomínat slavného Quasimoda od Victora Huga , který byl sice ošklivý, ale laskavý a plný lidského tepla. Já bych u ní viděl zcela výstižné přirovnání k ošklivému káčátku, které je natolik nevšední (nebo chcete – li rovnou ošklivé), až je krásné…

 

O tolikrát zmíněnou originalitu vůz přišel při faceliftu, uskutečněném v roce 2004, kdy se příď stala o poznání konvenčnějším celkem, než tomu bylo dříve. Filosofie karosérie však zůstala věrná původnímu návrhu, který se dodnes nezměnil. Vůz je sice elegantní a líbivý, nicméně klasicky tvarovaná příď má tendenci působit naroubovaně. Zkrátka se k originálnímu zbytku příliš nehodí…

   Tak co s ní? Máme ji obdivovat, nebo zavrhnout? Co si o tom myslíte? Multipla je typickým příkladem rozpolcení populace – buďto se zalíbí, nebo zprotiví. Nic mezi tím. Já si na Multiple cením originality, nevšedního rozmístění sedadel 3+3 a skvělé prostornosti interiéru.

 

Jakub Sochor

Fiat_Multipla.jpg
Trocha_historie....jpg
V_novem_rouse....jpg
Út 3. březen 2009, 18:43:43 CET
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one