.

Rubrika, ve které se právě nacházíte, již delší dobu zeje prázdnotou.  Proto by bylo dobré ji něčím oživit.  Aby šlo o oživění intenzivní a na první pohled zřejmé, nezbytnou nutností je pečlivý výběr designu, pro který je text vyhrazen.

Dnes tomu ale bude jinak, než minule.  Nedoceněny nejsou jen sériové návrhy, ale také jejich koncepční předobrazy.  Nemusí se však vždy jednat o předvoje produkčních modelů.  Často i velmi významná a na první pohled realistická studie se nedočká svého uplatnění a pozvolna upadne v zapomnění.

Právě takovým automobilům bych se chtěl věnovat.  Vozy, jejichž osud byl vzhledem k jejich vlastnostem nezřídka neslučitelných se sériovou produkcí, je dobré připomenout.  Často totiž šlo o vize, které, byť mnohdy nepřímým způsobem, ovlivnily tvarové směry příštích let.

Dovolte mi, abych zde uvedl Citroën C-Airdream.  Vůz, jehož podmanivé tvary se nesmazatelně zapsaly do dějin automobilového design.  Avšak, leč možná překvapivě, je u většiny společnosti takřka pozapomenut.  Jesm si však jist, že po menším připomenutí jeho tvarů si na něho vzpomene nejeden pozorovatel.

Psal se rok 2002, kdy Citroën prezentoval na autosalonu v Paříži pozoruhodnou studii vozu s nízkou hodnotou odporu vzduchu (konkrétně o koeficientu CX = 0,28).  Samotný vzhled pak vyvolal vlnu diskusí, sporů, nadšení a vášně.  Jak jinak, snové tvary čtyřmístné karosérie na mnoha místech disponují nekonformními řešeními, které zaslouženě přitahují pozornost.

Čelní partie vykazují velké množství až kubických hran a ostrých zásahů do hladkosti ploch.  Ty jsou vysoce nekomplikované a jejich vzájemné prolínání je minimální.  Mezi dekorativní rysy, zušlechťující příď jako celek, patří dvě přímo vedené linie.  Ty jsou umístěny rovnoběžně nad sebou.  Jejich kontinuitu narušuje výrazný zlom v prostřední části lišt, přičemž tento zásah tvoří znak automobilky.

Vzletné proporce evokují oblak, kterému se vize přinejmenším vyrovná svoji vznešeností.  Kratší a vyšší záď v konfrontaci s nižší přídí tvoří dynamický kontrast.  Plynulost pontonu karosérie je v oblasti sloupku B narušena zmenšením výšky okna, což působí avantgardním dojmem.  Absence vnějších klik dveří v klasické podobně umocňuje vizuální čistotu vozu, ladnosti sekunduje motiv kol s kreativním vytočením směrem dovnitř.

Vůz však není oproštěn od mohutnosti.  S tou je ale nakládáno s citem a vědomím obecné lehkosti vozu.  Zadní partie jsou poměrně vysoké a díky osobitému řešení okna představují zřejmě nejsmělejší část karosérie.  I zde panuje specifický stylistický kontrast, tvořený na straně jedné hladkými plochami s minimální členitostí (vizuální klid) a na straně druhé nekonvenčním tvarem okna s ostrým zkosením (vizuální dynamika).

Kvalitní design se pozná, mimo jiné, také harmonickým souladem mezi ztvárněním exteriéru a interiéru.  Domnívám se, že v případě Citroënu C-Airdream bylo dosaženo všeobecné tvarové harmonie.  Tu dokládá promítnutí svěžesti a snahy o lehkost do kabiny vize.  Její bohaté prosklení s velmi tenkými karosářskými sloupky posiluje pocit oproštění se od materiálního světa.  Nejinak je tomu u sedadel s půvabným, až organickým vzezřením.  Volant neslouží jen k řízení.  Jde o unikátní příklad futuristického designu se zaměřením na minimalistický charakter.

Vůz prezentuje pokrokový přístup k automobilu jako takovému.  Kdyby došlo k sériové produkci kreace C-Airdream, byli bychom jistě svědky posílení symbiózy mezi člověkem a strojem.  A chceme-li zvýšit váhu a úroveň automobilu, případně jeho povýšení ze spotřebního produktu na součást životního stylu, měli bychom mu dodat více karosářské vášně, včetně výrazného zútulnění kabiny.  Věřím však, že je automobilový průmysl na dobré cestě k obecné individualizaci, a to i navzdory všudypřítomnému působení globalizace. 

Avšak automobily typu C-Airdream stále zůstávají nenaplněnými sny.

Jakub Sochor

Citroen_C-Airdream.jpg
Citroen_C-Airdream_(2.).jpg
Citroen_C-Airdream_(3.).jpg
Citroen_C-Airdream_(4.).jpg
Út 14. červen 2011, 15:48:48 CEST
testarossa7
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one