.

P.F. 2009 je zkratka francouzského výrazu pour féliciter 2009, tedy pro radostný 2009.

Mám zváště na mysli Tatru a její pohnutý osud, kdy vynikající výsledek bratislavského vývoje, Tatra X, nebyl rudým vládním kruhům dost reprezentativní, dost velký, dost nadřazený.

Dnešní snahy amerického vedení Tatry jdou cestou, vyšlapanou komunisty - cestou vývoje a výroby terénních vojenských vozidel, které neváhají nabízet americké armádě.  Že by Tatře pomohlo k otevření světových trhů znovuzrození proudnicového historického modelu 87 ?  Možná finančně jen několika pověřeným ředitelům u Tatry. 

Drastické snižování pracovních míst u Tatry je pro mnohé velmi bolestivé - zažil jsem to nejednou během 25 let mé existence na západě.  O to intenzivnější byl vývoj dalších produktů, které by byly lidstvu k užitku. 

Tatra má opět šanci přijít na měnící se světový trh něčím tak progresivním jako tomu bylo ve třicátých letech minulého století.  Co by to mělo asi být, když už všechno je vyvinuté ?... slyšíme stále skeptické názory.  Ne, všechno vyvinuto zdaleka není - lidstvo není u konce svého bádání.   Chce to víc pokory před přírodou a jejími zákony - v tom vidím klíč k dalšímu civilizačnímu pokroku.   

Pavel Hušek v  AUTO HYDE PARK

studie_1966.jpg
studie_1999.jpg
studie_1999-09.jpg
studie_2000.jpg
Miluji MiTo

Miluji MiTo

Nic, ale vůbec nic vás nemůže připravit na pocit, kdy na vlastní oči uvidíte Alfu Romeo Mito.  Tento vůz měl českou premiéru minulý týden na autosalonu v Hradci Králové, ale vzhledem k tomu, že nebylo do poslední chvíle jisté zda se to stihne, premiéra vozu nebyla nijak oslavná.  To však nic nemění na autě samotném.  Na výstavě byl vůz ve speciální černé barvě, která na světle měnila odstín k barvě červeného vína.

  Těžko jedním slovem popsat design.  Pro mě je nelehké ten vzhled komentovat jaksi nezaujatě, protože jsem bezhlavý příznivec všeho italského - přiznávám - především italského designu automobilů.  A aby toho nebylo málo, Alfa Romeo je mi ze všech italských značek nejbližší.  V každém případě je neskutečné, jak se designérům povedlo na tak malém voze docílit tak dynamický a zdravě agresivní celek.  Veškeré linie na sebe nádherně navazují a mají svůj smysl.  Čelní partie vozu je prostě grandiózní.  Třešničkou na dortu je pak design optiky předních světel.  Vysoký ponton dává vozu sílu a razanci.  Všechnu tu krásu korunují kruhové zadní lampy, lemované chromovaným pruhem.  Upřímně vám řeknu, že jsem byl hodně smutný, když jsem viděl, že MiTo bude mít zadní světla jako 8C.  Nějak mi to prostě k Alfám nejde, vždy se mi líbily ty horizontální kapky Alfy 147 či styl Alfy 159 nebo Brery.  Jenže hledíce na ně v reálu, byl jsem z nich naprosto unešen.  

Poslední částí mé prohlídky vozu bylo posezení na místě řidiče.  Celý interiér přímo voní kvalitou a invencí.  Palubní deska se elegantně táhne přes celou šíři a naprosto geniální šmrnc ji dává možnost objednat si ji dvojbarevnou.  Sedadla má MiTo jako v závodním voze, okamžitě po nasednutí vás obejmou a už nepustí.  Jakoby na dvakrát rozdělená středová konzola se blíží k ideálu ergonomie.  Kruhové přístroje jsou přesně podle stylu Alfy a když nakonec sevřete volant, jste si naprosto jisti, že tento vůz musíte mít.  Ať už hned a nový nebo za několik let jako ojetý.  A protože Alfa zatím nemá potřebnou reputaci, která by držela její ceny ojetin, bohudík pro nás lze předpokládat, že MiTo bude ještě tím vozem, u kterého po několika letech provozu cena prudce poklesne.

Pokud máte ve svém okolí dealera vozů Alfa Romeo (pravda, není jich moc), neváhejte a jděte se na ten zázrak podívat.  A když už tam budete, kupte si modýlek MiTo od firmy Norev v měřítku 1:43 za 200,- a tímto svým mitem si ozdobte váš pracovní stůl. Mimochodem model Mito v měřítku 1:24 od italské společnosti Mondo Motors je už také k dostání za 330,- a můžete si jej objednat v internetovém obchodě automobilových modelů  foxtoys.cz

Alfám zdar a MiTu zvláště !

Vlastimil Habarta v rubrice  AUTO HYDE PARK

Maska+světla = obličej

Maska+světla = obličej

Pavel reaguje na předchozí článek:    
Dovoluji si mít zcela odlišný názor, milý kolego. 
Je vidět, jak je  LÍBÍ-NELÍBÍ  osobitá záležitost. 
T.zv. Porsche-tramvaje se také leckomu líbí,
ale mně od samého začátku vůbec ne 

(ta komicky šikmá okna) ! 

AUTO HYDE PARK  Pavel Hušek 

a_sz.jpg
b_bmw.jpg
c_multipla.jpg
Pavel Hušek a tříkolka

Pavel Hušek a tříkolka

Pro inspiraci a také pro rozběhnutí tématu
nám Pavel Hušek zaslal jednu ze svých studií. 

AUTO HYDE PARK ... editor

Nedávno jsem na netu narazil na jednu stránku, jejíž prohlížení mě těžce ranilo.  Právě fotky z oné stránky mě dovedly k tématu dalšího dílu v rubrice Týdesign.  Asi bude třeba začít trochu ze široka a vrátit se o pár let nazpět, kdy jsem byl automobilovým designem fascinován sice stejně jako dnes, ale zajímal mě především moderní design automobilů v té době právě vyráběných.  Myslím, že tuto věc je možné zevšeobecnit a říci, že mládí zajímá vše nové, moderní, revoluční a současné.  Ale pak u mne nastal jakýsi zlom, jehož původ nedovedu definovat.  Po něm se stalo to, že jsem si začal kupovat knihy o klasických automobilech a z nich hltal naprosto úchvatné tvarové kreace vozů z období šedesátých až devadesátých let.  Najednou se mi tato auta, která mě před tím vůbec nezajímala, zdála být naprosto fantastická.  Začal jsem na nich nacházet úžasné detaily a stylovou eleganci.  Možná je to dáno tím, že jako dítě jsem ty vozy, tehdy jako novinky, hltal v reálu či na stránkách Světa motorů a nyní mi evokují dobu mého dětství a mládí.  V každém případě si myslím, že když se někomu líbí třeba současná Alfa Romeo 159 a je z jejího designu nadšen, měl by si povinně najít obrázky předešlých modelů, aby pochopil kontinuity designu a objevil nádheru v typech jako třeba Alfa 75, Alfa 90, Alfasud, či Alfa Romeo Giulietta.  Prostě by mělo být povinností každého začínajícího designéra vybudovat si úctu k historii a dobře ji poznat.  A tady se dostáváme k té stránce, kterou jsem v úvodu zmínil.  Zřetelně a bolestivě ukazuje, jak mohou nádherné historické perly dopadnout, když je má někdo jen za spotřební zboží.  Jímá mě hrůza při představě, kolik takových klenotů se někde válí zrezivělých a zapomenutých.  Člověka, který nemá vztah k umění designu nechají tyto fotografie chladným, mně se při  jejich prohlížení draly slzy do očí.  Proto všem, kdo si je budou prohlížet, zdůrazňuji, jen na vlastní nebezpečí. 

Vlastimil Habarta pro galerii  AUTO HYDE PARK

este_13162919_34_big.jpg
este_70_30_big.jpg
esterne121638121202163949_big.jpg
esterne121650541202165323_big.jpg
esterne141741401402174236_big.jpg
Od první presentace poslední generace vozu BMW 5
jsem byl ohromen jeho revolučním, plamenným designem,
který stvořil Christopher Bangle. 
Mohl jsem na tom voze oči nechat, ty konvexní a konkávní plochy
mě prostě dostaly.  
Došlo to tak daleko, že jsem v jednom motoristickém časopise
zkritizoval Pavla Huška, který z tvarosloví BMW nebyl nadšen, 
za jeho zpátečnictví a vyzval ho, pokud to umí lépe, ať to udělá. 
Budiž mi omluvou, že jsem byl mladší a nerozvážnější.  
Ale tahle epizoda přispěla k našemu seznámení a spolupráci.

Před pár dny jsem šel okolo poslední verze BMW 5,
zastavil se, vůz si pomalu obešel a pak jsem procitnul. 
Ano, je to moderní vůz se zajímavým designem,
ale kde je ELEGANCE ?   Najednou jsem ji na tom voze,
plném podivně zohýbaných plechů nemohl najít. 
Ještě větší kontrast nastal při porovnání fotek
současné a předešlé verze. 
Ta předešlá prostě elegancí přímo překypuje !  
Zdá se, že jen opravdoví mistři designu
dovedou skloubit eleganci s revolučností,
a dle mého názoru se to Ch. Banglemu nepovedlo.  

Pokud byste se mě dnes zeptali, který model bych si koupil,
bych odpověděl, že ten předchozí. 
Proč ?   Protože je a zůstane i přes svůj věk ELEGANTNÍ. 
V Christophera Bangla však víru neztrácím,
něboť design prototypu CS zřejmě zase vrátí styl BMW tam,
kam patří ..... k  ELEGANCI !

Vlastimil Habarta v galerii  AUTO HYDE PARK

BMW-530i_2001_800x600_wallpaper_01.jpg
BMW-530xi_2005_800x600_wallpaper_01.jpg
BMW-530i_2001_800x600_wallpaper_06.jpg
BMW-530xi_2005_800x600_wallpaper_05.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one