.
T52-Sodomka_01.jpg
T52-Sodomka_02.jpg
T52-Sodomka_03.jpg
T52-Sodomka_04.jpg
T52-Sodomka_05.jpg
T52-Sodomka_06.jpg
T52-Sodomka_07.jpg
T52-Sodomka_08.jpg
T52-Sodomka_09.jpg
T52-Sodomka_10.jpg
T52-Sodomka_11.jpg
T52-Sodomka_12.jpg
T52-Sodomka_13.jpg
T52-Sodomka_14.jpg
T52-Sodomka_15.jpg
T52-Sodomka_16.jpg
T52-Sodomka_17.jpg
T52-Sodomka_18.jpg
T52-Sodomka_19.jpg
T52-Sodomka_20.jpg

Tatra 52 SODOMKA, Československo 1934

Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet,  
motor vpředu, pohon zadních kol. 
Vzduchem chlazený čtyřválec boxer OHV, 1910 cm³, 
vrtání 80 mm a zdvih 95 mm,  komprese 4,9
výkon 22 kW (30 koní) při 3000 ot/min. 
Čtyřstupňová převodovka, 
rozvor 3170 mm,  hmotnost 1250 kg, 
maximální rychlost 100 km/h.

Kabriolet postavila firma Sodomka na podvozku Tatra 52. 

Editor v galerii  SODOMKA

Přidal jsem k tomuto hodnotnému příspěvku další snímky
tohoto jednoho ze Sodomkových skvostů ... Pavel Hušek 

Sodomka_01.jpg
Sodomka_02.jpg
Sodomka_03.jpg
Sodomka_04.jpg
Sodomka_05.jpg
Sodomka_06.jpg
Sodomka_07.jpg
Sodomka_08.jpg
Sodomka_09.jpg
Sodomka_10.jpg
Sodomka_11.jpg
Sodomka_12.jpg
Sodomka_13.jpg
Sodomka_14.jpg
Sodomka_15.jpg
Sodomka_16.jpg
Sodomka_17.jpg
Sodomka_18.jpg
Sodomka_19.jpg
Sodomka_20.jpg
Sodomka_21.jpg
Sodomka_22.jpg
Sodomka_23.jpg
Sodomka_24.jpg
Sodomka_25.jpg
Sodomka_26.jpg
Sodomka_27.jpg
Sodomka_28.jpg
Sodomka_29.jpg
Sodomka_30.jpg
Sodomka_31.jpg
Sodomka_32.jpg
Sodomka_33.jpg
Sodomka_34.jpg
Sodomka_35.jpg
Sodomka_36.jpg
Sodomka_37.jpg
Sodomka_38.jpg
Sodomka_39.jpg
Sodomka_40.jpg
Sodomka_41.jpg
Sodomka_42.jpg
Sodomka_43.jpg
Sodomka_44.jpg
Sodomka_45.jpg
Sodomka_46.jpg
Sodomka_47.jpg
Sodomka_48.jpg
Sodomka_49.jpg
Sodomka_50.jpg
Sodomka_51.jpg
Sodomka_52.jpg
Sodomka_53.jpg
Sodomka_54.jpg
Sodomka_55.jpg
Sodomka_56.jpg
Sodomka_57.jpg
Sodomka_58.jpg
Sodomka_59.jpg
Sodomka_60.jpg
Vše souvisí se vším ... říká okřídlené přísloví.
Tento rok 2014 před 110 lety se narodil Josef SODOMKA. 
A právě letos bylo otevřeno  Muzeum českého karosářství.
Já bych volil název Muzeum českého karosářského umění.
Ale kdo už považuje práci za umění ! 

Úžasné je, že po rozpadu komunizmu konečně našlo uznání
celoživotní dílo vysokomýtského Josefa Sodomky mladšího. 

Napřed to byla dr. Milada Horáková, pak Tomáš Baťa, 
a teď podnikatel-kapitalista-vykořisťovatel Josef SODOMKA. 


V galerii  
SODOMKA  Pavel Hušek  
01_Sodomka.jpg
02_Sodomka.jpg
03_Sodomka.jpg
04_Sodomka.jpg
05_Sodomka.jpg
06_Sodomka.jpg
07_Sodomka.jpg
08_Sodomka.jpg
09_Sodomka.jpg
10_Sodomka.jpg
11_Sodomka.jpg
12_Sodomka.jpg
13_Sodomka.jpg
14_Sodomka.jpg
15_Sodomka.jpg
16_Sodomka.jpg

TATRAPLAN CABRIOLET SODOMKA   

Produkt automobil za kvalitu lidí nemůže -
to lidé určují hodnotu své práce.

Vytváření karoserií není jen o navrhování tvarů
a o talentu konstruktérů a designerů. 
Je to soustavný boj o vytvoření lepšího
a působivějšího produktu. 
Dobrý produkt se nabízí sám nebo jak to přesně
formuloval kdysi designer Raymond Loewy
„ošklivost se prodává těžko“.

Dovedu si představit, že ve vysokomýtské
Carrosserie Sodomka začal vývoj T600 Tatraplanu
s otevírací plátěnou střechou ještě dlouho
před „vítězným únorem“ 1948, a že majitel firmy,
továrník, podnikatel, stratég a estét
a zodpovědný šéfdesigner Josef Sodomka,
měl přirozené plány a ambice nabídnout světu
něco mimořádného.

Pak ale přišel neúprosně brutální zvrat, který přímo
či pozvolna zlikvidoval takové fajnovosti
jako karoserie šité na míru.  Vyjádřeno dnešními slovy: 
Umělecko designérský automobilový ateliér –
jako vyrostl už v předválečné době v Americe
a o jaký se snažil Josef Sodomka v Československu –
neměl nejmenší šanci k realizaci.  Bylo nařízeno,
že lid potřebuje pracovní traktory, náklaďáky, autobusy
a žádné dekadentní karosování zahraničních aut
jako Rolls Royce, Packard, Studebaker, Nash, Healey,
Bugatti, Lancia a k tomu ještě domácích kapitalistických
značek jako Tatra, Škoda, Aero, Jawa, Wikow, Walter, Zet
a dalších, dnes už zapomenutých jmen.

Co všechno musel jeden automobil prodělat, aby se konečně
dostal na výsluní, je patrno ze 16 obrázků, patřících právem 
do rubriky CDCC Carrosserie Sodomka. 

Atraktivní Tatraplan Cabriolet je bezesporu jedním
ze stěžejních výtvorů Josefa Sodomky. 

Komunistickou stranou a vládou Československa
byl mimořádný automobil zneužit k politickým účelům
a Josef Sodomka odstraněn.


V galerii  SODOMKA  Pavel Hušek 

STA46232.JPG
STA46234.JPG
STA46236.JPG
STA46249.JPG
STA46199.JPG
STA46203.JPG
STA46241.JPG
STA46336.JPG
STA46337.JPG
STA46294.JPG
STA46292.JPG
STA46343.JPG
STA46293.JPG
STA46197.JPG
STA46342.JPG
STA46202.JPG
STA46341.JPG
STA46338.JPG
STA46339.JPG
STA46340.JPG
STA46308.JPG
STA46300.JPG
STA46328.JPG
STA46309.JPG
STA46329.JPG
STA46201.JPG
STA46322.JPG
STA46230.JPG
STA46299.JPG
STA46351.JPG
STA46231.JPG
STA46198.JPG
STA46235.JPG
STA46350.JPG
STA46233.JPG
STA46355.JPG
STA46200.JPG
STA46250.JPG
STA46345.JPG
STA46344.JPG
STA46238.JPG
STA46237.JPG
STA46242.JPG
STA46247.JPG
STA46239.JPG
STA46248.JPG
STA46320.JPG
STA46304.JPG
STA46302.JPG
STA46305.JPG
STA46306.JPG
STA46307.JPG
STA46303.JPG
STA46323.JPG
STA46324.JPG
STA46330.JPG
STA46321.JPG
STA46325.JPG
STA46326.JPG
STA46327.JPG
STA46331.JPG
STA46301.JPG
STA46298.JPG
STA46297.JPG
STA46332.JPG
STA46333.JPG
STA46334.JPG
STA46335.JPG
STA46310.JPG
STA46311.JPG
STA46312.JPG
STA46240.JPG
STA46315.JPG
STA46319.JPG
STA46318.JPG
STA46317.JPG
STA46316.JPG
STA46352.JPG
STA46246.JPG
STA46354.JPG
STA46243.JPG
STA46346.JPG
STA46348.JPG
STA46245.JPG
STA46244.JPG
STA46349.JPG
STA46353.JPG
STA46347.JPG
Zde si dovoluji předložit obsah svého fotoaparátu
z akce ´Sodomkovo Vysoké Mýto 2008´ ...

editor pro galerii  SODOMKA

 
001_odhaleni.jpg
002_odhaleni.jpg
003_odhaleni.jpg
004_odhaleni.jpg
005_odhaleni.jpg
006_odhaleni.jpg
007_odhaleni.jpg
008_odhaleni.jpg
009_odhaleni.jpg
010_odhaleni.jpg
011_odhaleni.jpg
012_odhaleni.jpg
013_ke_kostelu.jpg
014_ke_kostelu.jpg
015_ke_kostelu.jpg
016_ke_kostelu.jpg
017_ke_kostelu.jpg
018_ke_kostelu.jpg
019_ke_kostelu.jpg
020_ke_kostelu.jpg
021_ke_kostelu.jpg
022_ke_kostelu.jpg
023_ke_kostelu.jpg
024_ke_kostelu.jpg
025_u_kostela.jpg
026_u_kostela.jpg
027_u_kostela.jpg
028_u_kostela.jpg
029_u_kostela.jpg
030_u kostela.jpg
031_u kostela.jpg
032_u kostela.jpg
033_u kostela.jpg
034_final.jpg
035_final_D.jpg
036_final_E.jpg

Prezentuji výstavu designu Pavla Huška ve Vysokém Mýtě 
u příležitosti vzpomínky narození Josefa Sodomky před 104 roky.

Je to pro mne pocta – říká Pavel Hušek – být součástí oslav
104. narozenin Josefa Sodomky a smět 3 týdny ve Vysoké Mýtě
představit veřejnosti část své celoživotní tvorby,
která v mých mladistvých snech mířila právě sem
k českému karosáři Josefu Sodomkovi a jeho firmě Carrosserie Sodomka. 
Tuto poctu umocnil úvodním slovem můj pražský přítel ing.arch. Patrik Kotas,
který vyslovil a objasnil vztahy designerů s výrobci
a vliv designerů na výsledný vzhled produktů, v tomto případě vozidel. 
Můj dík patří Patrikovi a též řediteli regionálního muzea ve Vysokém Mýtě,
panu Jiřímu Junkovi a jeho agilnímu týmu.
 

Vzpomínka narozenin Josefa Sodomky 7. června 1904
byla zaměřena na vozy Aero s karoseriemi Sodomka. 
Lahůdkou bylo odhalení rekonstruované Aero 50 Dynamik,
nazývané ne zcela správně Arizona.  Bližší informace lze najít v knize
AUTOMOBILY AERO S KAROSERIEMI SODOMKA,
která vyšla právě k jubileu 104. narozenin Josefa Sodomky.

Pavel Hušek nám připravuje fotoseriál z Vysokého Mýta
na pokračování, takže budu mít nějakou dobu to potěšení,
zabývat se jak atraktivní Aero 50 Dynamik,
tak i designérskou výstavou Pavla Huška s oknem do budoucna
fiktivní firmy  "SODOMKA DESIGN". 
Tento název je legalizován dohodou s dcerou pana Sodomky,
paní Hanou Dvořákovou, později Bursovou, roz. Sodomkovou.
  

Dvakrát ovdovělá paní Hana - jediný žijící přímý potomek Jos. Sodomky
- byla osobně přítomna oslavám v doprovodu syna ing. Petra Dvořáka
a belgického synovce Josefa Sodomky,
synem jejího zesnulého bratra Josefa.


Ale nyní nechme mluvit snímky ...

http://cardesignclub.7x.cz/vystavy/ph-sodomka-design.html


Pro galerii  SODOMKA  napsal  ing.Vlastimil Habarta, editor CDCC

Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one