.

Martin Uhlárik, senior designer v Nissan Design Europe a idea NV200

 

Přestože mluví plynule slovensky,  Martin není ani Slovák ani Čech. Narodil se před 37 roky v Kanadě slovensko-českým rodičům.  Studoval průmyslový design na Sdružené Univerzitě Umění v Ontariu a následně ve Švýcarsku design automobilů v Centru Umění Univerzity Designu, kde získal bakaláře přírodních věd.  Tam ho v roce 1994 objevil a pro Mladou Boleslav získal Belgičan Dirk van Braeckel, šéfdesigner Škoda Auto.

 „Jel jsem do Čech na pár měsíců sám s báglem na zádech,  řekl mi Martin při nedávném setkání v Praze, „a po sedmi  letech, v roce 2003, jsem s dítětem a se slovenskou chotí přešel k Nissan Design Europe, kde dnes v Londýně zastávám funkci seniora designera.“   

Pražské zastoupení Nissan uspořádalo setkání s Martinem Uhlárikem během jeho říjnové návštěvy Prahy.  V přátelském ovzduší Martin poodhalil roušku nanejvýš kreativního prostředí Nissan Design Europe v Londýně, kam v roce 2003 přesídlilo z předalpského Geretsriedu jižně od Mnichova.  Tvůrčí energií je tam na 50 designérů, modelářů a techniků z celého světa.  Centrum bylo důvtipně vypěstováno v budově někdejšího depa Britských železnic v londýnském Paddingtonu.  Další kreativní studia jsou v Japonsku, na Thajwanu a v USA.  Londýn je však strategické místo, je tu i divize výzkumu a vývoje, Nissan Technology Centre Europe (NTCE), dříve se sídlem v Bruselu.

Aktuální Martinovou předzvěstí byl koncept inovativně užitkového vozidla NV200, představeného na autosalonu v Tokiu, na jehož zrodu se jako projektový manager kreativně podílel.  Nissan Design Center (NDC) v Japonsku a Nissan Design Europe (NDE) v Anglii vypracoval koncepci, která může způsobit změnu ve vztahu k tzv. dodávkám.    

                                            

Shiro Nakamura, vicepresident a kreativní ředitel společnosti Nissan Motor Co, řekl:  Užitkový vůz je určen k plnění řady konkrétních úkolů, ale není důvod, aby byl navržen jako výhradně účelový. V NV200 se funkce s estetikou vzájemně podporují. NV200 je účinným nástrojem, který nepostrádá dotek lidskosti.”

Nemohu nevzpomenout rok 1992 a svoji zakázku z NTCE Brusel, realizovanou na Valašsku. Tehdy jsem navrhnul vedení Nissanu v Kanagawě vybudovat Nissan Design Europe v Praze. Nissan později zvolil Geretsried u Mnichova. 

Připravil Pavel Hušek

 

 

 

nissan-02.jpg
MU_1.jpg
MU_2.jpg
MU_3.jpg
MU_4.jpg

Pavel Hušek nám představuje svůj pohled na Smart, jak by mohl vypadat po zlevnění.  Svou kreaci nazval  ROAD-SMART-STER.  Švýcarský motoristický časopis o něm 2.10. 2003 napsal:  "... jsou na něm zajímavosti, které by stály za patentování ..."

Pro galerii  PROFI DESIGN  editor

09b_max.jpg
09d_max+.jpg

Náš stálý dopisovatel se s námi podělil o své vzpomínky na setkání s Nuccio Bertone.  První kontakt (písemný) proběhl v roce 1963 a druhý v roce 1966 - rok před emigrací na západ (leden 1967).  Byla to účast na  CONCORSO GRIFO D´ORO BERTONE 1966.

Sadu výkresů nám Pavel Hušek poslal jako vzpruhu pro naše mladé nesmělé výtvarné designéry automobilů.  Doufám, že se v budoucnu autor více rozpovídá a sdělí nám podrobnosti tohoto jistě zajímavého setkání. 

Pro galerii  PROFI DESIGN  editor

 

b_ph_02a.jpg
b_ph_02b.jpg
b_ph_03.jpg
b_ph_04.jpg
b_ph_05.jpg

Nuccio Bertone, italská karosářská legenda, na jehož prototypech jsem vyrůstal, obdivoval je a neuměle je kopíroval.  Rád bych zde postupně presentoval některé zajímavé výtvory pana Bertoneho.  A protože není třeba nosit dříví do lesa, celá historie karosárny včetně zajímavých fotografií je podrobně popsána ve dvou dílech na stránce: http://magazin.auto.cz/historie/italsti-karosarsti-mistri-bertone-1-cast-od-kocaru-ke-carabu.html 

Editor

21.jpg
13830519.jpg
55alfaromeobat9.jpg
astin-martin-vanquish-bertone-jet2.jpg
bert12.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one