.

Nissan Murano - edice 1 a 2 v porovnání  

Hned na první pohled máme před sebou SUV, který se tvarově zřetelně liší od všech ostatních ´esúvéček´. Přesněji vyjádřeno, který se tvarově výrazně lišil …

Než vyslovím – na žádost editora – některé subjektivní postřehy okolo Murana, rád bych se podělil s mladšími a hlavně začínajícími kolegy-designery o některé poznatky:

Je podivuhodné, jak obecné zvyklosti – tedy i vjemy automobilů, pohybujících se  kolem nás – působí na marketingové stratégy mnohých světových automobilek a následně i na jejich designéry. Nutno však podotknout, že firemní designer tvoří finálně to, co si jeho zaměstnavatel z důvodu úspěšného prodeje přeje. A to by si měl každý začínající designer zakódovat do své nejbujnější představivosti. Jinými slovy: „…budeš-li samostatný, tvoř si co chceš – odbyt je tvůj vlastní problém. V zaměstnaneckém poměru však vytvářej to, co tvůj chlebodárce uznává za prodejeschopné. A pro klid svého tvůrčího talentu věz, že existují podnikatelé velmi odvážní a jiní zase méně až vůbec. Při troše pozornosti k firemním cílům odhadneš, kdy jsou tvé progresivní, někdy i velmi futuristické vidiny žádoucí".

MURANO – oblíbil jsem si původní model – v novém kabátě je oproti prvnímu tvarově vytříbenější. Skulptura auta působí homogenním růstem biologického půvabu se zvýšenou vizuální dynamikou. Optická hodnota tvarového ´prohnětení´ celého vozidla se zvýšila.

Předopohled prozrazuje pozoruhodné přetvoření výrazu ´obličeje´. Hrubozrnost masky je líbivější procítěným spojením se světly a vytvořením jednolitého, v sobě chutně rozčleněného reliéfu jednotlivých funkcí.

Zadopohled je stejně rafinovaně ztvárněn do nejmenšího detailu, včetně čistě vyrostlého štítku nad zadním oknem nebo umístění loga do tvarově vytříbeného pole. Je však ochuzen o osobitý tvar perfektně vsazených a křivkám karoserie odpovídajících svítilen, který už zdálky volá: „jsem Murano“ !  Nová zadní světla to umět nebudou.

Boční pohledy obou Muran (od zadu) ukazují otřelost tvaru zadních světel nového modelu.  Všechno ostatní je však ´magnifique´ s šarmantními srůsty a přechody výborně vymodelovaných výkrojů a podběhů kol, prahů a … nádherné křivky střešního oblouku do předního sloupku a dále půvabným hřbetem pokračující vpřed ke světlometům. Nebýt těch banálních zadních světel, dal bych této kreaci nejvyšší ocenění za ušlechhtilost a krásu automobilu v tomto velikostním segmentu.

Do obtížnějšího terénu bych vjel raději s tím prvním, méně ušlechtilým Muranem.    

V galerii  KRITICKÉ EMOCE  Pavel Hušek 

 

1b_murano I.jpg
1a_murano II.jpg
2a_murano II.jpg
2b_ murano I.jpg
3a_murano II.jpg

ŠKODA ROOMSTER a spol. 

Kolem české seriové výroby inovativního modelu Roomster padlo mnoho kritických slov.  Jeden renomovaný pražský automobilový časopis, od něhož se očekává profesionalita, označil design Roomstera jako disharmonický … a to mě zvedlo ze židle.

Není to tak dávno, co jsme obdivovali škodováckou „stopětku“ a „stodvacítku“, jejichž estetická hodnota oproti předchozímu „embéčku“ se stala bezkonkurenční proto, že se blížila bodu mrazu.  Když posléze německý koncern Volkswagen ukončil hospodářské trápení české automobilky, došlo k tak výrazné renezanci designu, že by se každý kritik měl několikrát zamyslet, než vypustí do mediálního oběhu vjemové posouzení, zpochybňující kreativitu designerů.

Konečně došlo v Mladé Boleslavi k výrobě u nás stylově neběžného vozidla, které okouzluje odvahou různých velikostí i tvarů bočních oken a jejich nanejvýš nekonvenčnímu harmonickému nepropojení. Diagonálně proti sobě ležící oblé a špičaté rohy nestejně vysokého zasklení, ležící na souběžných dopředu klesajících křivkách, jsou půvabné jako rafinovaně nalíčené dívčí oči.  

Roomster ale není první svým nezvyklým řešením vizuálně dělené karoserie.

Byl to např. americký Pontiac Trans Sport, seriově vyráběný od r.1989 a ruský koncept Moskvič Arbat z r.1990 nebo mladistvě atraktivní Citroën C2 z r. 2002.

V mých kreacích se v 80. letech objevila harmonická nesourodost oken ve dvou zakázkách:

1)  anglická Firma Ogle Design a vyvíjela v r.1982 maximálně užitkový prostorový vůz, motivovaný myšlenkou vlastníka firmy Toma Karena, který mne požádal o několik ideových návrhů.

2)  bernská redakce švýcarské Automobil Revue vyslovila přání o vytvoření vize některého italského automobilu. Tehdejší šéfredaktor Robert Braunschweig věděl o mé externí spolupráci s Pininfarinou. Vznikla tak vize Coupé Alfa Romeo (Alfetta), zveřejněná  14.11.1984 v č. 47 v německé a francouzské mutaci Automobil Revue a Revue Automobile, u příležitosti otevření mezinárodního autosalonu 1984 v Torinu

V galerii  KRITICKÉ EMOCE  Pavel Hušek

Roomster.jpg
AR_a.jpg
A5.JPG

Jak jsem již na titulní straně slíbil (editor),
předkládám Vám zde návrhy pana Shulteho
a komentář předního českého designéra Pavla Huška:

Vážená redakce,

je to od Vás super ukázat nový SUPERB,
který pochází z německých pramenů !

Rád bych však přejmenoval historicky zašlý název SUPERB
za lahodnější a nevelikášský název HARMONIA.

ŠKODA HARMONIA (Oktavia, Felicia) by ovšem měla mít
harmonicky se projevující detaily, které u každého auta
vidí každý pozorovatel.  
Přední líbivá světla mají osobitý, svižný a výrazný tvar,
který by se měl v podobném stylu objevit i vzadu. 
Tím by se vizuálně těžká záď povznesla ... včetně loga.  
Potvrzením by byla záměrně a viditelná spodní lišta,
pozitivně členící hmotnost záďě.

Kolega Schulte tvoří většinou krásné a důvtipné retuše,
ale záď nové Škody Superb
má nedostatečně harmonickou a těžkopádnou. 

Pavel Hušek

Pro galerii  KRITICKÉ EMOCE  editor

1b_SUPERB.jpg
1a_SUPERB.jpg
1c_SUPERB.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one