.

Australská redakce magazínu Top Gear přišla se zajímavým nápadem.  Spojila se s australským designerským střediskem automobilky Ford a zadala si u něj vytvoření vize nového vozu pro kultovní film Šílený Max.  Jak to dopadlo, podívejme se níže.

Pro rubriku  PROFI DESIGN  editor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
start concept ford

start concept ford

Galerie  DESIGN CENTRA

Zde zprvu odkaz na loňskou úvahu Jakuba Sochra:  http://cardesignclub.7x.cz/ford/ford-star-concept.html   

přičemž nechci opomenout také editorův tehdejší příspěvek: http://cardesignclub.7x.cz/ford/hvezda.html

Protože mě zaujal koncept START jako důležitý milník ve stoupající komplikovanosti tvarového designu, chci dnes prezentovat mnohem více fotek, kreseb a renderingů než jsme v CDCC kolem tohoto modelu dosud ukázali.  Nemohu nevzpomenout můj vlastní zklidňující vliv na americké tvarové aplikace u evropských anglo-německých Fordů před 40 roky (začátkem 70-tych let)

J.Mays o konceptu START říká:  http://www.youtube.com/watch?v=KwGfimT_lGY&NR=1

V galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek

Nakonec lahůdka pro budoucí designery:  http://www.youtube.com/watch?v=DPU-9GCmzsE&NR=1

01_StartConcept .jpg
02_StartConcept .jpg
03_StartConcept .jpg
04_StartConcept .jpg
05_StartConcept .jpg

Kinetický design je neoficiálně ohrožen ve svém vývoji, neboť nedávno představený koncepční vůz Start Concept je navržen ve stylu, který je na hony vzdálený zběsilým linkám, jež zdobí novodobé Fordy již několik let.

Neobvykle oblé a půvabné tvary se u Fordu přestaly nosit po příchodu sériové podoby vozu Mondeo, nímž byly nastoleny dynamicky ostré a sportovní prvky v podobě žiletkových zářezů na karosérii.  Ty zaručily fakt, že vůz působil svižně, i když stál na místě.  Osobně si však myslím, že ať už se vám ostrý návrh vozu střední třídy líbí či nikoli, všichni se shodneme na tom, že se vůz vymanil z konservatismu, ve kterém byla vyvedena jeho předchozí generace.

S příchodem nové generace Fordů nám sice posílila jejich vizuální výraznost a osobitost, ale velký otazník vyvstal nad jejich harmonií a také schopností odolávat mocnému zubu času.  Například u Mondea se pomalu, ale jistě dočkáváme tvarové překonanosti, byť stále působí poměrně svěžím dojmem.  Fiesta se veřejnosti celkem líbí, ovšem nejeden pozorovatel již zkritizoval poněkud násilně stylizovanou záď, která jakoby usilovala o dynamiku tvarů za každou cenu.  SUV Kuga komentuji spíše kriticky, neboť je na můj vkus až příliš energetická, což může snadno přerůst v odpor ke kýčovitým tvarům konkurenta pro Volkswagen Tiguan.  No a nový Focus je pro mě veliké zklamání.

Ovšem čerstvá vize městského mini jakoby ani nebyla od Fordu.  Její karosérie je tvořena pečlivě sladěnými tvary a ladnými linkami, jejichž precizní tahy do sebe krásně a hlavně nenásilně pasují.  Svítilny s horizontální orientací působí vzrušujícím, až hypnotickým dojmem.  Jsem nadšen také tím, jak stylisté, kteří se netají svou inspirací v nestárnoucích karosériích vozidel Alfa Romeo Zagato SZ či Porsche 356 Speedster, vizuálně odlehčili vnější podobu sloupků karosérie, přičemž A a C sloupek je pomocí štíhlé chromované linky harmonicky propojen v elegantní celek.

Zatím posledním půvabným malým Fordem byl model Ka první generace.  Ten se lidem líbí dodnes, což dokazuje vysokou úroveň nadčasovosti.  Byl bych nesmírně rád, kdyby Ford studií Start Concept navázal na dobový New Edge design.  Samozřejmě ne v celé jeho podobě, nýbrž ve formě krásných, tvarově jednoduchých a nepříliš komplikovaných automobilů, jakým Start Concept bezesporu je.  Na příští generaci „Káčka“ tedy budeme čekat velmi netrpělivě a pozorovat, do jaké míry jeho podobu ovlivní Fordova malá městská perla na kolech.

Jakub Sochor

Ford_Start_Concept.jpg
Ford_Start_Concept..jpg
Ford_Start_Concept....jpg

Ford překvapivě odhalil svůj nový koncept START.  Celý vývoj se odehrál v tajnosti, což je dnes ojedinělá věc.  O to silnější je překvapení.  Nemohu si pomoci, ale částečně v něm vidím Fiat 500, ovšem celkově se mi moc líbí.  Předešlý model Ka dostal nevkusného nástupce a tak se Ford bude snažit zachránit tímto prckem.  Otázkou je opět sériová výroba.  No, uvidíme.

Pro  DESIGN CENTRA  editor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
SEMINÁŘ 10

SEMINÁŘ 10

Sada obrázků s návody barevnéného ´vyjádření´ se objevuje ještě jednou, tentokrát v galerii  SEMINÁŘE

Myslím, že je vhodné přemístit tento příspěvek z 27.8.2009 do přímé souvislosti s příspěvkem editora z 15.9.2010.  Přidal jsem ještě stručný kurs kreslení ... Pavel Hušek

V souvislosti s mým příspěvkem v rubrice  TIPY A TRIKY,  kde jsem představil zajímavé a poměrně levné fixy v šedých, teplých barvách, nám Pavel poslal tuto kresbu, kterou okomentoval.  A víte co je úsměvné?  V roce, kdy vznikla tato kresba, jsem teprve spatřil světlo světa ... 27.8.2009  editor

1_cold-warm.jpg
2_cold-warm.jpg
3_new capri.jpg
4_granada.jpg

Začal školní rok 2010-2011 a tak jsem z archivu vylovil další zkušenost, kterou mohu formou SEMINÁŘ 4  předložit.  Totiž, že být designerem ve velké firmě znamená mnoho, ale opravdu mnoho drobných kresebných návrhů i detailních řešení.

Jakže to formuloval Uwe Bahnsen, někdejší Design Director of FORD Cologne?:  "Styling není hýření rozvernými návrhy, ale perfektní detailní práce" ("Styling ist kein Schwelgen in tollen Entwürfen, sondern perfekte Kleinarbeit"). 

Budiž, byl to můj šéf a rozuměl designu - vážil jsem si ho. 

V galerii  SEMINÁŘE Pavel Hušek

01_restyle.jpg
02_restyle.jpg
03_restyle.jpg
04_restyle.jpg
05_restyle.jpg
06_restyle.jpg
07_restyle.jpg
08_restyle.jpg
09_restyle.jpg
10_restyle.jpg
11_restyle.jpg
12_restyle.jpg
13_restyle.jpg
14_restyle.jpg
15_restyle.jpg
16_restyle.jpg
17_restyle.jpg
18_restyle.jpg
19_restyle.jpg
20_restyle.jpg
SEMINÁŘ 5

SEMINÁŘ 5

´Ono se řekne SEMENEC, ale zobej ho z flašky´! ... To už se s pojmem SEMINÁŘ 5 dá podniknout víc, i když ještě jednou zpátky ke Capri a jeho detailům ... v galerii  SEMINÁŘE

Jak se v obrázku 03 nadšeně vyjadřuje kamarádka Klára, tato už několikátá varianta Mustanga je nádherné moderní dílo, mající své kořeny v původním Mustangu šedesátých let.  Když nový Mustang vyšel, měl na sobě některé detaily až neotesané.  Také se mi nelíbilo malé okénku ve sloupku C, které zde zcela zmizelo a dalo prostor krásně ztvárněnému ventilačnímu otvoru.  Na voze i v něm je mnoho silných a hodnotně zpracovaných detailů.  Verze GT Concept je ztvárněna tak, aby si ji člověk oblíbil.  "Jsem také nadšen, KLáro"! 

V galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek

01_mustang gt.jpg
02_mustang gt.jpg
03_mustang gt.jpg
04_mustang gt.jpg
05_mustang gt.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one