.

Jak se zdá,nastává v automobilovém světě další nová móda - mini SUV.  Pomalu a nenápadně se plíží do našeho světa, aby jej posléze ovládla.  Zní to jako horor ale asi to nebude tak strašné.   Zvyšující se ceny paliv a ekologické šílenství pomatených bláznů z Bruselu, tlačí automobilky ke zmenšování svých modelů, ovšem se zachováním jejich tříd.  Nedávno se představil Opel s pěkným modelem, který má pohodový název navazující pocit pohody - Mokka.  Ani Ford nechce zůstat pozadu a tak představil koncept Eco Sport, který ovšem jistě nemá daleko k  sériové podobě.

A je to dobře, protože pokaždé, když vidím takové žravé mamuty jako X6, Q7 či Cayenne, chce se mi zařvat ´k čemu?´.  Stejně s nimi jezdí většinou jedna osoba a ta to má akorát jako měřidlo na své ego.  Takže sem s ´moka kávou´ a ´ekosportem´ a snad i dalšími.


Pro gelerii  DESIGN CENTRA  editor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Ford Capri byl navržen v Anglii.  Když jsem přišel k Fordu v Kolíně nad Rýnem, byl Mk1 už vyráběn.  Právě takového jako na obrázku 02 jsem si mohl koupit.  Na designu faceliftigu Mk1 jsem se už podílel v Německu i v Anglii.

http://cardesignclub.7x.cz/ford/seminar-04.html

V galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek  

Capri Style_01.jpg
Capri Style_02.jpg
Capri Style_03.jpg
Capri Style_04.jpg
Capri Style_05.jpg

Ford Fiesta ST a několik skic.  Toť vše.  Zde asi není co víc dodávat, jen se můžete nechat inspirovat povedenými skicami.

Pro galerii  DESIGN CENTRA  editor

Ford ST_01.jpg
Ford ST_02.jpg
Ford ST_03.jpg
Ford ST_04.jpg
Ford ST_05.jpg

Ford Evos Concept je další lahůdkou nadcházejícího autosalonu ve Frankfurtu.  Je to předobraz nového Capri?

Pro rubriku  DESIGN CENTRA  editor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

RHAPSODY IN BLUE či lépe RAPSODIE V MODRÉM OPOJENÍ nebo tak nějak by měl znít titulek tohoto 26. semináře.  Přidaný výraz OPOJENÍ má svůj smysl:  Člověk musí už být pěkně posedlý, když si všímá tvarových automobilových projevů, které většina lidí ani nevnímá. 

Ano, to OMÁMENÍ či OPOJENÍ je vlastně POSEDLOST automobilovými tvary.  Je to vrozená vlastnost, aniž by jedinec za to mohl.  POSEDLOST je však možné, ba nutné pěstovat a zušlechťovat soustavnou prací a vzděláváním.  To se projevuje tak, že si člověk dává úkoly sám - pak je řeší, přemýšlí nad nimi, skicuje, kreslí, maluje.  Je užitečné se dívat kolem sebe a vidět to, co jiní nevidí.  A hlavně, ona ta POSEDLOST musí vyvěrat z nitra jednotlivce sama od sebe, ta se nedá nadiktovat.    

Myslím, že mnozí z Vás vědí, o čem tu v galerii  SEMINÁŘE  mluvím ... Pavel Hušek  

01_ConsulCorsair.jpg
02_ConsulCorsair.jpg
03_ConsulCorsair.jpg
04_ConsulCorsair.jpg
05_ConsulCorsair.jpg

K napsání tohoto mého myšlenkového pochodu mě vedla scéna z jedné, mimochodem velmi kvalitní a drsné komedie Kick Ass, kde na konci přijíždí jeden z hrdinů před školu ve Fordu Flex.

Pokud  dnes chcete být v oblasti designu automobilů individualistou, moc příležitostí k tomu nemáte.  Samozřejmě, když si pořídíte Ferrari či Lambo, je to něco jiného, ale v cenově realtivně přijatelné hladině nemáte šanci.   Po našich silnicích se již všechny značky a typy pohybují v takovém množství, že se za Vámi nikdo neohlédne.

Pak je třeba podívat se jinam.  Pokud si nechcete přivézt nějakého japonského exota s volantem na druhé straně, pak Vám zbývá jen USA.  Mnozí z Vás už možná přestávají číst, ovšem podívejme se na to čistě ze strany designu a individuality.  Design amerických vozů je dnes na velmi vysoké, i když takové svébytné, americké úrovni.  Jako příklad jsem vybral několik běžných vozů značky Ford, které se v současné době v USA prodávají.  Jen se na ně dobře ppodívejte.  Pokud pojedete v takovém voze a jste individualista, lidé se za Vámi otočí.  A to jsem zde ani nevložil Mustanga ...

Osobně bych se raději ukázal v modelu Ford Taurus, ze kterého dýchá to zvláštní dobrodružství divokého západu a závodů stock cars, než v chladném Audi A4.  A to nemluvím o ceně těchto vozů na americkém trhu.  Když tedy dáte dohromady ten nepřeberný výběr amerických auťáků a jejich dostupnost, pak i Vy musíte uznat, že ten Homer, ten se má ...

Pro rubriku  KRITICKÉ EMOCE  editor

edge_1.jpg
edge_2.jpg
edge_3.jpg
explorer_1.jpg
explorer_2.jpg

Na netu jsem objevil ucelenou sérii skic a modelů nového Fordu Focus.  Tak se na to podíváme, ne..?

Pro galerii  DESIGN CENTRA  editor

01.jpg
02.jpg
1.jpg
2.jpg
3.jpg

Zde zprvu odkaz na loňskou úvahu Jakuba Sochra:  http://cardesignclub.7x.cz/ford/ford-star-concept.html   

přičemž nechci opomenout také editorův tehdejší příspěvek: http://cardesignclub.7x.cz/ford/hvezda.html

Protože mě zaujal koncept START jako důležitý milník ve stoupající komplikovanosti tvarového designu, chci dnes prezentovat mnohem více fotek, kreseb a renderingů než jsme v CDCC kolem tohoto modelu dosud ukázali.  Nemohu nevzpomenout můj vlastní zklidňující vliv na americké tvarové aplikace u evropských anglo-německých Fordů před 40 roky (začátkem 70-tych let)

J.Mays o konceptu START říká:  http://www.youtube.com/watch?v=KwGfimT_lGY&NR=1

V galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek

Nakonec lahůdka pro budoucí designery:  http://www.youtube.com/watch?v=DPU-9GCmzsE&NR=1

01_StartConcept .jpg
02_StartConcept .jpg
03_StartConcept .jpg
04_StartConcept .jpg
05_StartConcept .jpg

Kinetický design je neoficiálně ohrožen ve svém vývoji, neboť nedávno představený koncepční vůz Start Concept je navržen ve stylu, který je na hony vzdálený zběsilým linkám, jež zdobí novodobé Fordy již několik let.

Neobvykle oblé a půvabné tvary se u Fordu přestaly nosit po příchodu sériové podoby vozu Mondeo, nímž byly nastoleny dynamicky ostré a sportovní prvky v podobě žiletkových zářezů na karosérii.  Ty zaručily fakt, že vůz působil svižně, i když stál na místě.  Osobně si však myslím, že ať už se vám ostrý návrh vozu střední třídy líbí či nikoli, všichni se shodneme na tom, že se vůz vymanil z konservatismu, ve kterém byla vyvedena jeho předchozí generace.

S příchodem nové generace Fordů nám sice posílila jejich vizuální výraznost a osobitost, ale velký otazník vyvstal nad jejich harmonií a také schopností odolávat mocnému zubu času.  Například u Mondea se pomalu, ale jistě dočkáváme tvarové překonanosti, byť stále působí poměrně svěžím dojmem.  Fiesta se veřejnosti celkem líbí, ovšem nejeden pozorovatel již zkritizoval poněkud násilně stylizovanou záď, která jakoby usilovala o dynamiku tvarů za každou cenu.  SUV Kuga komentuji spíše kriticky, neboť je na můj vkus až příliš energetická, což může snadno přerůst v odpor ke kýčovitým tvarům konkurenta pro Volkswagen Tiguan.  No a nový Focus je pro mě veliké zklamání.

Ovšem čerstvá vize městského mini jakoby ani nebyla od Fordu.  Její karosérie je tvořena pečlivě sladěnými tvary a ladnými linkami, jejichž precizní tahy do sebe krásně a hlavně nenásilně pasují.  Svítilny s horizontální orientací působí vzrušujícím, až hypnotickým dojmem.  Jsem nadšen také tím, jak stylisté, kteří se netají svou inspirací v nestárnoucích karosériích vozidel Alfa Romeo Zagato SZ či Porsche 356 Speedster, vizuálně odlehčili vnější podobu sloupků karosérie, přičemž A a C sloupek je pomocí štíhlé chromované linky harmonicky propojen v elegantní celek.

Zatím posledním půvabným malým Fordem byl model Ka první generace.  Ten se lidem líbí dodnes, což dokazuje vysokou úroveň nadčasovosti.  Byl bych nesmírně rád, kdyby Ford studií Start Concept navázal na dobový New Edge design.  Samozřejmě ne v celé jeho podobě, nýbrž ve formě krásných, tvarově jednoduchých a nepříliš komplikovaných automobilů, jakým Start Concept bezesporu je.  Na příští generaci „Káčka“ tedy budeme čekat velmi netrpělivě a pozorovat, do jaké míry jeho podobu ovlivní Fordova malá městská perla na kolech.

Jakub Sochor

Ford_Start_Concept.jpg
Ford_Start_Concept..jpg
Ford_Start_Concept....jpg

Ford překvapivě odhalil svůj nový koncept START.  Celý vývoj se odehrál v tajnosti, což je dnes ojedinělá věc.  O to silnější je překvapení.  Nemohu si pomoci, ale částečně v něm vidím Fiat 500, ovšem celkově se mi moc líbí.  Předešlý model Ka dostal nevkusného nástupce a tak se Ford bude snažit zachránit tímto prckem.  Otázkou je opět sériová výroba.  No, uvidíme.

Pro  DESIGN CENTRA  editor

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one