.
ford gt_01.jpg
ford gt_02.jpg
ford gt_03.jpg
ford gt_04.jpg
ford gt_05.jpg
ford gt_06.jpg
ford gt_07.jpg
ford gt_08.jpg
ford gt_09.jpg
ford gt_10.jpg
ford gt_11.jpg
ford gt_12.jpg
ford gt_13.jpg
ford gt_14.jpg
ford gt_15.jpg
ford gt_16.jpg
ford gt_17.jpg
ford gt_18.jpg
ford gt_19.jpg
ford gt_20.jpg
ford gt_21.jpg
ford gt_22.jpg
ford gt_23.jpg
ford gt_24.jpg
ford gt_25.jpg
ford gt_26.jpg
ford gt_27.jpg
ford gt_28.jpg
ford gt_29.jpg
ford gt_30.jpg
ford gt_31.jpg
ford gt_32.jpg
ford gt_33.jpg
ford gt_34.jpg
ford gt_35.jpg
ford gt_36.jpg
ford gt_37.jpg
ford gt_38.jpg
ford gt_39.jpg
ford gt_40.jpg
ford gt_41.jpg
ford gt_42.jpg
ford gt_43.jpg
ford gt_44.jpg
ford gt_45.jpg
ford gt_46.jpg
ford gt_47.jpg
ford gt_48.jpg
ford gt_49.jpg
ford gt_50.jpg
ford gt_51.jpg
ford gt_52.jpg
ford gt_53.jpg
ford gt_54.jpg
ford gt_55.jpg
ford gt_56.jpg
ford gt_57.jpg
ford gt_58.jpg
ford gt_59.jpg
ford gt_60.jpg
Málokterý model - jeden jediný - má takovou historii 
jako Fordův SuperSport GT.  Nemyslím historii značky,
ale mluvím o jediném typu, jedinečném modelu GT.
Přitom nemohu nevzpomenout, že jsem byl 1968 osobně u toho
hned po nástupu do Design Center FORD v Kolíně nad Rýnem.

Neuvěřitelné !! příští rok to bude 50 roků, tedy půl století !!!
Během několika let se tvorby GT zúčastnil i Ghia v Turinu.
Ještě nikdy ve mně žádný super sportovní "dravec" 
nevyvolal tak silné emoce - ba i slzy - než právě FORD GT.


V tématech  FORD  Pavel Hušek
Mondeo_01.jpg
Mondeo_02.jpg
Mondeo_03.jpg
Mondeo_04.jpg
Mondeo_05.jpg
Mondeo_06.jpg
Mondeo_07.jpg
Mondeo_08.jpg
Mondeo_09.jpg
Mondeo_10.jpg
Mondeo_11.jpg
Mondeo_12.jpg
Mondeo_13.jpg
Mondeo_14.jpg
Mondeo_15.jpg
Mondeo_16.jpg
Mondeo_17.jpg
Mondeo_18.jpg
Mondeo_19.jpg
Mondeo_20.jpg
Mondeo_21.jpg
Mondeo_22.jpg
Mondeo_23.jpg
Mondeo_24 titl.jpg
Z hlediska výtvarného jedna z poutavých kreací Forda.
Jistě tomu přispívá maska chladiče, připomínající Aston Martina, 
který před časem patřil do koncernu Ford.


V tématech  FORD  Pavel Hušek 
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpeg
Okolo roku 1980 se automobilka Ford rozhodla, že začne pracovat na nástupci stárnoucího modelu Granada.  V letech 1981/1982 byly na světě první ideové skici, jejímiž autory byli Harm Lagaay a Uwe Bahnsen.  Styling postupně krystalizoval do finální pdoby, ve které se v roce 1985 nakonec objevil.  

  Dovolím si zde jeden osobní postřeh.  Když jsem automobil poprvé uviděl (samozřejmě v tehdejší době jen na fotkách Světa motorů), posadil jsem se z něj s otevřenými ústy na pozadí.  Stejně jako z modelu Sierra.  Ty čisté a jasné linie byly prostě fascinující!  A je tomu tak dodnes.


V tématech  FORD  editor
01_fiesta 2016-17.jpg
02_fiesta 2016-17.jpg
03_fiesta 2016-17.jpg
04_fiesta 2016-17.jpg
05_fiesta 2016-17.bmp
06_fiesta 2016-17.jpg
07_fiesta 2016-17.jpg
08_fiesta 2016-17.jpg
09_fiesta 2016-17.jpg
10_fiesta 2016-17.jpg
11_fiesta 2016-17.jpg
12_fiesta 2016-17.jpg
13_fiesta 2016-17.jpg
14_fiesta 2016-17.jpg
15_fiesta 2016-17.jpg
16_fiesta 2016-17.jpg
17_fiesta 2016-17.jpg
18_fiesta 2016-17.jpg
19_fiesta 2016-17.jpg
20_fiesta 2016-17.jpg
21_fiesta 2016-17.jpg
22_fiesta 2016-17.jpg
23_fiesta 2016-17.jpg
24_fiesta 2016-17.jpg
25_fiesta 2016-17.jpg
26_fiesta 2016-17.jpg
27_fiesta 2016-17.jpg
28_fiesta 2016-17.jpg
29_fiesta 2016-17.jpg
30_fiesta 2016-17.jpg
31_fiesta 2016-17.jpg
32_fiesta 2016-17.jpg
33_fiesta 2016-17.jpg
34_fiesta 2016-17.jpg
35_fiesta 2016-17.jpg
36_fiesta 2016-17.jpg
Po předešlém příspěvku editora Habarty se zdá,
že FORD přichází s bombou pro světový trh 
ve formě už ne tak zcela malé Fiesty jako dříve,
zato ale v mnohých menších i větších variacích 
podle přání zákazníka - tedy World Car, jako kdysi.


V tématech  FORD  Pavel Hušek
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
22.jpg
21.png
23.jpg
24.jpg
Je to neuveřitelných 40 let, co světlo světa spatřila malá,
krásná a jednoduchá
(v to nejlepším slova smyslu) Fiesta.  


Automobilka začala práci na designu modelu v roce 1972,
kdy vyhlásila mezinárodní soutěž svých design center. 
Navíc vše konzultovala s italským design centrem Ghia,
které v roce 1973 nakonec koupila.
Finální design byl výsledkem spolupráce Toma Tjaardy

(který pracoval ve středisku Ghia) a Uwe Bahnsena
(byl šéfem designu Ford v německém Merkenichu-Köln/R.).


A tak se zrodil bestseller, na který Ford následně navázal
dalšími úspěšnými generacemi, které ovšem byly vždy
o něco těžší, složitější a z hlediska výtvarného designu
komplikovanější.


V tématech  FORD  editor

Dodatek:  Méně známé je, že popisovaná první malá Fiesta
dostala pracovní přízvisko BOBCAT podle Boba Lutze,
který ji tehdy měl v americké mateřské firmě na starost.
Ještě jsem Fiestičku zažil, i když jsem od Forda odešel
právě koncem roku 1972 a v 1973 začal u Audi, 
což si dodnes - přes mnohé pozitivní momenty - vyčítám. 
Pavel
thunder (01).jpg
thunder (02).jpg
thunder (03).jpg
thunder (04).jpg
thunder (05).jpg
thunder (06).jpg
thunder (07).jpg
thunder (08).jpg
thunder (09).jpg
thunder (10).jpg
thunder (11).jpg
thunder (12).jpg
thunder (13).jpg
thunder (14).jpg
thunder (15).jpg
thunder (16).jpg
thunder (17).jpg
thunder (18).jpg
thunder (19).jpg
thunder (20).jpg
thunder (21).jpg
thunder (22).jpg
thunder (23).jpg
thunder (24).jpg
thunder (25).jpg
thunder (26).jpg
thunder (27).jpg
thunder (28).jpg
thunder (29).jpg
thunder (30).jpg
thunder (31).jpg
thunder (32).jpg
thunder (33).jpg
thunder (34).jpg
thunder (35).jpg
thunder (36).jpg
thunder (37).jpg
thunder (38).jpg
thunder (39).jpg
thunder (40).jpg
thunder (41).jpg
thunder (42).jpg
thunder (43).jpg
thunder (44).jpg
thunder (45).jpg
thunder (46).jpg
thunder (47).jpg
thunder (48).jpg
thunder (49).jpg
thunder (50).jpg
thunder (51).jpg
thunder (52).jpg
thunder (53).jpg
thunder (54).jpg
thunder (55).jpg
thunder (56).jpg
thunder (57).jpg
thunder (58).jpg
thunder (59).jpg
thunder (60).jpg
thunder (61).jpg
thunder (62).jpg
thunder (63).jpg
thunder (64).jpg
thunder (65).jpg
thunder (66).jpg
thunder (67).jpg
thunder (68) titl.jpg
Thunderbird  je ojedinělý úkaz v historii amerických aut.
1955 začal líbivým tvarem, pak designeři začali přidávat
na mohutnosti až nabubřelosti - prý si to trh vyžadoval.
Poslední model z let 2002 až 2005 je však úkazem
nezvykle umírněné skromnosti poutavého vkusu. 
Obrázky vypovídají o morálním přerodu Thunderbirdu.

Nejsou zobrazeny všechny etapy - některé jsou nezáživné.
Ale výrazná údobí je možné rozpoznat.


V tématech  FORD  Pavel Hušek 
evos (01).jpg
evos (02).jpg
evos (03).jpg
evos (04).jpg
evos (05).jpg
evos (06).jpg
evos (07).jpg
evos (08).jpg
evos (09).jpg
evos (10).jpg
evos (11).jpg
evos (12).jpg
evos (13).jpg
evos (14).jpg
evos (15).jpg
evos (16).jpg
evos (17).jpg
evos (18).jpg
evos (19).jpg
evos (20).jpg
evos (21).jpg
evos (22).jpg
evos (23).jpg
evos (24).jpg
evos (25).jpg
evos (26).jpg
evos (27).jpg
evos (28).jpg
evos (29).jpg
evos (30).jpg
evos (31).jpg
evos (32).jpg
evos (33).jpg
evos (34).jpg
evos (35).jpg
evos (36).jpg
evos (37).jpg
evos (38).jpg
evos (39).jpg
evos (40).jpg
evos (41).jpg
evos (42).jpg
evos (43).jpg
evos (44).jpg
evos (45).jpg
evos (46).jpg
evos (47).jpg
evos (48).jpg
evos (49).jpg
evos (51).jpg
evos (50).jpg
evos (52).jpg
evos (54).jpg
evos (53).jpg
evos (55).jpg
evos (56).jpg
evos (57).jpg
evos (58).jpg
evos (59).jpg
evos (60).jpg
evos (61).jpg
evos (62).jpg
evos (63).jpg
evos (64).jpg
evos (65).jpg
evos (66).jpg
evos (67).jpg
evos (68).jpg
evos (69).jpg
evos (70).jpg
evos (71).jpg
evos (72).jpg
evos (73).jpg
evos (74).jpg
evos (75).jpg
evos (76).jpg
evos (77).jpg
evos (78).jpg
evos (79).jpg
evos (80).jpg
evos (81).jpg
evos (82).jpg
evos (83).jpg
evos (84).jpg
evos (85).jpg
evos (86).jpg
evos (87).jpg
evos (88).jpg
evos (89).jpg
evos (90).jpg
evos (91).jpg
evos (92).jpg
evos (93).jpg
evos (94).jpg
evos (95).jpg
evos (96).jpg
Když jsem objevil tuto design-studii Ford EVOS z r.2011
a její tvůrčí proces s pohledem do designérské "kuchyně",
napadlo mi, že to bude pochoutka pro budoucí designéry. 

Sám jsem to osobně prožil - mnohé následné snímky mi vybavily
optimistické pocity v r.1968 při přijetí do Design Ford Köln/Rhein 
krátce po druhé, již zdařilé emigraci z čs. komunizmu na západ. 
Při vstupní zdravotní prohlídce si německý lékař zavzpomínal
na svá předválečná studia mediciny v Praze slovy:
"U nás už nastoupil Hitler a nacisté vše svobodné a volné zakázali. 
 
V Praze jsme jako studenti ještě chodili na jazz do ´night clubs´, 
náš studentský život byl radostný a mladistvě bezstarostný.
Nepřipouštěli jsme si, že i Praha brzy podlehne Hitlerovi".

Zpět k atraktivní sexy studii EVOS.  
Podobná "zklamání" jsem u Fordů zažil dvakrát,
kdy nádherné designérské výsledky byly "uloženy k  ledu", 
neboť jejich výtvarná laťka pro následné generace Ford 
byla umístěna příliš vysoko.  Vznikala otázka "a co příště?" 
Je logické, že čtvery zvedací dveře jsou sériově drahé,
ale v běžném provedení se mohl tento výtvarný skvost
pro výrobu amerického
(světového) Mustanga zachovat.

Připomíná mi to městskou knihovnu architekta Jana Kaplického,
kdy atraktivní skulptura budovy nemohla být realizována,
protože vnitřní konstrukce neodpovídala nějakým předpisům.


V tématech  FORD  Pavel Hušek
 
(01).jpg
(02).jpg
(03).jpg
(04).jpg
(05).jpg
(06).jpg
(07).jpg
(08).jpg
(09).jpg
(10).jpg
(11).jpg
(12).jpg
(13).jpg
(14).jpg
(15).jpg
(16).jpg
(17).jpg
(18).jpg
(19).jpg
(20).jpg
(21).jpg
(22).jpg
(23).jpg
(24).jpg
(25).jpg
(26).jpg
(27).jpg
(28).jpg
(29).jpg
(30).jpg
(31).jpg
(32).jpg
(33).jpg
(34).jpg
(35).jpg
(36).jpg
(37).jpg
(38).jpg
(39).jpg
(40).jpg
(41).jpg
(42).jpg
(43).jpg
(44).jpg
(45).jpg
(46).jpg
(47).jpg
(48).jpg
(49).jpg
(50).jpg
(51).jpg
(52).jpg
(53).jpg
(54).jpg
(55).jpg
(56).jpg
(57).jpg
(58).jpg
(59).jpg
(60).jpg
(61).jpg
(62).jpg
(63).jpg
(64).jpg
Fordova divize  LINCOLN  hrála hlavně v USA silnou roli.
Snaha po solidní elegantním tvarovém designu
byla podle amerických měřítek zpravidla vždy úspěšná.
V Evropě se však  
LINCOLN  příliš neobjevuje ...  
a tak se podívejme napříč časem do jeho tvůrčí kuchyně,
kde se poslední dobou objevuje britský styl a la Bentley.


V tématech  FORD  Pavel Hušek
stw (01).jpg
stw (02).jpg
stw (03).jpg
stw (04).jpg
stw (05).jpg
stw (06).jpg
stw (07).jpg
stw (08).jpg
stw (09).jpg
stw (10).jpg
stw (11).jpg
stw (12).jpg
stw (13).jpg
stw (14).jpg
stw (15).jpg
stw (16).jpg
stw (17).jpg
stw (18).jpg
stw (19).jpg
stw (20).jpg
stw (21).jpg
stw (22).jpg
stw (23).jpg
stw (24).jpg
stw (25).jpg
stw (26).jpg
stw (27).jpg
stw (28).jpg
stw (29).jpg
stw (30).jpg
stw (31).jpg
stw (32).jpg
Kombi, americky Station Wagon (STW), je odedávna IN.
Američané milují i dřevěné verze s přídomkem "country".
Nezřídka i noblesní vysokokarátové sportcoupés podléhají
lidovému volání po užitkové verzi - natož lidový Mustang.
Řada malých karosářských firem taková "převtělení" umí. 


V tématech  FORD  Pavel Hušek 
GT 2017_01.jpg
GT 2017_02.jpg
GT 2017_03.jpg
GT 2017_04.jpg
GT 2017_05.jpg
GT 2017_06.jpg
GT 2017_07.jpg
GT 2017_08.jpg
GT 2017_09.jpg
GT 2017_10.jpg
GT 2017_11.jpg
GT 2017_12.jpg
GT 2017_13.jpg
GT 2017_14.jpg
GT 2017_15.jpg
GT 2017_16.jpg
GT 2017_17.jpg
GT 2017_18.jpg
GT 2017_19.jpg
GT 2017_20.jpg
GT 2017_22.jpg
GT 2017_21.jpg
GT 2017_23.jpg
GT 2017_24.jpg
GT 2017_25.jpg
GT 2017_26.jpg
GT 2017_27.jpg
GT 2017_28.jpg
GT 2017_29.jpg
GT 2017_30.jpg
GT 2017_31.jpg
GT 2017_32.jpg
GT 2017_33.jpg
GT 2017_34.jpg
GT 2017_35.jpg
GT 2017_36.jpg
GT 2017_37.jpg
GT 2017_38.jpg
GT 2017_39.jpg
GT 2017_40.jpg
GT 2017_41.jpg
GT 2017_42.jpg
GT 2017_43.jpg
GT 2017_44.jpg
GT 2017_45.jpg
GT 2017_46.jpg
GT 2017_47.jpg
GT 2017_48.jpg
GT 2017_49.jpg
GT 2017_50.jpg
GT 2017_51.jpg
GT 2017_52.jpg
GT 2017_53.jpg
GT 2017_54.jpg
GT 2017_55.jpg
GT 2017_56.jpg
GT 2017_57.jpg
GT 2017_58.jpg
GT 2017_59.jpg
GT 2017_60.jpg
GT 2017_61.jpg
GT 2017_62.jpg
GT 2017_63.jpg
GT 2017_64.jpg
GT 2017_65.jpg
GT 2017_66.jpg
GT 2017_67.jpg
GT 2017_68.jpg
GT 2017_69.jpg
GT 2017_70.jpg
GT 2017_71.jpg
GT 2017_72.jpg
GT 2017_73.jpg
GT 2017_74.jpg
GT 2017_75.jpg
GT 2017_76.jpg
GT 2017_77.jpg
GT 2017_78.jpg
GT 2017_79.jpg
GT 2017_80.jpg
GT 2017_81.jpg
GT 2017_82.jpg
GT 2017_83.jpg
GT 2017_84.jpg
GT 2017_85.jpg
GT 2017_86.jpg
GT 2017_87.jpg
GT 2017_88.jpg
GT 2017_89.jpg
GT 2017_90.jpg
GT 2017_91.jpg
GT 2017_92.jpg
Fotky z tvůrčí haly FORD ve mně budí silné pohnutí.
Bylo to naplnění mého snu v dobách rudé totality v ČSSR.
Netušil jsem, že budu jednou tvořit v jednom z takových
designerských center zvučného jména FORD
(1968-1973). 
v německém městě KÖLN am Rhein.

I následníka tehdejšího Ford 40 GT jsem už tehdy navrhoval, 
jak prozrazují poslední tři obrázky dnešního příspěvku.

Nový model Ford GT, sahající od roku 2017 do budoucna 
je úměrně agresivní 
nádherný výtvor, atraktivní pro oči. 

V tématech  FORD  Pavel Hušek 
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one