.

Všimli jste si kolik už po našich silnicích jezdí modelů Cruze a Orlando?  Zdá se, že Chevy začíná být opět populární model.  Má tři důležité atributy, bezpečnost, užitkovou hodnotu a hlavně design.  Další model, který to potvrzuje je Onix.  Bohužel se ale zdá, že se na evropském trhu prodávat nebude.  Ale na jeho skici a fotografie se podívat můžeme, ne?


Pro galerii  DESIGN CENTRA  editor

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg

Byly doby, kdy hvězda jména Pinifarina zářila vysoko na obloze elegance.  Tehdy jsem ovšem vnímal silněji kreace Bertone, což byla vlastně jeho kreativní duše Giugiaro.  Na Pininfarinu nemohu nikdy dosáhnout - myslel jsem si - to je zcela jiný svět, kterému nerozumím.  Kdežto Giugiaro byl můj vrstevník a já jeho kreacím, jeho tvarovému projevu rozuměl od počátku.  Jenže jak humorně říká německé přísloví: "Es kommt, erstens, anders, zweitens, als man denkt" ("Ono to přijde, zaprvé, jinak, zadruhé, než člověk myslí"), tak to později v životě skutečně přišlo.

Ve vzpomínce na Pininfarinu dnes předkládám bližší pohled na jeho výtvarné pojetí Chevroletu Corvette z roku 1963 (4 roky před mou emigrací na západ).  Pininfarinův vliv na ´hlučný´ americký design byl vždy zušlechťující.  Tahle Corvette RONDINE byla zřejmě nejpůvabnějším dílem své doby, zdá se mi až příliš něžná pro Corvette.  Zjišťuji, že RONDINE obdivuji dodnes a to intenzivně. 

V galerii  PŮVAB HISTORIE  Pavel HUšek    

 

rondine_01.jpg
rondine_02.jpg
rondine_03.jpg
rondine_04.jpg
rondine_05.jpg

Tohle atypické americké auto, uvedené v prvních čtyřech snímcích, rozvířilo koncem 50tých a začátkem 60tých let mnoho reakcí.  Designeři BMW, Fiat, NSU, Záporožec si z tvarosloví Corvair něco vzali a přeonačili k obrazu svému. 

Mne zaujala kreace Corvair TESTUDO, vzniklá v roce 1963 v Torinu u Carrozzeria Bertone rukou Giorgetta Giugiara.  Je pozoruhodné, jak se jednoduchou linií dá stvořit atraktivní auto.  Ten kontrast k dnešku, kdy se na karoseriích objevuje množství ohybů, zákrutů, kudrlinek, zářezů a jiných jizev je až otřesný.   Stejně tak je patrný úbytek smyslu pro líbivost, eleganci a lahodně působící proporce soch, skulptur, t.j. karoserií. 

V galerii  PŮVAB HISTORIE  Pavel Hušek

corvair 01.jpg
corvair 02.jpg
corvair 03.jpg
corvair 04.jpg
corvair 05.jpg
01_Spark-Woody.jpg
02_Spark-Woody.JPG
03_Spark-Woody.JPG
04_Spark-Woody.JPG
05_Spark-Woody.JPG
06_Spark-Woody.jpg
07_Spark-Woody.JPG
08_Spark-Woody.JPG
09_Spark-Woody.JPG
10_Spark-Woody.JPG
11_Spark-Woody.jpg
12_Spark-Woody.JPG
13_Spark-Woody.JPG
14_Spark-Woody.jpg
15_Spark-Woody.JPG
16_Spark-Woody.jpg

Proč vlastně ne?  Někdo to označí za trapné,
jiný v tom zase vidí osvěžení silničního obrazu. 
Každopádně tahle mezi auty maličká Jiskra
(anglicky spark)
nese mateřské jméno Chevrolet, 
který tímto vsadil na redesign velké americké tradice.

V galerii  REDESIGN  Pavel Hušek  

01_endora.jpg
02_endora.jpg
03_endora.jpg
04_endora.jpg
05_endora.jpg
06_endora.jpg
07_endora.jpg
08_endora.jpg
09_endora.jpg
10_endora.jpg
11_endora.jpg
12_endora.jpg
13_endora.jpg
14_endora.jpg
15_endora.jpg
16_endora.jpg
17_endora.jpg
18_endora.jpg
19_endora.jpg
20_endora.jpg

Je zajímavé pozorovat, jak se některé malé, ale agilní firmy
snaží najít prostor v kategorii Corvette ! 
Bezpochyby je tu hlad po osobitém vydání amerického sporťáku. 

Také český ´corvettový´ podnikatel, ing. Zdeněk Mrkvica (Innotech), 
byl před časem publikován na našich stránkách CDCC: 

http://www.cardesignclub.7x.cz/chevrolet/innotech-corvette-c6.html

V galerii  REDESIGN  Pavel Hušek

Ještě trochu Detroit 2012. 

Vypadá jako supersport, ale není to supersport ... co je to ? 

V rubrice  VÝSTAVY  Pavel Hušek

chevrolet-tru_01.jpg
chevrolet-tru_02.jpg
chevrolet-tru_03.jpg
chevrolet-tru_04.jpg
chevrolet-tru_05.jpg

Zprvu domácí Soul 2011 a teď německé IAA 2011 ... to je prezentace nezvykle ztvárněného dvoumístného spidera či roadstera, který míří i svým názvem do budoucnosti.  Nemohl jsem odolat přihřát si na konci svoji polívčičku-22 roků starou vizi.  Stále však platí "jiná země, jiný mrav ... a jiný koncern."

V rubrice  VÝSTAVY  Pavel Hušek

01_Chevrolet Miray.jpg
02_Chevrolet-Miray.jpg
03_Chevrolet-Miray.jpg
04_Chevrolet-Miray.jpg
05_Chevrolet-Miray.jpg

Už odedávna vycházely z Design Centra Chevrolet GM vize budoucnosti jako designerské studie, které byly občas transponovány do modelů 3D v plné velikosti.  Ty nejzajímavější pak bývaly výrobeny přinejmenším jako funkční vzorky. 

V roce 1967 uviděla světlo světa studie  ASTRO 1,  která byla v mnohých směrech mimořádná.  Viděl jsem v ní tak trochu vývojový směr osobních vozů Tatra.  O jaký druh alternativní energie se tu jednalo, nevím, nebylo to aspoň pro mne podstatné.  Já viděl totiž v této kreaci spíše symbol své budoucnosti ... v lednu 1967 jsem emigroval na Západ a rok na to byl přijat u Fordů v Kolíně na Rýnem.   

ASTRO 1  bylo auto ještě nižší než nízké.  Ano, doslova se v něm leželo jako dnes ve Formuli 1.  Přitom nastupování i vystupování bylo pohodlné tak, jako u velkých limuzín (obr. 13, 14 a 15). 

To ovšem nebylo zdaleka všechno.  Lahodné plavné tvary mě hladily tak jako vlídné slovo (jak rozdílné od ´blbých žvástů´ politruků v komunistických nápravných zařízeních´)  nebo jako nádherná melodie židovského pochodu z Verdiho opery ´Nabucco´ a také jako harmonicky melodický swing Glenna Millera. 

Ano, na západě se tvořilo, kdežto u nás byla křídla kreativního vzletu svázána, ustřihována a zakazována.  Nanejvýš se opisovalo a utvářelo po česku ... např. v hudbě nebo ve výrobcích (Renault Dauphine - Škoda 1000 MB) atd.  Na Západě se tvořilo pro budoucnost lidstva, v západních Čechách se stavěly hnízda sovětských raket, které tu budoucnost měly zničit (v případě odpálení takové rakety mělo vojenské letiště Manching u Ingolstadtu životnost pouhých 8 minut !.. na stejném letišti přistávají dnes i čeští spolupracovnící VW Škoda při návštěvách Audi v Ingolstadtu).  Vzpomínám na jeden výrok přátel z Prahy, při cestě autem z Hamburgu do Amsterdamu, Bruselu, Ženevy, Bernu, Curychu a Mnichova:  "Zatímco se u nás budoval socalismus, u vás se pracovalo".

Nakoneć ´trochu moudra´,  holky a kluci, dívky a chlapci, dámy a pánové - budoucí designeři !

Starší generace prožila minulost včetně snů o budoucnosti a teď žije přítomností.  Mladá generace žije přítomností a minulost se musí naučit tak, aby mohla pokračovat ve snech. 

Pokrok není dán revolucí, bojem, krví a zabíjením ... to je disharmonie !!  Pokrok je harmonií všeho lidského tvoření !! 

V galerii  SEMINÁŘE  Pavel Hušek

astro 1 (01).jpg
astro 1 (02).jpg
astro 1 (03).jpg
astro 1 (04).jpg
astro 1 (05).jpg

CHEVY MALIBU ... vcelku uhlazený euroamerický sedan bez nadbytečných kudrlninek, které se objevují např. na korejských sedanech.  Nic vzrušujícího - spíše vzbuzuje pocit seriózního, spolehlivého a líbivého automobilu.   Nepřehlédněte krásný designérský odkaz:

http://www.youtube.com/watch?v=kb_1bId9_B4

V galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek  

malibu_01.jpg
malibu_02.jpg
malibu_03.jpg
malibu_04.jpg
malibu_05.jpg

Kd to trochu přeženu, lze říci, že zaoblené MPV, které je elegantní, dnes umí každý.  Uměním je dnes je, tak říkajíc, jít proti proudu a navrhnout něco hranatého, co by se prodávalo.  Právě o to se pokusil Chevrolet se svým modelem Orlando.  Jaký z něj máte dojem, je čistě na Vás, ale vězte, že mně se líbí.  A moc!

Vůbec nabídka Chrysleru pro evropu je velmi sympatická, ať už se jedná o Spark, Cruze či Captivu.  Jistě se můžeme pozastavovat nad kvalitou interiérů, ale my tady hovoříme o designu exteriéru.  A ten je moc fajn.

Pro galerii  DESIGN CENTRA  editor

orlando_1.jpg
orlando_2.jpg
orlando_3.jpg
orlando_4.jpg
orlando_5.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one