.
Byly doby, kdy jméno Pinifarina zářilo na obloze elegance.  
Tehdy jsem ovšem vnímal silněji kreace Bertone,
což byla vlastně jeho kreativní duše Giugiaro. 
Na Pininfarinu nemohu nikdy dosáhnout - myslel jsem si -
to je zcela jiný svět, kterému nerozumím. 
Kdežto Giugiaro byl můj vrstevník a já jeho kreacím,
jeho tvarovému projevu rozuměl od počátku. 
Jenže jak humorně říká německé přísloví:
"Es kommt erstens anders, zweitens als man denkt"

("Ono to přijde zaprvé jinak, zadruhé než člověk myslí"),
a tak to později v životě skutečně přišlo.

Ve vzpomínce na Pininfarinu dnes předkládám bližší pohled
na jeho výtvarné pojetí Chevroletu Corvette z roku 1963

(4 roky před mou emigrací na západ). 
Pininfarinův vliv na ´hlučný´ americký design byl vždy zušlechťující. 
Tahle Corvette RONDINE byla zřejmě nejpůvabnějším dílem své doby, 
zdá se mi až příliš něžná pro Corvette.  
Zjišťuji, že RONDINE obdivuji dodnes a to intenzivně.
 

V galerii  PŮVAB HISTORIE  Pavel Hušek    

rondine_01.jpg
rondine_02.jpg
rondine_03.jpg
rondine_04.jpg
rondine_05.jpg
rondine_06.jpg
rondine_07.jpg
rondine_08.jpg
rondine_09.jpg
rondine_10.jpg
rondine_11.jpg
rondine_12.jpg
rondine_13.jpg
rondine_14.jpg
rondine_15.jpg
rondine_16.jpg
rondine_17.jpg
rondine_18.jpg
rondine_19.jpg
rondine_20.jpg
Tohle atypické americké auto, uvedené v prvních čtyřech snímcích,
rozvířilo koncem 50tých a začátkem 60tých let mnoho reakcí. 
Design BMW, Fiat, NSU, Záporožec si z tvarosloví Corvair něco vzal
a přeonačil k obrazu svému. 

Mne zaujala kreace Corvair TESTUDO, vzniklá v roce 1963 v Torinu
u Carrozzeria Bertone rukou Giorgetta Giugiara. 
Je pozoruhodné, jak se jednoduchou linií dá stvořit atraktivní auto. 
Ten kontrast k dnešku, kdy se na karoseriích objevuje množství
ohybů, zákrutů, kudrlinek, zářezů a jiných ´jizev´ je až otřesný.  
Stejně tak je patrný úbytek smyslu pro líbivost, eleganci
a lahodně působící proporce soch, skulptur, t.j. karoserií. 

V galerii  PŮVAB HISTORIE  Pavel Hušek

corvair 01.jpg
corvair 02.jpg
corvair 03.jpg
corvair 04.jpg
corvair 05.jpg
corvair 06.jpg
corvair 07.jpg
corvair 08.jpg
corvair 09.jpg
corvair 10.jpg
corvair 11.jpg
corvair 12.jpg
corvair 13.jpg
corvair 14.jpg
corvair 15.jpg
corvair 16.jpg
corvair 17.jpg
corvair 18.jpg
corvair 19.jpg
corvair 20.jpg
corvair 21.jpg
corvair 22.jpg
corvair 23.jpg
corvair 24.jpg
corvair 25.jpg
corvair 26.jpg
corvair 27.jpg
corvair 28.jpg
corvair 29.JPG
corvair 30.jpg
corvair 31.jpg
corvair 32.JPG
corvair 33.jpg
corvair 34.jpg
corvair 35.jpg
corvair 36.jpg
corvair 37.jpg
corvair 38.jpg
corvair 39.jpg
corvair 40.jpg
corvair 41.jpg
corvair 42.jpg
corvair 43.jpg
corvair 44.jpg
corvair 45.jpg
corvair 46.jpg
corvair 47.jpg
corvair 48.jpg
corvair 49.jpg
corvair 50.jpg
corvair 51.jpg
corvair 52.jpg
corvair 53.jpg
corvair 54.jpg
corvair 55.jpg
corvair 56.jpg
corvair 57.jpg
corvair 58.jpg
corvair 59.jpg
titl.jpg
01_Spark-Woody.jpg
02_Spark-Woody.JPG
03_Spark-Woody.JPG
04_Spark-Woody.JPG
05_Spark-Woody.JPG
06_Spark-Woody.jpg
07_Spark-Woody.JPG
08_Spark-Woody.JPG
09_Spark-Woody.JPG
10_Spark-Woody.JPG
11_Spark-Woody.jpg
12_Spark-Woody.JPG
13_Spark-Woody.JPG
14_Spark-Woody.jpg
15_Spark-Woody.JPG
16_Spark-Woody.jpg

Proč vlastně ne?  Někdo to označí za trapné,
jiný v tom zase vidí osvěžení silničního obrazu. 
Každopádně tahle mezi auty maličká Jiskra
(anglicky spark)
nese mateřské jméno Chevrolet, 
který tímto vsadil na redesign velké americké tradice.

V galerii  REDESIGN  Pavel Hušek  

01_endora.jpg
02_endora.jpg
03_endora.jpg
04_endora.jpg
05_endora.jpg
06_endora.jpg
07_endora.jpg
08_endora.jpg
09_endora.jpg
10_endora.jpg
11_endora.jpg
12_endora.jpg
13_endora.jpg
14_endora.jpg
15_endora.jpg
16_endora.jpg
17_endora.jpg
18_endora.jpg
19_endora.jpg
20_endora.jpg

Je zajímavé pozorovat, jak se některé malé, ale agilní firmy
snaží najít prostor v kategorii Corvette ! 
Bezpochyby je tu hlad po osobitém vydání amerického sporťáku. 

V galerii  REDESIGN  Pavel Hušek

Už odedávna vycházely z Design Centra Chevrolet GM
vize budoucnosti jako designerské studie,
které byly občas transponovány do modelů 3D v plné velikosti. 
Ty nejzajímavější bývaly výrobeny jako funkční vzorky. 

V roce 1967 uviděla světlo světa studie  ASTRO 1
která byla v mnohých směrech mimořádná. 
Viděl jsem v ní tak trochu vývojový směr osobních vozů Tatra. 
O jaký druh alternativní energie se tu jednalo, nevím,
nebylo to
aspoň pro mne podstatné. 
Já viděl totiž v této kreaci spíše symbol své budoucnosti
...
v lednu 1967 jsem emigroval na Západ
a rok na to byl přijat u Fordů v Kolíně na Rýnem
.   

ASTRO 1  bylo auto ještě nižší než nízké. 
Ano, doslova se v něm leželo jako dnes ve Formuli 1. 
Přitom nastupování i vystupování bylo pohodlné tak,
jako u velkých limuzín
(obr. 13, 14 a 15). 

To ovšem nebylo zdaleka všechno.  
Lahodné plavné tvary mě hladily tak jako vlídné slovo

(jak rozdílné od žvástů politruků v komunistických zařízeních) 
jako skvostná melodie židovského pochodu z Verdiho ´Nabucco´
a také jako harmonicky melodický swing Glenna Millera. 

Ano, na západě se tvořilo, kdežto u nás byla křídla
kreativního vzletu svázána, ustřihována a zakazována. 
Nanejvýš se opisovalo a utvářelo po česku ... 
např. v hudbě nebo ve výrobcích
(Renault Dauphine - Škoda 1000 MB)
Na Západě se tvořilo pro budoucnost lidstva,
v západních Čechách se stavěly hnízda sovětských raket, 
které tu budoucnost měly zničit
(v případě odpálení takové rakety
mělo vojenské letiště Manching u Ingolstadtu životnost pouhých 8 minut !..
na stejném letišti přistávají dnes i čeští spolupracovnící VW Škoda 
při návštěvách Audi v Ingolstadtu).
  
Vzpomínám na výrok přátel z Prahy při cestě autem z Hamburgu
do Amsterdamu, Bruselu, Ženevy, Bernu, Curychu a Mnichova: 
"Zatímco se u nás budoval socalizmus, u vás se pracovalo".

Nakoneć trochu moudra:
Holky a kluci, dívky a chlapci, dámy a pánové - budoucí designeři,

starší generace prožila minulost včetně snů o budoucnosti
a teď žije přítomností. 
Mladá generace žije přítomností
a minulost se musí naučit tak, aby mohla pokračovat ve snech. 

Pokrok není dán revolucí, krví a zabíjením ... to je disharmonie !! 
Pokrok je dán harmonií všeho lidského tvoření !!
 

V galerii  SEMINÁŘE  Pavel Hušek

astro 1 (01).jpg
astro 1 (02).jpg
astro 1 (03).jpg
astro 1 (04).jpg
astro 1 (05).jpg
astro 1 (06).jpg
astro 1 (07).jpg
astro 1 (08).jpg
astro 1 (09).jpg
astro 1 (10).jpg
astro 1 (11).jpg
astro 1 (12).jpg
astro 1 (13).jpg
astro 1 (14).jpg
astro 1 (15).jpg
astro 1 (16).jpg
astro 1 (17).jpg
astro 1 (18).jpg
astro 1 (19).jpg
astro 1 (20).jpg
Náhodou jsem někde narazil na 
nový koncept Corvette Mako Shark. 

Že by vzpomínka na někdejšího šéfdesignera Billa Mitchella?
Pohled zpět do tehdejších designerských oddělení je stále poučný. 
Některé divize GM, některé koncernové značky kulhají nebo také mizí,
ale CORVETTE ?  Tam se pořád něco děje ... 

V galerii  DESIGN CENTRA  Pavel Hušek   

design_01.jpg
design_02.jpg
design_03.jpg
design_04.jpg
design_05.jpg
design_06.jpg
design_07.jpg
design_08.jpg
design_09.jpg
design_10.jpg
design_11.jpg
design_12.jpg
Pěkné dílo !!! 
Dovedete si představit vodní Tatru 87 nebo i ´šestsettrojku?

V galerii  ALTERNATIVY  Pavel Hušek

01_vodní vetta.jpg
02_vodní vetta.jpg
03_vodní vetta.jpg
04_vodní vetta.jpg
05_vodní vetta.jpg
06_vodní vetta.jpg
07_vodní vetta.jpg
08_vodní vetta.jpg
09_vodní vetta.jpg
10_vodní vetta.jpg
11_vodní vetta.jpg
12_vodní vetta.jpg
Ed Welburn,
vicepresident celosvětového designu GM,
to nemá lehké navázat na odkaz Billa Mitchella
novou Corvette Stingray
(zatím jen v konceptu)
 
Je to ambiciózní počin s vědomím,
že od konceptu k realizaci příjde mnoho překážek
a možná i tvarových změn.
 
Věříme Edu Welburnovi a jeho celosvětovým designerům,
že se jim to podaří.
 
Za příznivce Corvette
Vlastimil Habarta, editor CDCC a Pavel Hušek, designer
stingray_(01).jpg
stingray_(02).jpg
stingray_(03).jpg
stingray_(04).jpg
stingray_(05).jpg
stingray_(06).jpg
stingray_(07).jpg
stingray_(08).jpg
1
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one