.
ZAGATO

ZAGATO

O rodinných rysech v obličeji několik poznámek v  AUTO HYDE PARK   

Automobil mnozí berou jako spotřební produkt.  Což o to, už samotné slovo automobil, což lze volně přeložit jako ‚samohyb‘, vybízí spíše k účelu, tedy přepravě posádky či nějakého nákladu.  Ovšem kdybychom mysleli pouze racionálně a za vším hledali původní smysl subjektu o kterém se bavíme, daleko bychom nedošli.  Design je přirozenou součástí funkčnosti, stejně tak kvality a ergonomie.

Jsou automobily (bavíme-li se o průmyslovém designu), které nás zanechají zcela chladnými.  Můžeme je obdivovat pro jejich preciznost, technickou vyspělost či pohodlí.  Ovšem při pohledu na karosérii nám nic neřeknou.  Takových vozidel je mnoho.  O to více bychom měli ocenit opravdové klenoty, které si zaslouží obdiv.

Jedním z příkladů vozu, který je cokoli, jen ne chladný, je nový kompaktní vůz Giulietta od značky, která sytí hlad estétů po kreativitě, tedy Alfy Romeo.

Dnes začneme neobvykle z profilu, neboť tato část automobilu mě na první pohled obzvláště zaujala.  Při pohledu na něj si představuji ladné, čisté plátno, kolem nějž proletěl šíp.  Půvabný a spíše jemný celek je zpestřen ostrou linií, která ve dvou místech nabírá na intenzitě.  V reálu to nepůsobí nikterak rušivě a profil je velice elegantní.

Z mnoha úhlů pohledu je na karosérii patrný vliv božského supersportovního vozu 8C Competicione.  I když se díváme na kompaktní pětidveřový hatchback, vůz dynamikou a neskutečným temperamentem tvarů spolehlivě odrovná nejeden třídveřový model.  Karosérii zpestřují jednotlivé prvky, kupříkladu zadní nápadité lampy.  Ty mají vskutku originální tvar, přitom harmonicky splývají se zádí a nepůsobí cize. 

Giulietta má na co navázat.  Přišla po mimořádně nadčasovém automobilu, jakým Alfa Romeo 147 nepochybně je.  Její tvary jsou dodnes sportovně svěží a ne zcela okoukané.  Působí na mě o poznání sympatičtěji, než kupříkladu BMW 1, jeden z konkurentů působivé Italky.

Jakub Sochor

AR_Giulietta.jpg
AR_Giulietta..jpg
AR_Giulietta_-_zadni_svitilna.jpg

Níže Vám přinášíme rozhovor, který byl zveřejněn na webové stránce cardesign.ru, kde na dotazy redaktora serveru odpovídá současný šéfdesigner Alfy Romeo Juan Manuel Diaz.

Pro rubriku ROZHOVORY editor

V jakém věku jste začal malovat auta?

Myslím, že jsem začal malovat, stejně jako všechny děti, někdy ve 4 letech.  A jak jsem stárnul, začal jsem si uvědomovat, že to je to, co chci dělat.

Která auta se vám líbí?  Máte oblíbené sériové auto?

Cokoliv, co produkuje Alfa, BMW 3-serie coupe, Audi A5 a vozy, jako je Aston Martin DB9 a Porsche 911.

Jak jste dosáhnul takové profesionální výše v 35 letech?

Nebál jsem se výzev osudu poté, co jsem pracoval několik let v Centro Stile Alfa Romeo.  Vím, že, je třeba vždy podporovat vyjádření kreativních nápadů.  Nikdy jsem si nepoložil otázku zda jsem připraven na změnu, prostě jsem do toho šel.  Jen jednou jsem to udělal a to, když jsem nastupoval do letadla z Argentiny do Itálie.

Jaké pocity, když vidíte před vámi připravený vůz, na kterém jste pracoval dlouhou dobu?

Štěstí.  A pak mi můj mozek říká:  "Pojď si odpočinout !"

Co je třeba zajistit, aby management společnosti upoutala vaše práce?  Musíte pro to mít nějaké vyšší vzdělání v designu?

Myslím, že je důležité mít dobré nápady a realizovat to, co je v hlavě.

Myslíte si, že současní návrháři mají technicko-inženýrské vzdělání?  Je dobré perfektně znát stávajících technologií, nebo jen zůstávat v rámci designu?

Je důležité, opravdu důležité, porozumět tomu, jak se dělá auto.  V opačném případě nikdy nepřesvědčíte technické oddělení o využití nebo zlepšení konkrétního návrhu.

Jakým směrem se bude vyvíjet design Alfy Romeo v budoucnu?  Co se změní ve stylu Alfy Romeo v příštích 10 letech?  Jaké jsou vaše vize současné a budoucí designerské filosofie automobilky Alfa Romeo?

Podle mého názoru Alfa Romeo je jedna ze tří hlavních značek na světě, s bohatou historií.  Není to tak snadné navrhnout nový model Alfy, tato značka má fantastickou 100-letou historii.  Hlavní je ale skutečnost, že 99% Alfy je krása, přiměřenost, tajemství a to vše je obsaženo ve slovu "emoce ".  A k tomuto stavu dochází, když můžete řídit nebo se jen dívat na vůz Alfa Romeo.  Filozofie Alfy je to, že budeme používat nové technologie, jak v oblasti technické, tak v oblasti designu.  Je opravdu těžké mluvit o vizi jednoho designéra Alfy, protože to je jen jeden názor, ale důležité je pracovat v týmu.  Každá nová Alfa je pro nás fantastickou výzvou a myslím, že u této značky je více důležitá celková filosofie, než filosofie jednoho modelu.

Bude tato filosofie vycházet z "oživování" myšlenek, které měla Alfa Romeo v předchozích letech?

(Úsměv)  Zkuste hádat…

Existují nějaké plány na oživení některých z modelů, které se již staly ve své době legendami? 

(Úsměv)

Jaký je Váš názor na MiTo?

MiTo je krásné a moderní vozidlo v kompaktním prémiovém segmentu, Mito  je nejlepší a nejoriginálnější v této mezeře na trhu ale současně nemá být  žádným obecným trendem značky.  Síla tohoto stroje je v tom, že v sobě koncentruje všechnu DNA Alfy Romeo a nemá svého přímého předchůdce. Jsem opravdu s Mitem spokojen.

Pro jakou část práce jste odvedl ve vývoji Giulietty?

Pracoval jsem na Giuliettě 3 roky spolu s dalšími třemi návrháři.  Pak byly projekční práce  zmrazeny  a projekt řídil můj kolega.  Ale musíme si uvědomit, že je to vždy kolektivní práce a je důležité, aby všichni spolu diskutovali a naslouchali slovům hlavního designéra a tomu, co chce vedení společnosti

Jak se změnil pracovní proces s příchodem Harolda Westera (nového šéfa Alfy Romeo)?

Je příliš brzy na takovou otázku. Myslím, že změny budou pro budoucnost Alfy jen a jen pozitivní.

Uvidíme v budoucích modelech Alfy, či jejich konceptech, design charakteristický pro modely 159/Brera?

Может, да, может, нет, как знать … Možná ano, možná ne, člověk nikdy neví ...

Chápeme, že je to velké tajemství, ale můžeme se zeptat na jakém modelu pracujete teď?

(Úsměv)

Objevily se zvěsti o blížícím se prodeji Alfa Romeo.  Je to pravda?

Oh, ne!  Měl bych si začít hledat nové zaměstnání jinde?  Propadám panice! (Smích)

Bude se Alfa v blízké budoucnosti  účastnit seriálů WRC, GT?

Bylo by to hezké, ne?

Alfa Romeo bude dobývat nové segmenty trhu – SUV...

Možná, snad, možná! 

V jakých ohledech je kooperace Alfy Romeo a Chrysleru, která americká platforma může být použita v budoucnu?

Pracujeme na tom jako tým.  Všechny z nich jsou potenciální platformy pro budoucnost, bohužel, není možné použít všechny najednou!

Jaké jsou plány pro vstup na americký trh  vozidel?  Je možné vytvořit samostatnou značku, pouze pro USA?

Wow, na to je odpověď přílíš dlouhá a my nemáme tolik času, možná  v tom dalším interview!

Kdy bude hybrid Alfy a jaký je obecný názor managementu společnosti, přiklání se k zelené filozofii?

Máme Mito GPL, jedná se o hybridní Alfu.  Management samozřejmě prozkoumává možnosti pro budoucnost.  Ale naše motory jsou i tak velmi šetrné k životnímu prostředí.  Víte, že používáme technologii zvanou MultiAir?

Jaké tři vlastnosti mají podle Vás zásadní význam pro exteriér vozidla, ať už jde o automobil, nákladní automobil nebo motocykl? Váš recept na úspěšný vizuální efekt?

Pro mě je "méně je lépe".  Při vytváření strojů jsou vždy důležité rozměry, design by měl b být snadno čitelný, nesmí být přetížen. A to je všechno.  Nemám rád "křiklavý design", to jsou všechny tyto stroje, které oplývají extra linkami a nesprávnými proporcemi.

Co si myslíte o výroku: "nejkrásnější linie na autě je stoupající linie na grafu prodeje"? Jak se váš vztah s prodejci?

Jak jsem řekl, budeme pracovat jako tým.  Vytváříme stroj určený k prodeji, Nejsme umělci, pracujeme pro společnost, která vyrábí a prodává automobily.  I když i umělci  na konci dne,  potřebují prodávat své výtvory, ne?

Už jste někdy pokusil prosadit  se v jiných oblastech designu, a to v souvislosti s dopravou?

Ne.

Co za hudbu posloucháte?  Má to vliv  na váš tvůrčí proces?

V podstatě milují veškerou hudbu.  Mám rád rock, punk rock, tango, romantické písně, jak vidíte, nemám jasnou představu o svém vlastním hudební vkusu!  (Smích) Inspirující může být cokoliv, ne jen hudba.

Chtěli byste se postavit vojenské zařízení?

Nenávidím válku a násilí.  Tato oblast mě nepřitahuje!

Jak trávíte víkend?

Se svou ženou a přáteli. Líbí se mi si povídat a smát se s nimi.

Jak dopravní prostředky používáte a jaké je vaše osobní vozidlo?

Jezdím vozem Mito Quadrifoglio Verde.  Ale také rád jezdím  autobusem či metrem.

Jak Alfa Romeo hodnotí asijskou expanzi, máte v úmyslu ji nějak čelit?

Tato je oblast pro marketing.  A my mluvíme o designu.

Co si osobně myslíte o "čínském fenoménu"  Jaké jsou  předpovědi pro automobilový průmysl v Číně?

Pokud chcete vyvinout auto pro čínský trh, musíte se nejprve komunikovat s nimi. V opačném případě nebude váš výsledek splňovat požadavky cílového trhu.  Mají vlastní filosofii designu, která odráží jejich kulturu, stejně jako u jakékoliv jiné značky.  Možná, že Korejci navrhují vozy pro Evropu, ale při hlubší analýze, je zřejmé, že každá značka na prvním místě respektuje a odráží kulturu své země.

Co si myslíte o ruském automobilovém průmyslu a ruských designérech? 

Neznám Vaši produkci, takže je těžké udělat si názor na tuto záležitost.  Ale ruští designéři mají vynikající odborné znalosti - to je fakt!

Co si myslíte o hlavních světových trendech ve vývoji automobilového designu?

To je velmi obsáhlé téma. Myslím, že existují značky, které opouštějí svou vlastní filosofii designu, jiní je napodobují , nebo jsou nuceni k vytváření přesyceného "okázalého designu" . Ale pokud máte co říci, co ukázat, proč křičet, ne? 

 

juan-manuel-diaz.jpg
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
AlfaRomeo Montreal

AlfaRomeo Montreal

O znovuzrození Alfy Romeo Montreal se někdo pokouší ... PŮVAB HISTORIE

Myslíte, že by Alfě Romeo slušelo trochu nostalgie?  Ohlédnout se po půvabu vlastní minulosti?  Někdo se o to pokusil, posuďte sami.

Pro galerii PŮVAB HISTORIE připravil Pavel Hušek - omluvám sníženou kvalitu obrázků, ale prioritu má informace pro hosty CDCC a teprve potom kvalita fotky.  Každý designer ví, že předně jde o nápad a pak teprve o kvalitu jeho projevu.  Když je k dispozici kvalitní kresebný materiál, o to lépe !  

AR-Montreal-01.jpg
AR-Montreal-02.jpg
AR-Montreal-03.jpg
AR-Montreal-04.jpg
AR-Montreal-05.png
TZ 3

TZ 3

Mix snímků vztahujících se k nové Alfě Zagato najdete v galerii AUTO HYDE PARK
Pavel v příspěvku k této alfě napsal - opět trocha radosti. Samozřejmě jako fanatický alfista s nekritickou láskou k těmto vozům se slovem trochu absolutně nesouhlasím.  Pro popis této kreace prostě nelze nalézt slova.  Pro tento příspěvek jsem připravil jen jakýsi mix, kde uvidíte předchozí modely TZ v porovnání s novinkou, modýlky vozú TZ 1 a TZ 2.  Nakonec jsem modelu TZ 2 dal kola z nové TZ 3, abyste viděli, jak nadčasové linie měl.  No a zadní část.  Nemám prostě slov, rád bych tuhle Alfu plácnul přes zadeček ...
Pro galerii AUTO HYDE PARK editor
1963_Zagato_AlfaRomeo_Giulia_TZ1.jpg
1964_Zagato_AlfaRomeo_Giulia_TZ2.jpg
Alfa_Romeo-TZ3_Corsa_2010_800x600_wallpaper_03.jpg
TZ.jpg
tz2_tz3.jpg

Nevím jak Vám, ale mně se zatajil dech.  Víc není třeba mluvit - ani psát.  Stačí se jen v galerii KAROSÁRNY dívat.

Pavel Hušek  

01_pf_2uettottanta.jpg
02_pf_2uettottanta.jpg
03_pf_2uettottanta.jpg
04_pf_2uettottanta.jpg
05_pf_2uettottanta.jpg
Pininfarina

Pininfarina

2uettottanta ... toto označení své kreace AlfaRomeo Spider si zvolil Pininfarina pro ženevský autosalon 2010.  Naše galerie KAROSÁRNY předkládá sadu snímků.

Michael Robinson se svým týmem designerů vytvořil ke 100 letému výročí Alfy Romeo tento skvost.  A co je nejdůležitější?  Že je to vše pod hlavičkou Bertone a to nám dělá nesmírnou radost, neb tak víme, že tato slavná karosárna ještě stále žije.

Po přidání skic vozu jsme se konečně dozvěděli jak fungují dveře.  Z estetického hlediska jsou naprosto fantastické a ohromně elegantní, horší by to samozřejmě bylo v garáži, či v podzemním parkovišti.  Já vím, je to jen koncept, ale přesto je ta předstva zajímavá

V galerii KAROSÁRNY  editor

01_bertone 2010.jpg
02_bertone 2010.jpg
03_bertone 2010.jpg
04_bertone 2010.jpg
05_bertone 2010.jpg
Stránku provozují Ing. Vlastimil Habarta cdcc@email.cz a designer Pavel Hušek.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one